Ik heb een vraagje wat ik het beste kan doen als ik straks weer aan het werk ga. Normaal haal ik mij zoontje uit bed en geef hem de fles om half 8 Dit kan straks niet meer, omdat ik vroeg werk en mijn man ons zoontje weg moet brengen naar de oppas. Nu is de vraag, zou het lukken dat mijn man zich eerst zelf klaar maakt. Ons zoontje in de Maxi-Cosi zet met pyama, zak en al met een dikke deken... Dat hij naar de oppas rijd en daar de fles krijgt? Duurt denk k 10 minuten .. Dat hij wel om half 8 de fles krijgt. Maar omdat hij normaal niet tussen door in de auto zit? Ik weet niet wat jullie ervaringen hier mee zijn? Of zouden we ons zoontje bijv om kwart voor 7 standaard wakker moeten maken voor de fles?
Willen jullie niet de eerste fles zelf geven? De meeste kinderen die hier komen eten/ drinken thuis, vinden de ouders ook het fijnst. Ook even navragen bij de oppas. Ik zelf heb er wel tijd voor als het een kindje is/ zou zijn, maar mijn kinderen moeten ook naar school. Dus thuis zou ik handiger vinden.
Hangt er een beetje vanaf wie de opvang is, en hoe vaak het gebeurt. Na een slecht nacht heb ik mijn dochter ook wel eens vers uit bed bij de oma afgezet. Maar de onthaalmoeder verwacht echt wel een aangekleed en gevoed kind. En als het over meerdere dagen op rij gaat, is het denk ik ook wel handiger om een structuur in te bouwen van opstaan-aankleden-ontbijt.
Voor later zou ik nu al beginnen met structuur inbouwen. Na een slechte nacht, ok tis je vergeven. Maar meeste opvang verwacht een aangekleed en gevoed kind. Als ze er meer hebben kunnen ze niet alles voor alle kinderen doen als jouw kind nog gevoed en aangekleed moet worden. Je kindje went daar heel snel aan zo een ritme!
Op dinsdag gaat mijn dochter naar haar oma en dan krijgt ze daar pas de eerste fles, ongeveer op haar 'normale' tijd als de andere dagen. Heeft mijn dochter totaal geen problemen mee. Ik zorg altijd dat ik zelf aangekleed ben en alles klaar heb staan. Dan maak ik mijn dochter wakker en leg haar in de maxi cosi, waarna ik meteen wegga. En een kwartiertje later ben ik bij oma, die dan vervolgens de fles geeft en haar ook aankleed enzo. Werkt voor ons prima. Maar denk wel dat het uitmaakt wie de oppas is. Als ze naar een gastouder of kinderdagverblijf zou gaan zou ik haar wel zelf de fles geven en aankleden voordat ik haar daar afzet.
Ja, hier is het ook de oma die gaat oppassen. 2 keer in de week. Die wil het ook na het voeden in badje wil doen en aankleden. Zo kan ik de hele week half 8 eerste fles aanhouden voor een goed ritme.
Bij oma zou ik het bij oma thuis geven. Deed ik ook altijd. Laatste moment uit bedje, in maxicosi met voetenzak en bij oma schone luier en flesje en kleren aan. Bij de opvang komt ze netjes aangekleed en heeft ze wat gegeten.
Toen onze dochter nog wat kleiner was, was ze best een spugertje. Dus voeden en in de auto was een slecht plan. ik gaf haar dus vaak bij de opvang (gastouder) haar eerste fles.
Ik zou fles thyis geveb... voor jet zelfde geld ik het erg hectisch bij de opvang en krijgt jouw kind later de fles als gepland
Bij een familie oppas zou ik het navragen of hun het erg vinden als zij het willen doen. Een gastouder verwacht meestal dat er een fles is gegeven. Op een kdv hoef je het niet te proberen denk ik omdat er op die tijd vaak veel kindjes komen. Bij de gastouder, nu inmiddels is dochter 2, dan geef ik het aan als ze geen ontbijt wilde geten. Dan zorgt zij er voor, als dl eenmaal "gesetteld" is, dat ze nog iets van een krentenbol krijgt.
Wij beginnen beide om 08.00 uur met werken, dus hier krijgt ons zoontje van mij de eerste fles s'ochtends tussen 06.30 en 06.45 uur, ondertussen staat mijn partner onder de douche. Zodra hij klaar is ga ik douchen en dan heb ik nog even tijd voor een snel ontbijtje. Mijn partner brengt dan ons zoontje naar de gastouder omdat het vlakbij zijn kantoor is en ik breng de hond naar de oppas . Onze gastouder verwacht van ons dat hij de eerste fles thuis heeft gehad en dat hij aangekleed wordt afgeleverd .
Ik werk in de zorg en moet om 7uur beginnen en heb 3 kwartier reistijd. Ik lever mijn zoontje dus al om 6.15 bij de gastouder af als ik een dagdienst heb, dit is gelukkig maar 1 keer per week Gastouder is gelukkig erg flexibel dus heb met haar afgesproken dat ik hem uit z'n bedje pluk en dat hij dan daar zijn fles krijgt. Dan gaat hij na z'n fles weer lekker slapen (net als thuis) en als hij dan weer wakker wordt doet zij hem z'n kleertjes aan, zo doe ik het thuis ook en ik vind het wel fijn dat ze hierin gewoon mee wil/ kan gaan. Scheelt wel dat alle andere kindjes pas vanaf 7.30 komen, dus het eerste uur heeft ze echt tijd om mijn zoontje de fles te geven en zo kan hij lekker een half uurtje langer slapen en wij kunnen ons rustig klaar maken om allebei om 6 uur de deur uit te kunnen.
Ik ben gastouder en laat het aan de ouders over. Heb 2 babietjes die vroeg komen en heb aangeboden dat ik hen best de fles wil geven en wil aankleden. Dat gebeurd soms en soms is het niet nodig. Ook een kindje dat om 8.10 komt..ouders weten dat ik 8.15 weg moet lopen naar school en pa dan doodleuk komt: ja hij wilde niet eten hoor....terwijl ik een beetje weet hoe het er daar aan toegaat ja dat is dus wel pech hebben.
Ik werk 4 dagen per week. Manlief moet om half 7 de deur uit. Dus ik doe de ochtendshift zo noem ik het altijd maar alleen. Ik zorg dat in de avond alles klaar ligt. Ik sta zelf om half 7 op kleed me aan etc. Ik maak een fles klaar iets warmer. Ga dan dochterlief wakker maken, aankleden en de fles geven. Dankzij de papfles spuugt ze veel minder. Om half 8 zitten we dan in de auto. Ik zorg dat de kinderwagen en de luiertas ook vast in ingepakt in de auto staan. Ik wil haar het liefst zelf voeden zodat ik nog een knuffelmomentje heb.
Onze dochter is echt een slaapkopje (slaapt in het weekend soms tot half 10 s ochtends!!) en moet er best vroeg uit op mijn werkdagen. De oppas (1 dag gastouder en 2 dagen familie) geeft daarom het ontbijt. Dat was eerst een flesje en inmiddels een bordje pap. Zo kan dl nog net iets langer slapen! Ik zou het indd even afstemmen met de oppas. Ik vind onze werkwijze fijn, het geeft minder stress (Geen eet-nou-door-taferelen ) en dl is net iets uitgeruster. Maar verschilt natuurlijk ook weer per moeder en per kindje!
Bij ons precies hetzelfde! Vriend is al vroeg de deur uit en ik moet ook naar mijn werk. Maar de kleine weet niet beter, rond 7 uur wordt hij zelf wakker of ik maak hem wakker. Geef hem de fles en breng hem weg naar de opvang. Een enkele keer komt het voor dat hij zo laat wakker is en nog niet erg honger heeft, dan geeft oma (die om de hoek woont) hem de fles als ik hem heb gebracht. Maar de dagen dat hij naar het kdv gaat of naar de andere oma (die verder woont, 30 min rijden) dan is hij netjes aangekleed en heeft hij gegeten. Ik heb niet het idee dat hij er moeite mee heeft. Op mijn vrije dagen gaan we na de eerste fles lekker weer terug ons bed in
Wij halen ons dochtertje uit bed, schone luier, aankleden en dan brengt mijn man haar naar de oppas (familie) daar krijgt ze dan haar eerste fles. Binnenkort starten wij bij de gastouder en ook zij heeft aangegeven wel haar dr ontbijtfles te geven.
Hier bleef ons zoontje zolang mogelijk in bed. Dan maakte ik hem wakker en bracht hem in pyama naar de oppas (oma). Zij gaf hem dan de fles en waste en kleedde hem later aan.
Ochtendfles geven we haar thuis om 06.15 (normale vrije dag pas 08.00). Ik vind het fijner dat m'n kind dr fles thuis gehad heeft.
Ik sta om 6:15 op om te douchen en aan te kleden, ondertussen maakt mijn man ons slaapkopje rustig wakker en geeft haar een schone luier, als ik klaar ben dan geef ik haar de fles en kan mijn man douchen en aankleden, ze gaat in pyama naar het KDV want ze gaat toch weer meteen naar bed. Op het KDV kleden ze haar weer om.