Obstipatie peuter, hoe lang mag dat duren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spikkeltje, 26 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Onze jongste (2 jr 3 mnd) houdt niet van poepen, hij vindt het eng. Gaat echt om hulp roepen en heel moeilijk staan persen en zo. Als baby had hij al redelijk snel last van obstipatie, toen hielp buikje wrijven gelukkig wel. Later ging ie beter (lees: vaker) poepen, met af en toe een harde drol maar meestal gewoon klei.

Afgelopen dinsdagmiddag stond hij ineens met moeilijk hoofd voor me, duidelijk te persen. Hij kreeg het er met heel veel moeite uit en toen ik hem aan het verschonen was kwamen er nog een tweetal keuteltjes. Hij was compleet over zijn theewater en heefr sinsdien niet gepoept, dat terwijl ik echt mijn best heb gedaan om zijn ontlasting zacht te houden. Hij drinkt niet veel dus dat is best een uitdaging. Maar hij heeft wel sinaasappelsap met scheutje pruimensiroop op, vlees gebakken in olijfolie, ontbijtkoek, yoghurt met rozijnen, peer kortom dingetjes waarvan ik toch denk dat het goed zou moeten helpen. (Kleuter heeft deels meegegeten en die had echt een koeienvlaai...)

Ik heb het idee dat hij bewust of onbewust zijn poep ophoudt. Net op de wc een half uur Peppa gekeken maar dat hielp ook niet. Hij bleef wel ontspannen zitten, da's al heel wat. Als ik zijn buikje masseer laat hij wel windjes. Verder is hij gelukkig gewoon zijn levendige zelf, hij heeft vanavond friet op en zit nu lekker op een waterijsje te sabbelen. Ik heb dus niet het idee dat hij buikpijn heeft of iets. Moet ik het gewoon op zijn beloop laten? Maar hoe lang kan dat dan duren? En is het gevaarlijk als zo'n opstopping daar zit, kan het er straks nog wel uit? We zijn pas verhuisd en onze nieuwe huisarts ken ik nog niet, dus even laagdrempelig bellen gaat ook niet.

2. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Van dinsdag de laatste keer poepen tot en met zaterdag niks is wel echt heel lang.
    Ik zie zelf niet in waarom je niet laagdrempelig de HA kan bellen voor overleg, of het nou een nieuwe huisarts voor je is of niet.
    Zou zeker even aan de bel trekken. Voor je het weet ben je verder van huis en kun je straks nog aan de medicatie of misschien wel na verloop van tijd naar de poeppoli.
    Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze niet voor niets!

GossipGirlxoxo en Vero0504 vinden dit leuk.
  3. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.180
    1.982
    113
    Wij hadden hetzelfde met ons zoontje van ruim 3 j. Ongeveer week njet gepoept. Huisarts wilde hem graag zien en we kregen zakje forlax voorgeschreven. Later overlegd met onze kinderarts en die adviseerde om dit nu een tijdje te gebruiken om te zorgen dat hoj voorlopig weer even dagelijks smeuiige poep heeft. Ik zou zeker morgen even bellen met de dokter

4. Ella1988

Ella1988 Fanatiek lid

7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Gewoon bellen, L. is ook bekend met harde poep en als hij dan 3 dagen niet poept krijg ik zakjes voor geschreven. Misschien wil de dokter hem ook wel even zien om te voelen of er een verstopping zit.

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Onze huisarts zei 5 dagen absolute max. Onze oudste hield het uit angst ook vast..gevolg was harde ontlasting wat zeer ging doen met poepen waardoor ze erna weer niet durfde. Heb haar 2x na 5 dagen een klysma moeten geven. Hierna kreeg ze voor langere periode Forlax voorgeschreven wat haar ontlasting zacht hield. Hierdoor kreeg ze na verloop van tijd meer vertrouwen en ging het poepen uiteindelijk goed.

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Forlax helpt wel als hij vokdoende drinkt, maar als hij weinig drinkt werkt dat toch averechts?

Voor de kleine man hier hebben we lactulose gekregen, maar die besloot half uurtje voordat we die toe wilde dienen toch maar voor de poeptsunami te gaan dus die fles bleef dicht.

Als hij zo'n verstopping heeft gehad zou ik wel ff bellen. Kan best zijn dat ie iets van een haarscheurtje heeft opgelopen, ooit, en daardoor de link heeft gelegd dat poepen echt niet grappig is.

Dochter maakte ik t een spelletje mee ,wie t hardst kon stinken of cijferpoepen/letterpoepen. Zonder twijfel is zij degene die t hardst stinkt, alhoewel dr broertje dr moeiteloos van die troon kan stoten....dear lord...

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.209
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier ook gehad met onze zoon op die leeftijd

angst idd

veel drinken, lactose hielp hier goed

je moet wel stoppen met ontbijtkoek, dat stopt

8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik heb zondagmiddag de dienstapotheek toch maar even gebeld, deze gaf aan dat het max een week mag duren maar dat ik wel even een middeltje mocht komen halen om 'm gemakkelijker te laten poepen. Afgesproken dat ik er over een uurtje zou zijn maar vlak voor vertrek besloot jongste om toch maar gewoon te poepen :)
    Het was tot mijn verbazing helemaal geen harde ontlasting (wel heel erg veel maar dat lijkt me logisch na 5 dagen). Hopelijk heeft dat hem over de drempel geholpen en gaat hij vanaf nu weer regelmatiger poepen, as we speak heeft hij vandaag ook weer gedrukt dus ik hoop dat we op de goede weg zijn!

Deel Deze Pagina