hallo, voor degene die last hebben van obstipatie, ik heb het bijna perfecte middel hiertegen. namelijk: sinaasappelsap met een scheut olijfolie. (eetlepel). het maakt je ontlasting zacht, en het is niet zo dat je alleen nog maar 'fledder' poept ofzo. dus...bij deze! xx Cat
Ik had t ook erg, scheurde helemaal uit, echt vreselijk. Ben naast de laxeer ook gaan nemen: Water, daarna bord brinta, daarna weer een glas water. Tot nu toe, het is nog niet zacht, maar ga wel iederen dag sinds 3 weken!
ow, voor de mensen die het vies vind klinken, het valt reuze mee. ik heb het zelf geprobeerd, en je proeft het niet, het ziet alleen wat raar uit, zo'n laagje olie op je sap. dus bij deze, ik zweer; je proeft het niet! alleen sinaasappel dus! groetjes, Cat
Lijnzaad heb ik ook eens geprobeerd. Maar schijnbaar een beetje teveel genomen, 3 dagen aan de rees geweest....
Ik heb al 1,5 jaar last van obstipatie (dus ook ver voor de zwangerschap) En ik gebruik Movicolon, dit mag gewoon bij de zwangerschap. Ik gebruik 2 zakjes op een dag, 1 op de nuchtere maag en een in de avond. Volgens mij kun je het zonder recept krijgen en het werkt geweldig!
Ik heb er ook last van maar ben het wel gewend, had het voor de zwangerschap ook. Maar soms is de ontlasting zo hard dat ik wel aandrang heb maar het er gewoon niet uit kan zeg maar, Sorry voor de details. Van de week zat er ook bloed bij door het persen. Ik moet er niet aan denken als je weer voor het eerst moet poepen na de bevalling en je moet een beetje drukken en je bent ingeknipt en hebt nog hechtingen. God wat zal dat pijn doen, ik denk dat ik de huisarts maar om raad ga vragen voor het geval het een probleem wordt na de bavalling. weet iemand wat een clysma is ? je hoort wel een van mensen die in het ziekenhuis liggen die dat krijgen of voor een operatie en de darmen moeten leeg.
Ik heb spastische darmen, dus heb ook weleens een clysma gehad. Dat is een soort tubetje met dunne soort zalf erin die moet je leegdouwen in je anus en dan moet je binnen een kwartier naar de WC. Eigenlijk na 1 min. al maar je moet het toch even binnen proberen te houden. Mijn ervaring is dat het er dan wel uit gaat, maar je probleem is er niet echt mee opgelost en fijn is het ook niet, want als je dat ding erin douwt begint het echt te branden dat je moet poepen.
Heb zelf pds en is nu erger geworden. Sinds vrijdag eet ik 's ochtends een yoghurtje van activia met van die extra vezels en ik moet zeggen dat het helpt. Ik hoop dat ik het zo een beetje onder controle kan houden want zit niet te wachten op movicolon of metamucil. (BAH!)
een klysma is wat anders als DVS beschrijft. Dat is namelijk een microlax. Een klysma kan een flesje met vloeistof zijn...maar als je in het ziekenhuis wordt opgenomen met obstipatie dat is een klysma een grote zak lauw water met daaraan een lange slang. Het uiteinde van die slang wordt dan in je anus ingebracht en zo ver als mogelijk opgevoerd. Dan laat men dat warme water in je darm lopen. En dat zo vaak als nodig is totdat je kunt poepen en kunt leegpoepen zeg maar. Meestal moet je daarnaast ook nog spul drinken wat je darmen normaal leegmaakt voor een darmonderzoek. Is best heftig hoor als je dat hebt maar sommige mensen zijn zo ziek en ellendig van het niet meer kunnen poepen, ze zijn soms een week of langer niet meer kunnen gaan.
Nou, met die ranzigheid valt het wel mee, je proeft de jus d'orange gelukkig boven de olijfolie uit. Of het werkt? Tja, ik denk het. Ik moest zo nodig, maar het kwam maar niet en ik heb gisterochtend die braggel genomen. Aan het einde van de middag kwam het er dan eindelijk uit, maar het deed zo zeer kon er wel van janken. Ik ga meteen naar de winkel om al die tips in te slaan, want dat van gisteren wil ik echt niet weer. Een olifant zou er jaloers op kunnen zijn... Brinta en water voor en na tijd doe ik al, ik beweeg veel in de buitenlucht (mag graag met de hond aan de wandel + dat ik op mijn werk ook veel buiten aan de wandel of aan het fietsen ben), en ik eet al het bruinste van het bruinste brood. Drink naast mijn gewone drinken al 1,5 liter vocht extra en ook vers fruit gaat met smaak naar binnen. Misschien niet de juiste soorten fruit, dus ik ga achter kiwi's aan. Dadels zijn ook goed kreeg ik gisteren van een collega te horen. Die lus ik alleen niet, maar kreeg als tip om ze te verwerken in een 'fruithap'. Kan ik daar ook al vast mee oefenen voor straks.