ochtend spits

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Vero0504, 10 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Muppet hier kán zelf dr ontbijt en lunch maken maar tegen de tijd dat dat dan een keer klaar is is school alweer uit.

Focus is een behoorlijk dingetje (ook op school).

Als ze dr zinnen er op heeft gezet gaat t prima, de vraag is alleen hoe ze opstaat en wat voor nacht we hebben gehad met dr.

Dus bespaar ik me liever t gedoe voorlopig nog door in de avond de boel ff klaar te zetten. Als ze weer in wat rustiger vaarwater komt kan ze dat zelf overpakken, in t weekend doet ze t tenslotte ook zelf.

Spectre en Eppo82 vinden dit leuk.
  2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Mijn moeder heeft eindeloos lang ons ontbijt en lunch geregeld. Voor 4 kinderen. Het is net wat je belangrijk vindt denk ik ;) Wij doen het ook voor onze 5-jarige.

Je man/vriend kan toch wel iets doen in de ochtend?

Vero0504 en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van 6 doet ook al veel zelf. Komt beneden en pakt zelf haar eten en drinken. Voor de jongste van 2 doe ik het zelf. Terwijl hun eten voor de tv maak ik de broodtrommels klaar voor school en psz, en duw ik zelf ook wat naar binnen. Daarna gaan we naar boven, dochter kleed zichzelf aan en vraagt zonodig hulp. Zoon help ik met aankleden. Tussendoor kleed ik mezelf aan.
    Tanden poetsen, haren kammen. Soms is er nog tijd om wat tv te kijken. Daarna schoenen en jas aan en naar school/psz (zit in hetzelfde gebouw dus dat is wel fijn).

Ik ben meestal alleen in de ochtend maar op deze manier gaat het eigenlijk prima :)

4. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.710
    7.188
    113
    Vrouw
    Ohja, @Vero0504, ik vind het heel irritant om nog terug naar boven te moeten na het ontbijt. Dus tanden poetsen van de kinderen wilde ik eigenlijk voordat we naar beneden gingen (aangekleed en wel). Dat werkte niet. Een extra tandenborstel voor iedereen in de keuken werkt wel heel goed. Misschien heb je daar ook wat aan ;)

Neuzeke, Vero0504 en Lies1611 vinden dit leuk.
  5. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Als ik ochtenden werk, ik sta om 6.15 op. Leg tassen, jassen, schoenen en kleren op de juiste plek.
    Drink koffie en smeer brood voor mijzelf, maak mijzelf klaar, start laptop op en lees onder genot van kop koffie mijn mail.
    6.55 alles opgestart, ren naar boven, trommel A uit bed. Smeer haar brood..
    7 uur start ik met werken, 7.05 wekker boven gaat, A kleedt zichzelf aan en komt daarna om haar haren te laten doen.
    Man kleedt zich aan, doet K, ik roep dat A haar jas en tas moet doen, man pakt baby, legt baby in slaapzak in de kinderwagen en brengt iedereen naar de overburen.

Normaler dagen, 7 uur mijn wekker, 7.05 man zijn wekker hij haalt A en K uit bed, ik sta op en neem baby mee.
    Hierna heb ik niks meer aan man, hij kleedt zich aan en gaat de deur uit..
    Baby ligt in de box, of draag ik. Smeer voor A en K brood, 7.30 A moet opschieten, inmiddels blijf ik brood smeren. Pak de tassen.
    Maak mijzelf klaar, drink koffie en eet wat, soms even een wasje. 7.45 A moet nu echt aankleden, K help ik, daarna haren, iedereen netjes maken, jassen en laarsen aan, baby in de kinderwagen, uiteraard in slaapzak is lekker warm. Als hij ouder wordt, kleding over pyjama of skipak en dan de kinderwagen in. Baby slaapt meestal nog even als we naar school zijn geweest.

Op dinsdagen doet man de kinderen en slaap ik uit met baby als ik niet werk.
    Man raakt altijd in de stress als ik na mijn nachtdienst gelijk ga slapen.

Voordeel is, ik werk bijna niet, maar 30 uur en begin nooit om 9 uur ofzo. Dus heb geen last van ochtendspitsen zoals werkende ouders wel hebben.

6. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Nou ik vind dit niet echt bijna niet :roflmao: 6 uur meer in mijn beroepsgebied en je zit op fulltime haha.

Vero0504, NiekeKris en autumn86 vinden dit leuk.
  7. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Nou ja ik werk niet op normale tijden. Werk 80% buiten de normale 8-17 ma-vr. Dus heb het met de kinderen natuurlijk extra makkelijk, maak alleen iets langere dagen, zoals vandaag 7 uur opstaan, morgen om 8.30 duik ik mijn mandje in, na de ochtendspits en de kinderen af te hebben gegeven aan mijn buurvrouw/gastouder.

Malbec vindt dit leuk.
  8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    De ochtenden doe ik ook alleen, aangezien m’n man ‘s nachts werkt.
    Alle spullen zet ik de avond er voor al klaar. Boterhammen/drinken etc staat al in de koelkast.

Om 6:15 gaat de wekker, meestal snooz ik nog 5 min (echt een hekel aan vroeg op staan)
    Eerst verzorg ik mezelf, tussen het tandenpoetsen door, maak ik de oudste wakker. De jongste wordt vaak al wakker van ons gestommel.
    De oudste red zich verder zelf in de ochtend. De jongste kleed ik aan en dan naar beneden. Rond 6:45 zijn we beneden. Even kop thee/koffie en wat eten en rond 7:20 gaan we de deur uit.
    Eerst breng ik de jongste naar de gastouder en daarna de oudste naar VSO en dan race ik door naar kantoor.

Als ik thuis werk dan staan we hooguit 15 min later op.

Vero0504 vindt dit leuk.
  9. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    @Vero0504 In je voorbeeldschema geef je R pas later de fles, terwijl dochter aan het eten is. Maar de ervaring leerde hier dat dat dus niet werkte, en ik gaf bv ;) Ook vanwege zijn reflux, kun je hem niet beter voeden direct na jezelf te hebben klaargemaakt?
    Dus jij aankleden, hij fles, daarna al in de draagdoek en dan alles met dochter doen.

En de beste tip van 't jaar; V slaapt op dagen dat hij naar de opvang moet, alvast in zijn schone trui van de volgende dag. Dus als hij wakker wordt hoeft hij alleen maar verschoond, broek en sokken aan. Echt, werkt perfect. Doe het nog steeds :roflmao:

Lies1611 vindt dit leuk.
  10. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.060
    4.315
    113
    Vorig jaar, toen de jongste nog baby was, deed ik het zo:
    Avond ervoor alles klaarzetten
    6:30 uit bed en mezelf klaarmaken en ontbijt klaarmaken voor mezelf en oudste
    6:50 oudste uit bed en zodra die klaar was beneden laten spelen of op zijn kamer.
    7:00 jongste fles + aankleden en beneden in zijn tripp trapp zetten (had ook reflux)
    7:20 ontbijten.
    Meestal waren/zijn we kwart voor 8 de deur uit.

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Dat zal ie wel moeten maar dan is volgorde nog wel een dingetje. Vermoedelijk doe ik zoon en hij dochter uiteindelijk. Bedoeling is verder dat hij de ene wegbrengt en ik de ander. De KDV zit compleet de andere kant op dan de BSO/school. Enkel in uitzonderingen doe ik beiden, maar dan moet t wel te behappen zijn.

Dit is huize "wanneer je hier iets introduceert achtervolgt het je eindeloos". Vandaar de rondvraag om eventuele valkuilen vast voor te zijn en gelijk een werkbaar stramien neer te zetten. :roflmao:

En al heel wat zeer bruikbare tips, de tandenborstels zijn overigens al beneden en boven.
    Volgorde van fles geven tov dochter is ook wel een goeie :thumup: (zo'n gehannes weer die reflux, kijk nu al uit naar periode van hapjes en vooral zitten (maar dat duurt nog ff))

Magnolia29 vindt dit leuk.
  12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Vanaf 3 kinderen + zwanger de ochtendspits (de hele werkweek beter gezegt ivm varen) alleen moeten doen. Daarvoor woonde ik fulltime aan boord dus geen schoolbelstress.

Wat bij ons het beste werkt is zorgen voor niet teveel tijd. Tussen 7.20 en 7.30 (meestal 7.30) eruit en om 8.15 naar school.
    Aankleden, eten (8.00 van tafel), haren/tanden, tas inpakken, klaar maken om te gaan.
    Toen 3, nu 5 kinderen maar weinig veranderd. Baby's kregen borstvoeding op verzoek. Nu werk ik niet dus dat kon om 7u zijn of om half 9, afhankelijk van de nacht.
    Spullen klaar zetten savonds doe ik nooit. Week geprobeerd maar nee, niet mijn ding

Neuzeke en Vero0504 vinden dit leuk.
  13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Bij mijn spugers had dat niet gewerkt, dan zouden ze al stinkend de dag beginnen. Althans, zolang xe nachtvoeding kregen

Dompiewompie en Vero0504 vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Meestal is het toch gewoon een kwestie van ‘gewoon’ doen en ervaren. Hierbij het al even geleden, maar ik ben er wel snel vanuit gegaan dat ze oudste bepaalde dingen zeg kon. Ging het niet snel genoeg, tja, dan had ze maar een keer minder gegeten of gedronken en ze heeft ook wel eens in pyjama in de auto gezeten (kleding er wel bij, ze wist niet hoe snel ze het aan moest trekken ;)). Ik legde de jongste ook wel eens alvast in de kinderwagen, draagzak of maxi cosi kan natuurlijk ook. Al doende leert men, zowel wij als ouder als je kind. ;) En ik probeer grotendeels vooral praktisch te denken. En nee, ik heb niet de makkelijkste kinderen. ;)

Vero0504 vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    ge-wel-dig die ga ik onthouden die gaat zéker een keer van pas komen.

NiekeKris vindt dit leuk.
  16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.279
    17.158
    113
    Tot het gevaarlijk werd sliepen de jongste 2 overdag standaard in de kinderwagen. Sliepen ze beter en ik het gevoel van meer vrijheid want als ik naar buiten ging sliepen ze gewoon verder :thumup:

NiekeKris vindt dit leuk.
  17. Hoihoii

Hoihoii Actief lid

16 dec 2018
    227
    149
    43
    Vrouw
    Ik zou ook bedenken of je een ochtendmens of avondmens bent. Ik zelf het laatste, en ik zou er echt niet gelukkig van worden om een uur eerder op te staan dan 'nodig'. Ik heb maar 1 kind dus niet vergelijkbaar, wel als alleenstaand ouder en full-time werkend, maar ik vind met weinig vrije tijd heerlijk nog een uurtje langer op te blijven in die stilte 's avonds, boek lezen of TV kijken. En in de ochtend? Heerlijk om te snoozen en dan op het allerlaatste moment tegelijk met dochter uit bed en tak-tak-tak in actie. Douchen bijv heb ik echt maar 5 minuten voor nodig, aankleden zelf 2 minuten, make-up 1 minuut, ontspannen wakker worden in de auto, en koffie pas op kantoor. Ieder zijn manier! Ik merk dat als ik zelf ingewikkeld ergens over nadenk (bijv van tevoren thuis nadenken over een boodschappenlijstje) het mij alleen meer energie kost, terwijl als ik ergens tussen werk en KDV nog even snel de supermarkt door cross het mij geen extra energie kost (en ja dan vergeet ik weleens wat). Je komt er vast wel achter wat voor jou werkt (en je kinderen), of je van de voorbereid-manier bent of gaan-met-die-banaan en go with the flow :)

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij zijn de ochtendspitstijden gelukkig voorbij (ja echt, het gaat ooit over!)

Destijds deed ik het wegbrengen. Mijn man moest om kwart voor 8 de deur uit. Hij ging als eerste naar beneden en zorgde er meestal voor dat er voor alle kinderen vast iets klaar stond om mee te ontbijten. Ik kleedde ze dan aan of hielp ze daarbij en stuurde ze naar beneden om te eten. De baby voeden deed ik dan meestal al eerder, voordat de rest wakker was. Daarna ging ik zelf aankleden en als ik dan beneden kwam, ging mijn man net de deur uit. Ik maakte het daarna af, qua lunchpakketjes, verder aankleden, tandenpoetsen etc. Het is mij nooit gelukt om als routine de avond ervoor al de tassen klaar te zetten, daar ben ik gewoon niet gedisciplineerd genoeg voor, vrees ik.

Wij hebben zelfredzaamheid inderdaad ook altijd gestimuleerd. Vanaf een jaar of 5 kunnen ze prima hun eigen brood voor tussen de middag smeren en een pakje melk uit de kast pakken voor in hun tas. Aankleden gaat ook best zelf op die leeftijd (wel even kleren klaarleggen, anders weten ze feilloos de meest afschuwelijke combinaties uit te zoeken, haha).

Toen we met kinderen op school en kdv zaten, bracht ik eerst de jongste naar het kdv rond 8 uur en daarna door naar school voor de rest. Daarna door naar mijn werk, wat toen nog maar tien minuutjes rijden was.

Mijn man haalde ze wel vaak op bij kdv en BSO, want hij kon meestal wel redelijk bijtijds weg van zijn werk, terwijl ik dan vaak juist nog even wat moest afmaken of zo.

Op de dagen dat we allebei werkten, zorgde ik meestal wel dat we of iets heel makkelijks aten of een restje van eerdere dagen, zodat het koken niet veel werk meer was. De kinderen hadden altijd honger, waren moe, wij zelf ook, dan zit je er niet op te wachten om daar veel tijd aan te besteden. Inmiddels, in het post-spits-tijdperk, heb ik twee pubers ter beschikking die graag koken, en dat is echt een top-luxe, kan ik je zeggen. Thuiskomen, terwijl de tafel al gedekt is en het eten klaar staat, klaargemaakt door je vijftienjarige zoon! Verheug je daar maar vast op.

Vero0504, Lies1611 en julia80 vinden dit leuk.
  19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.863
    5.131
    113
    Home
    Als ik moet werken ga ik rond 6.45 de deur uit
    Dus dan moet mijn man zich ermee redden
    Ik zet dan wel de kleding en tassen vast klaar

als ik vrij ben sta ik 7.30 op
    Zet koffie en maak ontbijtjes
    De oudste 2 kleden zichzelf aan ( kleding leg ik altijd avond van te voren klaar)
    De jongste help ik met aankleden
    Dan ontbijten ondertussen doe ik de haren van de meiden en drink koffie
    Tandenpoetsen doen de oudste 2 zelf m’n man helpt dan vaak de jongste

m’n man brengt ze dan rond 8.15 naar school en ruim ik op en hij gelijk door naar z’n werk

20. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Zo doen wij dat ook inderdaad! Tandenborstel, gel, kam etc. ligt ook beneden zodat we dat kunnen doen voor we de deur uitgaan. Scheelt weer wat minuten ;)

Deel Deze Pagina