Fulltime kolven prematuur, fles?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door azucena, 13 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik zit met een (voor mijn gevoel) lastige keuze.. Ons zoontje is met 30 weken geboren, hij is nu 35 weken oud. Ik kolf vanaf het begin fulltime. Na een weekje is het steeds beter op gang gekomen tot ongeveer 550-600 ml per dag (6x kolven, 08:00-23:00 om de drie uur). ZL Drinkt nu 8x 45 ml per dag, dus totaal 360 ml per dag, overschot van zo'n 200 ml. Nu ben ik de afgelopen drie dagen ziek geweest (nog steeds een beetje). Mijn productie is nu iets terug gelopen, 500-550 nu. Neemt dat weer toe als ik beter ben of moet ik daarvoor meer gaan kolven?

In het ziekenhuis waar hij ligt is het beleid dat baby's die borstvoeding gaan krijgen, géén fles aangeboden krijgen. Want, zeggen zij, dan is de kans groot dat ze de borst gaan weigeren, omdat een fles makkelijker drinkt.
    Het aanhappen en oefenen wil vaak nog niet, ZL kant heel wakker zijn, behalve wanneer er een borst in de buurt komt ;) dan is het ogen dicht en lippen getuit. En als een poging een keer wel lukt, dan zuigt hij 3x en laat dan los. Hij hapt dan wel goed aan, maar kan het niet vasthouden. Als ik zelf wat melk eruit masseer, sabbelt hij het wel op (met vaak en vies gezicht :)).
    Nu zit ik er dus aan te denken om tóch ervoor te kiezen met een fles mee te gaan voeden. Want; het drinkt makkelijk, dus is minder vermoeiend en daardoor kan hij waarschijnlijk eerder lekker mee naar huis. Ik lees ook veel verhalen van moeders die via een fles voeden, omdat het uit de borst drinken nog niet lukt bij hun prematuren.
    Maar ik wil ook graag gewoon live borstvoeding geven en ben dus bang dat ZL uiteindelijk de borst gaat weigeren en alleen fles wil..

Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben? Flesgewenning (bij een prematuur).

En ook een vraag aan fulltime kolvers; hoeveel kolfde jullie per dag na een maand? Zonder dus ooit de borst aangeboden te hebben aan je kindje, dus puur alleen plastisch kolven.

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Poeh wat een verhaal...
    en wat een tijd zitten jullie in....
    Sterkte ten eerste.

Ik heb ook FT gekolfd voor mijn kleine... Ik had het twijfelachtige "geluk" dat ik meerdere BO gehad heb, waardoor ik een productie had van om de 3 uur kolven van 1500 ml.
    Dochterlief heeft nooit meer gedronken dan 500 ml, dus ik had een overvloed, wat ik uiteindelijk heb gedoneerd aan de moedermelkbank.
    Uiteindelijk het FT kolven volgehouden tot 11 maanden, omdat het niet meer lukte om haar aan de borst te krijgen... Maar ik ken ook genoeg prematuur geboren kindje, waarbij dit uiteindelijk wel gelukt is.
    Bij ons speelde er ook veel andere voedingsproblematiek destijds.

Met een maand of 4 stabiliseert de productie pas... tot die tijd kan er nog van alles gebeuren.
    Dus what to do... ?

Als je BV live wilt gaan geven, kan dat altijd nog. ik zou dus idd voorlopig geen fles aanbieden (maar cupfeeden bijv.) als hij dat accepteerd. En voor de voedingen aanleggen...

Het hangt niet alleen af van of hij zelfstandig drinkt, maar ook hoeveel hij drinkt, hoe zwaar hij is en of hij temp. kan houden wil hij naar huis mogen gaan...:(

Voor het kolfen had ik de volgende voorwaarden; ontspannen, bij mijn kleine zijn en een (goede!) dubbelzijdige (handsfree) kolf!

Succes en als je vragen hebt, hoor ik t wel (via PB zie ik t sneller w.s.)

grtz.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Mijn jongen is met 34 weken geboren en we zijn in week 1 gestart met aanleggen, dan ging natuurlijk niet of nauwelijks. Hij kreeg toen nog alle voeding met de sonde. Op aanraden van de vk heb ik toen een tepelhoedje gebruikt, omdat ik ook erg vlakke tepels heb en hij deze niet goed kon pakken. In week 2 kreeg hij ook af en toe een flesje, om te oefenen en legde ik hem elke dag aan om te zien of hij dronk, nog steeds bijna niets. Week 3 van de sonde af kreeg hij fles en borst tegelijk, borst was steeds maar een 5 of 10 cc, heel af een toe een 40 of 50! Toen we thuis kwamen zijn we zo doorgegaan, maar het live drinken was nog steeds een drama. Toen hij iets van 7 weken was, had hij het opeens door, het heeft uiteindelijk 2-3 maanden geduurd dat hij volledig bij me dronk, wel met tepelhoedje, zonder kan hij niet.

Wij hebben thuis met de dr. Brown fles gevoed, eigenlijk op advies van de mevrouw in de thuiszorgwinkel. En bij ons is het dus goed gegaan en drinkt hij nog steeds bij mij:)

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    De enige voorwaarden die nog voldaan moeten worden, zijn zelfstandig alles drinken en van de monitor. De rest is allemaal al in orde bij onze kanjer :).

Ik had zelf al naar de s flessen van difrax gekeken.. Die schijnen hier sowieso gebruikt te worden op de medium care.

Pff.. Het blijft lastig.. Óf fles aanbieden waardoor hij eerder naar huis kan en de borst kan gaan weigeren óf veel geduld nog hebben.

Nu wacht ik sowieso nog met een fles tot hij 36 weken is.. Dan zou hij het meer moeten kunnen volgens de lactatie kundige. Maar ik ben er dus bang voor dat hij, zoals bij meer prematuren, aan de borst gewoon nog te moeilijk vind.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ons werd ook de keuze gegeven, of hij drinkt goed uit de fles en de borst leert hij thuis, of hij moet volledig uit de borst drinken... Maar ze zeiden er ook bij dat dat laatste vaak weken later pas gebeurt... Ik heb meerdere verhalen van baby's gelezen die prematuur waren pas later de borst goed leren drinken. Geduld is een ook cliché, maar wel waar.

6. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is ook prematuur geboren, met 34+1 week.
    Eerst kon ze niet aan de borst, na anderhalve week toen ze van cpap ed. af was en iets sterker begon te worden zijn we begonnen met aanleggen. Soms dronk ze 20 cc soms nauwelijks iets. Langzaam maar zeker werd het steeds wat meer en ging het beter.
    Er werd ons ook direct gevraagd of ze ook met de fles mochten geven. Wij vonden dat toen wel best, nog nooit gehoord van speenverwarring en dat cupfeeden etc. eigenlijk beter zou zijn ivm borstvoeding. (ik wist geen snars van borstvoeding af, alleen dat ik dat per se bv wou gaan geven en achteraf blijkt nu is ons ook veel informatie die best belangrijk is gewoon niet verteld)
    Maar gelukkig heeft fles en borst bij ons nooit problemen opgeleverd. Wel duurde het iets langer voor ze naar huis mocht, ze dronk vaak niet genoeg bij mij.

Ik kolfde volgens mij na zo'n 2/3 weken ongeveer 700 ml per dag. Ik kolfde 7 á 8 keer per dag, ook 's nachts een keer.

Ik geef nu trouwens nog wel bv.

7. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Smikkel, jammer dat jullie zoveel informatie hebben gemist! Wat dat betreft is het hier juist heel erg pro borstvoeding, je wordt echt plat gegooid met informatie :). (Fijn, maar ook heel erg op borstvoeding ipv flesvoeding gericht..)
    Is je dochter naar huis gegaan met volledig aan de borst drinken of ook nog fles? Hoeveel weken was ze toen?

Gister is de eerste echte geslaagde poging geweest :). Hij heeft giser (35+1) 5cc gedronken. Hij deed er wel een half uur over, maar het is in ieder geval een beetje gelukt. Ik hoop nu dat het héél snel gaat, want dit is nu nog maar het enige criterium om naar huis te mogen, de monitor is gister ook afgesloten!

8. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    @acuzena
    mijn dochter heeft 3 weken en 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Waarvan de laatste week eigenlijk puur voor het drinken was. Het ging telkens wel wat beter maar we moesten wel geduld hebben, we zagen kv-kinderen allemaal toch wel wat eerder naar huis gaan, maarja voor ons geen reden om daarom maar over te stappen op kv.
    Toen ze thuiskwam kreeg ze grotendeels de borst en nog 1 of 2 keer per dag een flesje.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Neem voor je een beslissing neemt contact op met een lactatiekundige. Het verhaal rond zuigverwarring (een van de redenen om pasgeborenen geen speen of fles te geven) ligt bij prematuren weer heel anders. Er is een manier van flesvoeden die 'therapeutisch flesvoeden' genoemd wordt, waarmee het makkelijker is om kind van fles aan borst te krijgen. Maar hierbij heb je echt de begeleiding van een lactatiekundige nodig.

10. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Onze kleine man mocht naar huis toen hij ook nog niet goed aan de borst kon drinken. Hij heeft in het ziekenhuis uit een fles gedronken en daarnaast hebben we elke keer als ik er was geprobeerd bv te geven. De ene keer lukte het wel (telkens een klein beetje) en soms deed hij helemaal niets.
    Nu thuis is het nog steeds niet optimaal, maar het gaat steeds beter. Ook nu doet hij soms helemaal niets, maar het is nu een paar keer voorgekomen dat hij na een voeding voldaan genoeg was om te gaan slapen. Als hij voor mijn gevoel weinig heeft gedronken geef ik nog wat afgekolfde melk na. 's Nachts geef ik hem een fles afgekolfde melk, want het is nog erg vermoeiend voor hem en hij doet er heel lang over. Ik heb liever dat hij in de nacht wat meer slaapt (ook voor mezelf).
    Ik vind het nu erg lastig. Het is best frustrerend als het niet lukt, soms overweeg ik echt het op te geven, maar als het de keer erna wel lukt ben ik zo trots op hem!
    Ik denk dat het met wat geduld wel goed gaat komen!

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    @Hanneke: ik heb ook nog lang 's nachts afgekolfde melk gegeven, omdat hij dan zo slecht dronk. Wel vermoeiend dat ik dan ook nog na een van de voedingen moest gaan kolven. Na een paar nachten samen in bed te hebben geslapen (manlief lag op de logeerkamer, hij was doodop van de gebroken nachten) ging het opeens beter 's nachts en dronk hij ook goed. Komt goed!

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.188
    16.522
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze oudste werd met 35 weken geboren dus niet helemaal te vergelijken.Hij heeft 2 weken in het zh gelegen omdat die zichzelf niet warm kon houden en hij moest een aantal cc per 24 uur drinken.Hij kreeg gewoon afgekolfde moedermelk in een flesje en soms legde ik hem aan maar was nooit met succes.Hij mocht dan ook gewoon naar huis toen die die aantal cc per dag binnen kreeg ongeacht uit een flesje of borst.
    Ik zou er lekker voor kiezen om je kindje mee naar huis te nemen zogauw die het aantal cc uit een flesje kan drinken.En wanneer je dan thuis bent dan kun je een lactatiedeskundige inschakelen om te helpen met aanleggen ed.Hier lag onze zoon ook soms een 1/2 uur te drinken en dan 5 cc en dan liepen ze daar heel enthousiast over te doen maar ik vond het weinig motiverend moet ik zeggen.Ik zou wel weten wat te doen maar dat is je eigen keuze.

Succes en hopen dat die snel thuiskomt.

13. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Logopedie is vrijdag geweest om mee te kijken tijdens het aanleggen. Zoontje is nog niet zo ver met drinken als zou moeten, hij kiest nog tussen of zuigen of ademen, niet tegelijk. Ik moest het gaan proberen met tepelhoedjes. Zaterdag heeft hij daarmee 2x 10 ml gedronken :). Dus wij blij, er zat vooruitgang in!

Komen we gisterochtend in het ziekenhuis om te horen te krijgen dat hij 's nachts 2x een fles heeft gehad.. 2x! Want hij was zo onrustig en niet te troosten met een speen. Nou, daar geloof ik niks van, want we hebben een heel makkelijk en rustig kind. De verpleegster die er gisteravond was, vond het ook niet kunnen. Er was een beleidsplan opgesteld met logopedie om pas na het weekend verder te gaan kijken. Ook zei zij dat ze onze zoon nog nooit heeft meegemaakt als niet te troosten.. (Zij zorgt bijna elke dag voor hem.)

Nou hebben wij dus weer een 'eerste keer' gemist! Daar baal ik heel erg van, het is niet de eerste keer dat er niet geluisterd word naar ons als ouders.. En tot overmaat van ramp dronk zoontje gister al helemaal niks meer uit de borst :(. Vind je het gek, zo'n fles drinkt veel makkelijker voor hem..

Dus vandaag maar weer een nieuw plan opstellen met logopedie en lactatiekundige, maar ik denk dat het dus toch (deels) een fles gaat worden.

14. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wat vervelend dat ze niet goed naar jullie luisteren in het ziekenhuis! Hebben jullie er al zicht op wanneer hij naar huis mag?

Zou het voor jullie niet veel rustiger zijn als hij eerst voldoende drinkt met een fles, zodat je thuis rustig verder kunt oefenen met aan de borst drinken? Het is zo veel fijner als je hem lekker thuis hebt. Dan kunnen jullie ook meer je eigen gevoel volgen en ben je niet afhankelijk van verpleegkundigen. Mijn ervaring is dat die ook allemaal anders werken en andere ideeën hebben.

Het lijkt erop dat het bij ons ook goed gaat komen, hij krijgt de slag steeds meer te pakken met het drinken en in de nacht krijgt hij een fles.

Ik hoop dat je de kleine man snel mee naar huis mag nemen!

15. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone is met 30w4d geboren en heeft leren drinken met de fles. Een paar keer per dag probeerden we haar ook aan de borst te laten drinken maar dat was nog te vermoeiend voor haar. Toen ze 5 weken oud was dronk ze haar flesjes goed leeg en kregen we haar mee naar huis en de volgende dag dronk ze thuis (in een veel rustigere omgeving dan dat drukke ziekenhuis) haar eerste slokje aan de borst! We hebben het toen opgebouwd, ze heeft wel altijd ook de fles ernaast gekregen, maar aan het eind van mijn verlof dronk ze vrijwel volledig aan de borst.

Uiteindelijk heb ik 15 maanden borstvoeding gegeven!!

Dus ja, er zijn succesverhalen van kindjes die met de fles begonnen en uiteindelijk ook de borst pakten. Ik snap wel dat ze bang zijn voor tepel-speenverwarring maar het is ook erg belangrijk om je kindje mee naar huis te kunnen nemen vind ik. Ik zou dus echt lekker de fles laten geven als je niet in het ziekenhuis bent en als je er wel bent proberen live te voeden.

Simone kreeg haar eerst flesje ook 's nachts hoor toen wij er niet waren. De dienstdoende verpleegster vond haar zo wakker dat ze het gewoon probeerde en het ging hartstikke goed voor de eerste keer. Wel jammer dat we er niet bij waren maar we waren supertrots dat ze het zo goed gedaan had.....

16. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    @Hanneke, nee, daar is nog geen zicht op. Het is echt afhankelijk van hoe hij gaat drinken..
    Wat fijn dat het bij jullie steeds beter gaat met aan de borst drinken :).

@MamavanSimone, wauw.. Wat goed dat je haar wel volledig aan de borst hebt gekregen. Petje af :).
    Wij hadden al wel verwacht dat hij makkelijk uit een fles zou drinken, daarom wilden we het juist niet ;). En wij hebben best veel dingen gemist en hebben ook nooit overleg gehad over bepaalde stappen (over naar 8 voedingen, naar de medium care, van de monitor..) dus ik baal er wel heel erg van dat we er niet bij waren. Fijn dat jullie dat wel naast je neer hebben kunnen leggen.

Vandaag dus nieuw plan opgesteld. Ik ga hem nu 3 à 4x aanleggen per dag en dan meekolven zodat het tepelhoedje volblijft. Zo leert hij wel de zuigbeweging aan de borst, maar krijgt hij gelijk meer binnen. Vandaag heeft hij om 11.00 10ml gedronken, 14.00 35ml :)!, 17.00 20ml en om 20.00 ook 10ml. Dus het lijkt al wel wat te werken, hij slaapt wel snel aan de borst maar kan dan toch nog even effectief doorzuigen.

Woensdag gaan we de boel weer evalueren. Als dan blijkt dat er te weinig vooruitgang inzit, ga ik toch voor de fles. Dan combineer ik het gewoon. Wel 'moeten' we dan een speciale fles aan gaan schaffen, omdat ze bij zoonlief verwachten dat hij wel de tepel/speen verwarring gaat krijgen bij bijvoorbeeld een difrax fles.

Ik vind het nog steeds lastig hoor.. Ik wel hem graag mee naar huis nemen, maar dat vind ik ook eng. Ik wil graag borstvoeding geven (en dan live, niet al het geklooi met kolven), maar dan is hij minder snel thuis. (Niet dat een dag meer of minder nog veel uitmaakt, we zijn er al ruim 3 maanden elke dag ;).) Het liefst wil ik straks gewoon met volledig bv naar hij, maar dat zal wel niet haalbaar zijn. Deels live en deels fles zou wel moeten lukken..

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik mocht met mijn dochter (randprematuur) na overleg met lactatiekundige naar huis toen ze nog niet goed uit de borst dronk.
    Ik heb er voor gekozen GEEN flessen te (laten) geven, maar om alle gekolfde melk via vingervoeding te geven. Als er op de goede manier vingervoeding gegeven wordt is het namelijk gemakkeliker een kind aan de borst te krijgen al met een fles.

Als ze bij haar geflikt hadden wat ze bij jouw kind gedaan hebben: zonder toestemming een fles geven...het ziekenhuis was te klein geweest!
    Ik heb destijds over kleinere dingen al stennis gemaakt, gedreigd kind onder de arm te pakken en naar ander ziekenhuis te gaan als ze niet MIJN aanpak en keuzes respecteerden.

Ik zou hier absoluut werk van maken (klachtenbrief), en ik zou ook contact zoeken met een vrij gevestigde lactatiekundige voor een aanpak thuis. Kind naar huis halen en thuis goede begeleiding inschakelen. Je kind hoeft helemaal niet goed uit een fles of borst te kunnen drinken om naar huis te mogen, je kind hoeft alleen maar op verantwoorde wijze dagelijks voldoende melk binnen te krijgen!

Deel Deze Pagina