bloedgroep

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mad, 23 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    Ben net bij de verloskundige geweest.

    kreeg te horen dat m bloedgroep O negatief is en dat ik met 30 weken dan een prik krijg en als de kleine geboren is wordt er bloed uit de navelstreng genomen om te kijken welke bloedgroep hij of zij heeft etc. en als m partner ook O negatief is (wat weinig voorkomt volgens mij) dan is het niet erg alleen als hij O positief is dan wel....... snappen jullie het nog! pffff

    Was helemaal overromeld eigenlijk en heb geen idee wat dit inhoudt. krijgen we een resus kindje???? wie weet hier meer vanaf?????
    kan er op deze site eigenlijk ook niets over vinden.......

    bleeeee slecht begin van de dag zo!

    x
     
  2. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    Wanneer een vrouw rhesus-negatief is en haar partner rhesus-positief, dan kan hun kind rhesus-positief bloed hebben. (afhankelijk van het fenotype van de vader : bij DD is de factor 100% postief, bij Dd is de factor 50% positief en 50% negatief.)

    Tijdens de bevalling komt soms (vooral bij keizersnede en afhaling van de placenta) een beetje bloed (meestal minder dan 0,1 ml)van de baby in de bloedstroom van de moeder terecht. Langs die weg komen de rhesusfactor-antigenen van het kind in aanraking met het rhesus-negatieve bloed van de moeder. Resultaat: de moeder begint antistoffen te maken tegen rhesusfactor. Bij een volgende zwangerschap worden deze antistoffen met het moederlijke bloed meegevoerd doorheen de moederkoek naar de foetus. Is ook dit kind rhesus-positief, dan gaan de antistoffen van de moeder het bloed van het kind vernietigen.
    Daarom wordt het bloed van een rhesus-negatieve vrouw die zwanger is van een rhesus-positief kind, gecontroleerd op de aanwezigheid op rhesus-antistoffen, ook tijdens de eerste zwangerschap. Het is immers altijd mogelijk dat enkele foetale bloedcellen doorheen de moederkoek lekken en de productie van antistoffen bij de moeder in gang zetten.
    Na de bevalling van een rhesus-positief kind krijgt de moeder een dosis rhesus-immuunglobuline toegediend (spuit RhoGam® ). Dit serum voorkomt dat er rhesus-antistoffen aangemaakt worden en/ afgebroken worden en een volgende zwangerschap onveilig maken.
    Vindt men reeds rhesusfactor-antistoffen tijdens de zwangerschap, dan zijn er twee mogelijkheden. Of men laat het kind vroeger geboren worden, om te vermijden dat het een ernstige bloedarmoede ontwikkelt. Of men dient het kind een bloedtransfusie toe terwijl het zich nog in de baarmoeder bevindt. Hierdoor wordt tijd gewonnen en blijft de baby in de baarmoeder tot hij levensvatbaar is.
     
  3. Saraah

    Saraah Fanatiek lid

    6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    Mijn tante had dit (O negatief), en zij heeft drie dochters op de wereld gebracht die allemaal O positief waren, en het is allemaal goedgekomen... de middelste is zelfs met een keizersnede geboren...ik denk dat je gerust kunt wezen op de dokters...

    gr. sarah
     
  4. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb ook geen rhesusfactor (rhesus-negatief dus), mijn broer en zussen ook zijn ook rhesus negatief. Mijn zussen hebben allemaal gezonde kinderen gekregen hoor!

    Pim
     
  5. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
  6. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    o ja ik zie de topic; bedankt.

    maak me meteen niet zo heel veel zorgen meer!

    :)

    had er eigenlijk nog nooit van gehoord!
     

Deel Deze Pagina