ochtend en avond voeding zonder overdag kolven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Emma21, 17 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    hallo,

Ik heb een paar vragen en ik hoop dat u mij ermee kunt helpen.
    Ik geef mijn zoontje borstvoeding maar binnenkort ga ik weer werken. Ik heb een hekel aan kolven en dat lukt meestal ook niet zo goed.. vaak kolf ik maar 50 cc uit een borst, dit is wel tussen de voedingen door.

Nu zou ik graag vanaf dan de borstvoeding gaan combineren met flesvoeding zodat ik niet hoef te kolven. Is het mogelijk om alleen nog de ochtend en avondvoedingen en eventueel een nachtvoeding te geven zonder te kolven overdag? Blijft er dan nog wel productie?En zo ja, hoe bouw ik de rest van de voedingen dan het beste af?
    Mijn zoontje krijgt nu overdag nog tussen de 3 en 4 uren borstvoeding, hij krijgt nog geen bijvoeding. Dit is globaal zijn schema:
    6:00
    10:00
    14:00
    18:00
    22:00
    soms vraagt hij savonds wat vaker om voeding.

Ik ga waarschijnlijk twee à drie dagen per week werken. Is het dan beter dat ik op mijn vrije dagen ook gewoon flesvoeding geef overdag of gewoon borstvoeding?
    Nu is het ook nog zo dat mijn zoontje de fles weigert.. hoe kan ik dit het beste oefenen? Hij kauwt maar wat op de speen en na een poosje gaat hij huilen.
    Heel erg bedankt alvast.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Als je wilt afbouwen dan kan je het beste de minst lekker lopende voeding als eerste laten vallen. Meestal is dat die van eind van de middag. Je slaat hem over en kijkt wat er gebeurt. Evt kolf je de spanning eraf of leg je eerder aan. Na een tijdje zal je lichaam begrijpen dat er op dat moment geen voeding meer nodig is en er word geen melk meer aangemaakt.

Pas als je geen last meer hebt van de overgeslagen voeding dan laat je een volgende vallen. Laat daarbij steeds de een BV voor en na het afgebouwde moment in stand. Zo vallen er steeds meer gaten in de dag waarbij uiteindelijk alleen een ochtend en avond overblijven. Welke je dan het eerste moet laten vallen is persoonlijk en afhankelijk van je situatie.

Als je voedingen hebt afgebouwd dan geld dat voor alle dagen. Je kan niet de ene dag rond 16 uur niet voeden en andere dagen wel...zo geavanceerd is ons lichaam niet dat je dagen kan aangeven.....

BIj flesweigeren helpt het soms om te letten op de manier van aanbieden. Ik geef je wat tips:
    * Probeer de fles niet recht in de mond te stoppen maar laat de speen naar de bovenkant van het gehemelte wijzen (zo laat je je kindje ook aanhappen)
    * laat dan de speen als het ware over het gehemelte glijden en zorg dat de top van de speen op de overgang van hard naar zacht gehemelte komt (daar komt de tepel ook)
    * Als je kindje daar een prikkel voelt zal het zuigen gestimuleerd worden. Na zuigen volgt slikken en ademen. Zo krijg je een cyclus.
    * Wanneer die prikkel er niet komt dan wordt alleen de speen gevoeld voor in de mond. Vaak wordt er wat op gekauwd om daarna niets meer te doen..........Dat is geen onwil...ze weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een flessenspeen die
    geen juiste prikkel afgeeft.
    * Het drinken uit een flesje vraagt een andere drinktechniek en dat moeten ze leren.

Meid ik wens je heel veel succes!

Ilse

Deel Deze Pagina