Hoi Dames, IK krijg a.s. woensdag mijn 20 weken echo.. Ben dan zelf 19 weken.. maar wat kan je verwachten van zo´n echo? en hoelang duurt het qua tijd?
Ze onderzoeken uitgebreid de lengte van je baby, het hoofdje, kijken naar het hartje, buikje, beentjes etc. Je baby krijgt een algehele 'check-up' zeg maar. Bij mij duurde het ongeveer 10 minuten denk ik.
Oohh dan valt het wel mee.. ik hoorde een meisje die heeft anderhalf uur daar gelegen.. was gelukig niks ergs ofzo met de baby.. maar duurde wel lang vond ik.
hoi, ze kijken zoveel mogelijk na.op een echo is niet alles te zien maar wel heel veel.zoals de aanleg van de hersenen, het hartje,de nieren,maag, blaas, tenen, vingers,lengte van de beentjes ,navelstreng,placenta en nog zoveel meer.bij mij duurde het ruim een half uur.wij hadden een hele leuke dame die er zelf geen genoeg van kreeg om te kijken. ik vond het heel spannend,maar toen ik er lag eigenlijk alleen maar heel leuk.en het was ook gelijk een geruststelling natuurlijk dat het goed was. het blijft spannend,maar geniet er zeker van als je gaat. alvast veel plezier gewenst
Hier duurde het een kwartier, maar ik heb ook wel gehoord dat ze soms wel tot een half uur aan het kijken zijn. Onze baby lag er dan ook voorbeeldig bij! Ze gaan in ieder geval allerlei dingen meten (bovenbeentje, hoofdje, doorsnede van het hoofdje) en aan de hand daarvan kijken ze of je kindje goed op schema ligt wat betreft groei. Daarnaast gaan ze alle organen bekijken, dus het hart met kamers/boezems/kleppen, de maag (met waarschijnlijk wat vruchtwater er in), nieren, lever, etc. Daarbij ging ze bij ons kijken of het bekken goed was, maar toen keken wij even weg want wij wilden niet weten wat het geslacht is. Normaal gesproken zou je dat dan ook bekijken en heeft je VK een paar minuutjes tijd nodig om je hij of zij te zien Volgens mij doen ze daarbij ook nog de bloedsomloop bekijken, dus of de navelstreng 3 aders heeft en hoe de bloedsomloop in het hart zit. Dit zie je dan in blauwe en rode stroompjes door zijn/haar lichaam heen. Wat het allermooiste is, is dat je je kindje ziet bewegen en z'n gezichtje kan zien. Echt een geweldig moment! Geniet er van!
Ik heb 45 minuten gelegen. Alles werd nauwkeurig nagekeken en alles werd netjes uitgelegd wat we zagen en of het allemaal in orde was. Er werd natuurlijk van te vorengevraagd of je het geslacht wilt weten zodat ze daar rekening mee kunnen houden. En ik heb een paar mooie foto's mee gekregen!! Veel plezier lekker van genieten ik vondt het een hele bijzondere ervaring
Leuk jullie reacties, nu weet ik in ieder geval een beetje wat ik kan verwachten. Ik denk dat het bij mij wel langer gaat duren want toen ik 10 weken zwanger was kreeg ik een echo en toen was die kleine zo verschrikkelijk druk, dat de verloskundige nog niet eens kon meten hoe groot het was. Maar dat is niet zo erg. Wat kregen jullie mee na de echo? Foto's, Cd, Dvd?
Onze 20-weken echo ging als volgt: We kwamen binnen in een klein echokamertje. Gordijnen waren dicht en er was alleen sfeerlicht (erg prettig), de echoscopiste had rustgevende klassieke muziek op gezet. Eerst namen we plaats om wat algemene gegevens door te nemen, zoals je verzekeringsnummer enzo. Duurt hooguit 5 minuten, misschien niet eens. Daarna mocht ik gaan liggen. Mijn vriend naast me op een stoel. Aan de andere kant de echoscopiste. Ze legde bij elke stap uit wat ze aan het bekijken was en wat ze zag.. Het is vooral een medische echo. Alle organen worden uitvoerig bekeken en gemeten, ze kijkt zelfs of er voldoende vruchtwater in het maagje van je baby zit (zo schattig om dat gevulde maagje te zien!). Maar over het algemeen heb ik de baby in haar totaliteit niet kunnen aanschouwen. Het was echt per lichaamsdeel / orgaan. Ze draaide ook elke keer haar gezicht weg of had haar handje voor haar gezicht dus ik heb haar gezicht niet van voren kunnen zien, wel jammer! Op het einde kreeg ik een inwendige echo omdat ze mijn moederkoek niet goed kon zien. Deze lag dus onderin waardoor een inwendige echo wel moest. Op het einde vraagt ze of jullie het geslacht willen weten en dan bekijkt ze het geslacht. Bij ons zag ze het trouwens direct! Ze bevroor het beeld ook zodat wij ook naar het geslacht konden kijken Nou, duidelijk 3 streepjes te zien
ik kreeg 2 foto's mee en het heeft ongeveer 30 minuten geduurd, de kleine lag met de rug naar mijn buik dus ze konden het hartje niet goed zien. Omdat ze geen enkel risico nemen moest ik de week erna terugkomen voor het hartje
Bij ons ging het ongeveer net zo als bij Assi, alleen kregen wij het kindje meerdere malen wel in het geheel te zien. Onze echo duurde een half uur omdat baby heel meewerkend was, de mensen voor ons zijn bijna anderhalf uur binnen geweest omdat baby een eigen mening had over de gang van zaken Veel plezier!!
Hier duurde t ook zeker een half uur. Alles bekijken, en uitleggen wat ze zag. Lengte van beentjes, hoofdomtrek, buikomtrek, organen (maag, nieren, blaas en uiteraard hart met bloedsomloop), neusbotje, verhemelte en lippen ivm hazelip, ruggewervel, huid over de rug heen, middenrif, navelstreng, hoeveelheid vruchtwater en placenta. Geslachtsbepaling is niet iets standaards, als kleine niet gunstig ligt heb je kans dat je pech hebt en ze t niet kunnen zien. En das geen reden om dan nog x terug te komen. En we hadden geluk, we kregen foto mee. Maar dat is echt niet standaard hoor, want het is en blijft een medische echo en het ligt er dan maar aan of men 'tijd' wil nemen voor foto maken. Ken ook verhalen genoeg van meiden die niets mee kregen, want daar is deze echo tenslotte niet voor bedoeld werd ze dan nog even verteld. Maar het is sowieso super je kleintje weer te zien, en hopelijk is alles goed! Succes en veel plezier.
Dan had jij mazzel mijnkleine wnt ik heb alleen 2 foto's meegekregen. Ik vroeg me af waarom je VK of Gyn je niet heeft uitgelegt wat ze gaan doen bij de echo. Niet een geheel onbelangrijke ech dit met name omdat ze gaan kijken of er afwijkingen zijn. Hier duurde hij bijna een uurtje en hebben ze ook alles nagekeken en opgemeten. Als je wil kun je ook vragen of ze kunnen zien wat het wordt maar geef ook duidelijk aan als je het niet wil. Veel plezier bij je echo
eerste echo duurde half uur ongeveer... hier heb ik een DVD van meegekregen en een paar fotos... de week erna werd echo herhaald, omdat het beebje de 1e keer niet goed wilde gaan liggen voor een paar metingen... toen was het nog een keer 20 min of zo... en weer paar fotos meegekregen.
Bij ons duurde het ruim een uur, dus per baby dik een half uur, dat stond er ook voor ingeroosterd, dus bij ons in het ziekenhuis is dat redelijk standaard. We hadden gelukkig een echoscopiste die alles rustig uitlegde en ons ook precies liet zien wat ze bedoelde. Gezien alles goed was, hebben we echt liggen genieten Wij hebben 5 foto's gekregen. 1 van hoe ze ten opzichte van elkaar liggen, van ieder kindje het gezichtje en een soort totaal plaatje per baby.