Beste Ilse, Ik zie dat je al veel vragen krijgt over afbouwen, daar heb ik ook al tussen gezocht, maar mijn vraag is toch weer net iets anders. Mijn zoon is bijna zes maanden oud en ik begin op zijn halfjaardag weer wat meer te werken. Mijn werk verandert ook gedeeltelijk, zodat ik minder kan kolven dan voorheen. Ik moet dan denk ik ook afbouwen en wil dat eigenlijk ook wel, omdat ik merk dat de bv heel veel van mijn energie kost, hoe fijn ik het ook vind. Het schema is nu grofweg (afhankelijk van hoe laat hij wakker wordt 's morgens kan het nog wel eens wisselen): 7.00 uur bv 10.00 uur bv 13.00 uur bv 16.00 uur bv 18.30 uur bv + groente/fruit 23.00 uur bv en soms nog 's nachts, maar meestal slaapt hij door Omdat ik niet zoveel borstvoeding heb krijgt hij er soms een flesje kv na als hij nog niet tevreden is, maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik werkte tot nu toe 3 dagen en dan kolfde ik twee keer (11 uur en 15 uur) (ik kolf per keer ongeveer 110 cc). En dan 's avonds en op mijn vrije dagen nog een keertje extra om aan de vraag op het kdv te voldoen, waar hij drie flesjes krijgt. Nu ga ik 4 dagen werken, en 2 van die 4 dagen kan ik nog maar 1 keer kolven, tussen de middag (hier kan ik niets aan veranderen). Op die andere 2 dagen kan ik 2 keer blijven kolven. Ik zou het liefste op de dagen dat ik niet werk zoveel mogelijk bv willen blijven geven, of slechts 1 voeding minder, maar de vraag is of het wel zodanig op gang blijft met slechts 1 keer kolven op die twee dagen dat dat kan. Ik wil in ieder geval zo lang mogelijk 's morgens en 's avonds een voeding blijven geven. Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken? Is het mogelijk om de ene dag 2 of 3 voedingen live te geven en 1 keer te kolven en dan de volgende dag weer 6 voedingen live? Ik vind het op zich niet zo heel erg om een paar voedingen af te bouwen, hij gaat als het goed is toch ook met zes maanden andere dingen eten, maar ik vind het ook een raar idee om op de dagen dat ik er wel ben een flesje te moeten geven terwijl de borst ook had gekund. M.a.w. is er een soort tussenvorm mogelijk? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.... Alvast bedankt!
Hallo, Ik snap je vraag maar je vraagt wel iets wat niet echt makkelijk is. Je kan helaas je lichaam niet zeggen dat je op dat 1 2 en 3 maar 1 keer een voeding overdag moet hebben op dag 4 en 5 wel meerdere. BV is een principe van vraag en aanbod maar dagen programmeren is niet te doen. Als je voor je werkdagen zoveel voedingen afbouwt om maar 1 keer te hoeven kolven dan zal je op de vrije dagen niet meer veel extra kunnen voeden. Zeker niet volledig. Het is overigens wel zo dat veel moeders rond 6 maanden een dip in de kolfproductie merken. Ze voeden wel fulltime maar het kolven rond die periode lijkt minder makkelijk te gaan. Als ik naar mijn eigen ervaring kijk dan kon ik rond 6 mnd inderdaad met 1 keer kolven af terwijl ik wel volledig kon voeden. Ik werkte 3 dagen en had niet zelf een voeding afgebouwd maar door de drukte liep de kolfopbrengst terug en kolfde ik 1 keer per dag. Op de andere dagen voedde ik wel. Aangevuld met brood etc. (Kan ook wel iets later zijn geweest, de exacte maanden vergeet je toch een beetje, m'n jongst is nu 7) Ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Evt overdag 1 voeding afbouwen zodat je inderdaad op 1 kolfmoment uitkomt. Daarnaast kijken hoe het op de andere dagen gaat. Houdt wel de groei in de gaten, dat is het belangrijkste. Je kan in elk geval nog heel lang volhouden om voor en na je werk live te voeden! Een leuke link voor de overgang naar vaste voeding: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden Succes met je werk en het kolven. Ilse