Ik ben een gerecht aan het maken uit het boek 'opperdepop' van albert heijn. Het is de macaroni met broccoli en kaassaus. Nu moet je de kaassaus bereiden met opvolgmelk. Ik wil het eigenlijk vanavond aan de kleine man geven. Maar je mag bereide opvolgmelk toch niet langer dan een uur bewaren? en opnieuw opwarmen (in de magnetron) mag toch ook niet? Ook staat er in het boek dat je het kan invriezen. Daarna moet je het ook weer opwarmen. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Het allemaal binnen een uur invriezen? (wat ook lastig is omdat het dan nog niet echt is afgekoeld) en het dan later in de week geven en dan toch opnieuw opwarmen.. Of wel gewoon over een paar uur geven (dan is het en langer dan een uur bewaard en wordt het ook opnieuw opgewarmd) snap het niet meer???
Heb 't hier ook wel gemaakt met opvolgmelk, en daarna gewoon in de vriezer gedaan en porties opgewarmd in de magnetron hoor! Tegenwoordig als ik de pasta met kaassaus maak, doe ik het gewoon met halfvolle melk en maizena, veel makkelijker! Madam is hier trouwens gek op pasta (had vorige week spaghetti gemaakt met een sausje van courgette, gepelde tomaten, gehakt, knoflook, oregano en basilicum, vond ze ook heerlijk! )
Maar ze mogen toch geen halfvolle melk voor een jaar? Of is het niet zo erg? Zou wel makkelijker zijn idd...
Hij is toch bijna 10 maand. Toen gaf ik af en toe wel eens koemelk. Niet vaak, misschien eens in de 3/4 weken. Maar voor de kaassaus pakte ik de gewone melk. Ze krijgen er toch niet zoveel van binnen. Alleen als je echt veel melk gaat geven, zou je de nieren kunnen overbelasten. maar het is niet zo dat ze bij 1 jaar opeens anderen nieren krijgen. Die ontwikkelen zich langzaam, en een beetje koemelk eerder kan geen kwaad. (normaal dan, geen KMA-kindjes)
ok, dat is mooi. Hij heeft wel astma en eczeem, dus een allergie. Kan het dan ook (misschien rare vraag??)
Geef je gewone FV of hypoallergeen. Er zit koemelk in zoveel dingen, dat een keertje puur waarschijnlijk ook weinig invloed heeft. Dat jaar is voornamelijk voor de nieren. Alleen als je melk verder ook vermijd, zou ik het nu nog niet doen..
Hij heeft heel lang hypo-allergeen gehad omdat hij niet tegen de standaard kon. Nu heeft hij standaard, al een tijdje. Ik geef de kleine wel yoghurt maar verder geen melkproducten... Denk dat het dan wel kan toch?
Jawel toch? En op hun verjaardag gaan ze toch ook spontaan veel meer vast voedsel eten en minder melk drinken? Ik zit al helemaal klaar voor de 'grote transformatie' a la The Sims over 2 maanden! (Sorry dit is helemaal OT en het is bedtijd volgens mij )
Ik zou er wel voorzichtig mee zijn dan. Maar hoeveel krijgt hij binnen van zo'n kaassaus? 1a2 eetlepels? Dan krijgt hij nooit veel melk binnen, en zou ik het risico wel durven nemen. Maar of jij dat ook wil, moet je zelf weten
't gaat idd om een dusdanig kleine hoeveelheid (geloof dat ze het hebben over 150ml opvolgmelk, en da's voor 3 porties? heb 't boek hier niet bij me liggen.. ) dat ik niet denk dat 't veel kwaad kan. Bovendien eet ons meisje met veel dingen al met de pot mee, en ook als we zelf bloemkool eten gaat er een sausje van melk en maizena overheen, en dat krijgt ze ook gewoon.. Maar in 't boek staat bij zo'n beetje ieder gerecht dat je er opvolgmelk doorheen moet doen om 't smeuiger te maken, en dat 't zo'n beetje fijngepureerd moet zijn.. Vind 't een handig boek, maar geef er wel m'n eigen twist aan (dus de macaroni elleboogjes zijn hier gewoon heel, alleen als ik penne gebruik gaat 't even in de keukenmachine).