Obstipatie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elisa199, 20 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Mijn dochter van 7 weken krijgt volledig borstvoeding. Nu weet ik dat het normaal is dat de ontlasting soms een paar dagen weg blijft, maar ze is al 2 dagen en nachten :confused: vreselijk onrustig. Ze laat een hele boel scheetjes, maar het komt gewoon niet. Gisteren een heel klein beetje ter grootte van een pink, en dat zag er best hard uit voor borstvoedingspoep.

    Kan dit aan mijn voeding liggen, en zo ja waar kan het aan liggen? En wie heeft er een tip om het op gang te krijgen, want dit is zo zielig.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Nu hoop ik dat mijn kennis op peil is hoor, hopelijk reageert er nog iemand op je vraag...

    Volgens mij heeft het te maken met darmrijping en het ‘leren’ ontlasten. Wat je kunt proberen is wat extra slokjes geven. Dus extra aanleggen maar dan puur de eerste melk. Dus geen hele voeding. Die melk bevat in verhouding meer suikers en kan laxerend werken. Verder kun je het buikje masseren en warmte helpt ontspannend. zoals ik schreef hoop ik dat iemand me aanvult of aanpast ;)
    Alternatief is lactulose via de huisarts.
     
  3. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Dank voor je reactie. Dat extra aanleggen was ik nog niet tegen gekomen qua tip, dus dat ga ik eens proberen! Hopelijk komt dan snel ontlasting, want er is alweer een dag voorbij zonder.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Mee eens hoor, meer kan je eigenlijk niet doen.
    En TS jouw melk heeft er niets mee te maken. Zelfs al is moedermelk zacht voor de darmpjes, zeker in vergelijking met kunstvoeding, de meeste baby's krijgen toch links of rechtsom wel wat last van krampjes of obstipatie.
     
  5. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Ok, dat is een geruststelling. Van die krampjes wist ik wel... alleen dat poepen, ik dacht altijd dat borstvoedingspoep er heel vloeibaar uit zou komen. Nu lijkt het heel erg op kunstvoedingspoep. Mja, nu hopen dat er snel verlichting komt!

    Dank voor jullie reacties!
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Mijn dochter heeft sinds ze 6 weken is last van obstipatie, ze poepte maar 1x in de week. Waar t bij mijn zoontje hielp om af en toe de thermometer erin te stoppen, werkte niks bij haar. Extra voeden, olie in fles doen (ik gaf bv met 1 fles kv per dag), extra water, masseren. Zelfs 4 mnd koemelkvrij dieet omdat obstipatie ook bij een koemelkallergie kan horen.

    Lactulose hielp soms maar daar kreeg ze ook weer krampen van. Pas toen ze met 6 mnd forlax kreeg ging het beter. Nu gebruik ik macrogol (zelfde als forlax maar deze is smaakloos, die forlax wilde ze op gegeven moment niet meer). Dat gaat super! Alleen schrijven ze dat dus meestal pas voot vanaf 6 mnd.
     
  7. Elisa199

    Elisa199 Actief lid

    15 aug 2020
    237
    153
    43
    Pff ik hoop niet dat ik jullie spoor dan ga volgen! Mijn oudste dochter had overigens ook last van moeilijke stoelgang, maar die kreeg deels ook kunstvoeding, dus dacht altijd dat het daar aan lag. Zij is groot geworden met lactulose en idd later forlax, maar vind dat van die mierzoete rommel (Die lactulose vooral) Als je op Google zoekt naar baby obstipatie krijg je ook alleen maar tips voor kunstvoeding. Mijn jongste krijgt echter nu volledig borstvoeding. Ik hoop nu toch zo dat lactulose of forlax niet nodig gaat zijn!
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Hier ook obstipatie, lopen de kinderarts. Smaakloze macrogol neemt hij nu maar doet niets. Arm kind poept al maanden op klysma's...

    Lactulose had al helemaal geen zin, veel te zoet.

    Hij krijgt elke 2 a 3 uur borstvoeding. Hapjes die hij krijgt qua vaste voeding stelt niets voor.
     
  9. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Dat hoop ik ook niet! Overigens was t geen kma gelukkig.
    Ja lactulose is vreselijk rn ook forlax smaakt zo chemisch, bah. Het kan ook tijdelijk even zijn he, dat komt ook voor, vaak na een week of 6 dat ze minder gaan poepen.
     

Deel Deze Pagina