Zes maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Theebeeb, 4 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Mijn zoontje is binnekort zes maanden.
    Hij krijgt 4 flessen van 180 en een fruit en groentehapje. Slaan het ook weleens over als hij te moe is want dan lukt het niet zo.

Mijn vraag is wanneer kan ik beginnen met thee, water of sap. Is een tuitbeker het beste , of rietjes beker?
    En wanneer kun je tussendoortjes toevoegen?
    Ik dacht zelf aan soepstengel broodkorst oid.

Alvast bedankt!

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Vanaf 6 maanden kan je beginnen met andere dranken aanbieden. Eerst is het echt alleen om te proeven, net als de fruit en groente hapjes..
    Er wordt aangeraden te starten met een tuitbeker.. Omdat ze dan ook leren uit iets anders te drinken dan een fles. Dit is ook goed voor de mondmotoriek schijnt..

Wij zijn begonnen met water aanbieden, dat wou hij echt niet.. toen slappe thee (rooibos) geprobeerd en dit was al beter. Nu drinkt hij ook wel eens een tuitbeker met diksap (heel klein drupje, zodat het water net verkleurd) dit vind hij heerlijk :)

3. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    wij zijn ook begonnen met 6 maanden extra te drinken omdat zij steeds meer flessen liet vallen.
    ze drinkt nu goed uit de tuitbeker, sap water en thee lust ze alle drie.

wij gaven met 6 maanden:
    7:00 180/6
    10:00 fruit
    12:00 brood met 120/4
    15:00 sap en een soepstengel, rijstewafel,liga of nog een stukje fruit
    18:00 warm eten
    19:30 180/6

nu eet ze een hele boterham met sap en is die fles dus ook vervallen.
    wij hebben de tuitbeker van nuby en van difrax

4. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Tuitbeker zou toch juist slecht zijn voor de mondmotoriek? Lees overal dat je dat liever niet gebruikt...

Hoeveel moet een kleine van 6 maanden eigenlijk drinken qua vocht? Ik vind een liter eigenlijk behoorlijk wat voor zo'n kleintje. Als je kijkt dat een volwassene 2 - 2,5 L moet drinken...

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Qua zuivel is de minimum 500 ml
    Qua vocht geen idee !!

6. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Tuitbeker is een overstap na de fles met speen, dus is beter voor de mondmotoriek als uit een flesje drinken. Na de tuitbeker volgt de overstap naar de gewone beker.

Een baby van zes maanden uit een gewone beker laten drinken, lijkt me nogal moeilijk.

En kwa hoeveelheid vocht op die leeftijd is tot een liter de max idd.

7. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Heb een tuitbeker van Born Free gekocht, een trainingsbeker heet het.
    Maar hij snapt het niet echt, ;), hij kauwt op het zachte tuitje en beweegt het an links naar rechts tussen zijn lippen. We oefenen gewoon elke dag en er komt vanzelf een moment dat hij het doorheeft.

De soepstengel/broodkorst; ik word helemaal panisch. Hij heeft nog geen tanden maar nadat het wat verweekt is, hapt hij er stukjes af en gaat kokken. Ik ben bang dat er stukken vastzitten in zijn keel. Hij gaat dan ook hoesten. Ik vind het eng?
    Meer dames die dit eng vinden?

8. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL

miss duurt het even voor hij de beker snapt..was hier ook paar dagen oefenen.
    wat betreft eten ben ik niet bang en moeilijk..in het begin ff wennen .. hier heeft ze ook nog geen tanden maar eet zo een boterham met korst weg..de eerste 3 dagen zat ik ook panische toe te kijken maar nu helemaal niet meer:) zelfde geld voor soepstengels enz. :D

9. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond ook eng hoor, op het begin maar je merkt vanzelf dat je kleintje dat heel goed zelf kan oplossen! Gewoon zorgen dat hij goed recht zit!

Ik had de tip van iemand gekregen om eerst te beginnen met liga omdat dat smelt in de mond... was een goede tip want hij zat eerst echt bij alles te kokken en toen hij twee keer liga op had was het daarna nog zelden kokken!

Wat drinken betreft deed hij hier met de tuit t zelfde als bij jou... ik heb t nog wel paar keer geprobeerd maar daarna eigenlijk gestopt omdat hij ook niet veel behoefte had/heeft aan extra drinken..... Ik bied nu de fles aan en eens per dag een rietjes beker, dit snapt hij namelijk wel (kwam daar achter toen ik hem verlekkerd zag kijken naar mijn smoothie in de v&d en hem een slokje gaf... tot mijn verbazing lukte hem dat en nog gelijk ook een paar slokjes ook!)

10. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hier had ze eergisteren spontaan 30cc sterk aangelengde diksap gedronken! wel uit de fles en niet uit de tuit, dus oefenen met de tuit komt nog wel, ze snapt m nog niet echt. Ze grijpt wel naar de beker want het is wel reuze interessant natuurlijk :D

stukjes ging hier eigenlijk prima. Zo goed dat ze vertikt om glad eten te eten. Alles waar geen stukjes in zitten (zoals de 6+ potjes) eet ze dus niet.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Goed rechtop laten zitten op schoot of in de kinderstoel (al zal dat nog lastig zijn denk ik bij nog geen 6 maanden?) en niet in de wipstoel... Is het uberhaupt de vraag of je al met gluten moet beginnen ivm triggeren van glutenallergie, maar vooruit, daar gaat dit topic niet over.

Probeer zelf rustig te blijven en zeker niet panisch te worden of in paniek te raken! Dat komt je kindje niet ten goede!
    Geef gewoon een flink stuk korst in de hand (gewoon van de boterham scheuren) en laat maar aanrommelen. Wel erbij blijven uiteraard...
    Die kokhalsreflex zit er natuurlijk niet voor niks en die zit bij kindjes nog vrij vooraan in de mond. Hoe jonger hoe meer last.
    Ga nooit met vingers in de mond of zo, dat maakt het nog erger. Tenzij je kindje er echt in dreigt te stikken natuurlijk... maar zolang er nog gehoest wordt en geluid uit komt valt het meestal wel mee!
    Kijk anders eens op youtube naar filmpjes van bijv Rapley, daarin zul je vast kindjes zien die ook terug kokhalzen en het daarna weer gewoon opeten.
    Zo lang je zelf rustig blijft, des te rustiger blijft je kindje...

Liga: denk eerder dat het toeval is geweest en gewoon een kwestie van oefenen dan dat het aan die liga heeft gelegen. Bepaalde liga's (van bepaalde leeftijd) mag je ook alleen maar verkruimelen en niet zo als koek geven, ivm verstikkingsgevaar. Doordat die 'smelt' kan het zich achterin de mond of bij het gehemelte opsparen tot een grote kleffe ligabal waar je kindje helemaal niks meer mee kan (laat staan als ie achter in de keel schiet). Staat daarom ook op de verpakking tegenwoordig!!! Die liga's zijn ook geen echte koeken (kijk maar naar ingrediënten)...
    Maar weet zo niet vanaf welke leeftijd je ze wel als koek mag geven: even op verpakking kijken als je ze wil kopen.

12. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier eet ze ook gewoon liga af en toe.. tegenwoordig is alles slecht en mogen ze niks meer eten alleen droog brood en droge aardappelen bij (wijze van spreken )..hier is ze nog nooit ergens in gestikt of dreigde te stikken.
    Tegenwoordig mag zowat niks meer en zegt elk cb iets anders..

Maar ieder doet dit natuurlijk op.zijn eigen manier :)
    Hopelijk word het met oefenen beter. .vaak heeft het even tijd nodig.

13. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik ben gestopt met de broodkorst, vond het ook te eng en ze werd er gefrusteerd van als ik telkens te grote stukken uit haar mond haalde..haha. Sinds vorige week doeik nu zachte stukjes brood met spawater overgieten, zodat het soppig wordt en dan stop ik hele kleine stukjes in haar mond. Ze gaat niet kokhalzen en vindt het heerlijk en dus is iedereen blij.

14. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ja das ook.een mooie manier idd ! En dan over tijdje weer s proberen zonder spa :)

15. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ja idd, ik hoop dat droge stukjes snel goed zullen gaan.

16. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over die liga.. staat op de verpakking volgens mij vanaf 10 maanden gewoon geven en vanaf 6(zijn ook andere v 4-6mnd) in fruit bijv. De koek zelf is dus best gewoon te eten, aangezien er staat vanaf 10 mnd gewoon eten... en wat giraffe inderdaad zegt... tegenwoordig is niks meer goed.. alleen fruit en droog brood... Nou mama neemt ook wel eens wat lekkerst en dat mag eigenlijk ook.niet;) Hij vindt de liga heerlijk! maar ook korst en soepstengel... dus voor de diversiteit geef ik hem gewoon de ene x dit en andere x dat!

17. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL

precies ! ;)

18. adi

adi Niet meer actief

Vorig jaar zijn de liga's vanaf 6 maanden zelfs teruggehaald door de fabrikant, en toen zijn de waarschuwingen op de markt gekomen (ook op de verpakking daarna) om deze liga's net zo aan baby's te geven.
    Dit soort acties gebeuren echt niet vaan met babyproducten, dus dat zegt wel wat vind ik.

De reden is zoals hierboven staat inderdaad dat liga in de mond smelt en de zetmeel één plakkerige bal wordt (probeer zo'n stuk zelf in je mond te laten smelten), wat kan blijven plakken op het gehemelte of in de keel.
    Hetzelfde geldt overigens voor nat gemaakt brood (wederom: probeer maar deze zelf te eten zonder tanden), het wordt klef en plakkerig in de mond.

Een baby leert beter kauwen op stukken met structuur als op plakkerige substanties. Dat is de reden dat sommige dingen worden aanbevolen of afgeraden. Niet omdat 'een kind niks mag eten tegenwoordig'.

19. giraffe 2013

giraffe 2013 Bekend lid

18 apr 2013
    754
    1
    0
    NULL
    NULL

dat klopt het smelt idd erg..maarja ieder doet het op zijn of haar eigen manier he ..het is een advies , het is niet wettelijke beschreven ofzo

en ondanks dat zij wel eens een liga heeft gehad kauwt ze haar stukken super goed weg ..dus dat scheelt dan wel weer..

Deel Deze Pagina