Obstipatie of iets anders?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Kitty07, Sep 18, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik plaats hier dit bericht in de hoop herkenning of advies te krijgen.

Onze dochter van nu 11 heeft als sinds ze zindelijk is poepongelukjes.
    Ze was vlot zindelijk met bijna 3 en heeft nooit ongelukjes met plassen gehad.
    Maar ontlasting heeft eigenlijk altijd ongelukken opgeleverd.
    Ik kan me herinneren dat ze in de luiers ook wel eens overloopdiarre had en er na 8 van dit soort luiers eindelijk een wat dikker stukje ontlasting eruit kwam.

Door de jaren heen is het wel eens 2 weken goed gegaan, om daarna weer 5x per week een ongelukje te krijgen.
    Ze voelt het echt niet, daar ben ik van overtuigd. Het zit gewoon ineens in haar broek.
    Gek genoeg heeft ze gewoon elke dag ontlasting wat er meestal ook prima uit ziet, helemaal niet hard oid. Ook geen pijn met naar de wc gaan etc.
    Maar waarom dan die ongelukjes? Soms alleen een streep maar zoals vandaag echt veel meer dan dat (en ook nog 2x achter elkaar).

Sinds 2 maanden krijgt ze macrogol.
    We zijn bij de kinderarts geweest en die denkt ook aan obstipatie. Een kort lichamelijk onderzoek van de kinderarts wees niet op een lichamelijke afwijking.
    We zijn toen dus begonnen met 20 gram macrogol per dag en een paar dagen zelfs 30 mg. Dat gaf enorm veel meer ongelukjes maar de ontlasting was wel heel breiig - dus geen verstopping zou je denken?
    Na 2 weken terug gegaan naar 15 mg en hoera - 8 dagen lang keurige ontlasting en geen ongelukjes!

Maar nu in de laatste week alleen al 6x fout gegaan terwijl we nog altijd dagelijks die 15 gram macrogol geven.
    Hoe kan dit dan nu gebeuren? Is dit normaal? Je zou toch wel iets van verbetering moeten zien?
    We kampen hier nu al jaren en jaren mee en ik hoop zo voor haar dat ze hier vanaf is aangezien ze straks naar de middelbare school gaat. :(

Iemand ook bekend met deze problematiek?
    Zijn er nog andere dingen mogelijk om te proberen?

2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,244
    681
    113
    Welke macrogol gebruikt jou dochter? De junior versie denk ik?

Ik herken t namelijk. Hier klaagde ze vaak dat haar onderbroek vies was, zelfs op dagen dat ze helemaal niet gepoept had. Laatste tijd verhoogde ik ook steeds die zakjes maar dat leek niet altijd te helpen.
    Bij haar was/is t wel overloopdiareee maar niet zo zeer dat ze zo erg verstopt was.

We zijn nu sinds 3 a 4 weken overgestapt op de normale macrogol. Hierin zitten elektrolyten (in de junior niet) en tot nu heb ik haar er niet meer over horen klagen. Ze gebruikt hiervan een half zakje per dag.
    Het is nog vroeg dus ik kan niet zeggen dat t over is maar ik gebruik zelf ook macrogol en ze raakte nog zo snel verstopt met die junior dat herkende ik niet van mijn zakjes macrgol.

Wellicht kan ze ook over volgens mij heeft t ook met gewicht te maken of ze de normale macrogol al mag. Je zou dat kunnen overleggen met de huisarts.
    Zo rot dit he, ze kan er zo weinig aan doen maar dit wil je niet als jong tiener meisje

3. Knalrood

Knalrood Actief lid

Jun 6, 2024
    452
    486
    63
    Mijn zoon van 7 heeft hetzelfde.
    Elke dag ongelukjes en hij voelt het echt niet.
    Hij heeft ook overloop diarree.
    Wij lopen sinds kort ook bij de kinderarts en hij krijgt 2x per dag 20mg macrogolum.
    Vorige week is er een foto van de buik gemaakt en blijkt dat die helemaal vol zit met ontlasting.
    Morgen moet ie naar het ziekenhuis en krijgt ie een klysma.
    Ik wil gelijk met de kinderarts bespreken hoe het kan dat ie elke keer vol zit met ontlasting en of we dat kunnen onderzoeken.

4. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,191
    1,052
    113
    Female
    Mijn dochter had dit ook. Wij zijn uiteindelijk via het ziekenhuis naar Seys Centra verwezen, daar heeft ze zindelijkheidstraining gehad. Via het ziekenhuis kwamen we niet verder, er was niets lichamelijks.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,234
    1,891
    113
    Female
    Wij zijn in het verleden naar een bekkenfysiotherapeut geweest,.omdat zoontje moeite had met zijn ontlasting. (Hadden veel ervaring met kinderen en darmproblemen ook)

Daar hebben we echt veel aan gehad. Ze kon met echo zien wat er in de darmen zat wb ontlasting en heeft hele goede tips gegeven.

Mijn.zoontje hield ontlasting op, omdat hij niet durfde te poepen. Dat is wel heel iets anders maar de bekkenbodemfysio heeft volgens mij brede kennis op dit gebied.
    Wie weet helpt het.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Zoon van een vriendin is ook verwezen naar Seys Centra voor zindelijkheidstraining. Hij had een verleden van niet durven poepen, daardoor obstipatie en daardoor weer moeite met het gevoel van aandrang herkennen en toen de obstipatie werd opgelost met macrogol, gaf dat ook weer een ander gevoel van aandrang waardoor hij vaak te laat naar de wc ging. Hij moest dus bewust leren dat gevoel van aandrang te herkennen, verschillende ‘niveaus’ van aandrang ook (dus van ‘oh ik moet zo even naar de wc’ tot ‘ik moet nú nú naar de wc!’), en ook bewust leren het gevoel van ontlasten te herkennen (want bij ongelukjes voelde hij dat dus ook niet). Hij heeft ASS en waarschijnlijk was dit een van de dingen die daarbij kunnen horen, hij heeft met andere fysieke signalen ook moeite ze te herkennen (bv te warm/te koud en pijn, hij moet heel bewust voelen om te bepalen wat er fysiek aan de hand is en om daarop te kunnen handelen).

Share This Page