Meiden, Mischien dat jullie dit weten. Mijn zoontje is nu bijna 5 maanden. Deze maand had mijn werk mij al ingeroosterd met nachtdiensten. Ik wist dat je in iedergeval t/m 6 maanden na de bevalling geen nachten hoeft te werken dus deze hebben ze er dan ook afgehaald. Nu heb ik het rooster van juli bekeken en heb ik ze weer. Dan is hij wel 6 maanden geweest maar ik geeft borstvoeding, dan ben je het toch ook niet verplicht? Ik ga sowieso wel informeren bij de personeelsadministratie hoor maar voor nu wilde ik het even aan jullie vragen. Ik hoor namelijk van veel mensen dat wanneer je borstvoeding geeft het werk je niet kan verplichten. Alvast bedankt, Groetjes Soekie
Ben je niet lid van de vakbond? Of anders even de CAO (online) checken. Anders misschien je probleem voorleggen aan je leidinggevende, misschien kunnen ze meedenken en kom je samen tot een oplossing. En eventueel kolven anders?
Goede tips! Misschien ook nog even op borstvoeding.com kijken, daar staat ook ontzettend veel informatie over de wetten/regels omtrent borstvoeding.
Ik weet niet hoe het wettelijk is geregeld. Hier kreeg ik een jaar kolfrecht en hoefde ook een jaar lang niet 's nachts.
Hier wel gewoon na 6 maanden weer nachtdienst(zie het tijdstip van deze post ) Ik ben nu gestopt, maar draaide meteen nachtdiensten, ook toen ik nog borstvoeding gaf. Het is niet ideaal, maar het is te doen. Kolven gaat gewoon net als overdag Het vervelendste vond ik dat mijn zoontje 's nachts niet gewoon lekker bij me kon drinken, terwijl dat echt ons momentje was.
Het is inderdaad zo dat je recht heb om tot 6 maanden na de bevalling geen nachten hoeft te draaien. Je roostermaker mag je daarna weer voor de nachten inplannen. Het staat los of je Bv geef of flesvoeding. Kwebbel
hoe zit het dan als je een vast nachtdienstcontract hebt ? dat is nl mijn geval Ik mag van de arbo arts nu geen nachtdiensten draaien tot aan mijn verlof vind t echt heel jammer en gister had ik een gesprek met mijn leidinggevende die zei na je verlof kan je toch wel weer nachten draaien om aan je uren te komen ? maar mag t wel of gewoon helemaal niet tot 6maanden na de bevalling ? ik ben toen mijn jongste zoon 4 maanden was daar aangenomen voor die nachtdiensten maar ik gaf geen bv toen . wil het deze keer wel probreren
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zit alleen met het probleem dat mijn zoontje de fles weigert dus ik ga van mijn werk naar huis om te voeden. Nu dacht ik, dit kan snachts natuurlijk niet. Dus als je vrijstelling hebt voor een jaar bijvoorbeeld dan was dat mooi meegenomen. Heb nu al een gesprek gehad met mijn leidinggevende en we hebben het opgelost. Gelukkig voor haar want ik zou gewoon naar huis gaan om mijn kind zijn nachtvoeding te geven! Nogmaals bedankt! Groetjes Soekie
Beetje laat, en je hebt het ook al opgelost zag ik.. maar wilde toch nog even reageren.. Want het maakt niet uit toch of je dag, avond of nachtdiensten diensten hebt? Je kan je kindje sowieso moeilijker voeden, ging je op de dag naar huis om je kindje te voeden? Het is mis. wat lastiger als je nachtdiensten hebt omdat je overdag moet slapen en dit moeilijker gaat als het licht is buiten en je geluiden om je heen hebt.. en dan je bed uit te moeten voor de voeding van je kindje. en je s'nachts niet weg kan van je werk om thuis de kleine te voeden. Snap me niet verkeerd.. ik werk ook nachtdiensten.. dus weet dat het lastiger is als je s' nachts werkt (heb alleen zelf geen kindje meer) Maar je wordt al 6 maanden vrijgesteld van de nachtdiensten, en om mensen langer "vrijstelling" te geven die borstvoeding geven dan de mensen die de fles geven vind ik zelf persoonlijk een beetje gek. Want waarom zou iemand die borstvoeding geeft langer vrijstelling krijgen dan een ander? Je hebt zat mogelijkheden om het anders te doen, nu wilt jou kindje alleen geen fles. maar vindt het eigenlijk een beetje jou probleem en niet die van je baas Maar fijn iig dat je het onderling hebt kunnen regelen met je baas.
Hier mogen kraamverzorgenden volgens mij max. een jaar lang uit de nachtdiensten blijven ivm borstvoeding. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
Hoi Draak, Ik snap je reactie hoor, het maakt natuurlijk ook helemaal niet uit of je nou borstvoeding of flesvoeding geeft. Maar deze vraag had ik omdat sommige collega's het idee hadden dat je langer geen nachtdiensten hoeft te werken dus vandaar dat ik dat hier plaatse, helemaal omdat het in mijn situatie goed zou uitkomen. Ik moet inderdaad in mn dag en avonddiensten naar huis om mijn zoontje te voeden en snachts gaat dat natuurlijk niet omdat ik de afdeling niet onbemand kan achterlaten. Maar dat is niet mijn probleem maar die van mijn leidinggevende, daarom hebben we nu ook afgesproken dat ik voorlopig geen nachtdiensten hoef te draaien. Als mijn zoontje de fles zou nemen dan zou het natuurlijk geen probleem zijn. Groetjes Soekie
En buiten het fles weigeren om, tijdens nachtdiensten ben je vaak vermoeider, waardoor je minder productie kan hebben. Dat is dus zeker wel een reden waarom je, als dat bij jou het geval is, langer geen nachtdiensten zou hoeven doen. Je werkt overdag en dan zou je tot 15.00-16.00 moeten slapen en ben je dus zo'n 16 a 17 uur aan het werk of slapen. Toch een beetje omgekeerde wereld aangezien de meeste kindjes overdag drinken en 's nachts slapen. Als je dus steeds 3 of 4x uit bed zou moeten om te voeden overdag, is dat echt niet te doen hoor!
Oeh, toch even reageren, ben het wel met Draak eens. Of hjet nu problematisch is om BV te geven met nachtvoeding is niet het probleem van je leidinggevende, maar je eigen probleem. Je hebt al recht gehad op 6 mnd vrijstelling om zo BV te kunnen geven, en daarna heb je er geen recht meer op. Dus een afdeling onbemand achter laten omdat je vindt dat je kindje de borst moet hebben zou door een vervelende werkgever als werkweigering opgevat kunnen worden ne dat kun je er op tsaande voet uit. En Suusjeuh, het argument dat je tijdens BV geven geen nachtdiensten zou moeten draaien omdat je produktie terug loopt is ook geen probleem van je baas. Je hebt zelf een keuze gemaakt, namelijk een kind krijgen, en zelf gekozen om dei BV te geven. Dan is het dus jouw eigen probleem en niet dat van je baas! Fijn dat het opgelost is naar jouw tevredenheid, maar dat is puur coulance van je werkgever en die zou ik daar maar eens extra voor bedanken, want er zijn er zat die niet zo aardig zijn. Ik vind het gewoon een beetje jammer dat het hier gebracht wordt als een recht van de vrouw, en een probleem van de baas.
Nou, ik wil hier eigenlijk geen woorden meer aan vuil maken, dus ik zal het netjes houden Wat ik nog wel even aan jou kwijt wil juul75, Dit is niet een situatie waar ik voor heb gekozen natuurlijk he, een hele gevatte opmerking hoor van: jij wil een kind jij wil borstvoeding geven dus is dit nu jou probleem maar een beetje kinderachtig vind je zelf niet? Maar bedankt voor je reactie, helaas kan ik er niks mee!
Fijn dat je het netjes houdt, en dat we op dit forum het oneens kunnen zijn met elkaar. Qua niveau van kinderachtigheid zal ik er ook geen woorden aan vuil maken verder. Het enige dat ik hier gezegd heb is dat de gevolgen van jouw keuzes niet door je werkgever opgelost hoeven te worden. Als jij dat kinderachtig vindt, tekent dat wel hoe je in je werk staat. Fin.