@Jingels: ik denk helaas wel dat het de realiteit is dat de kv industrie onderzoek doet naar bv. Borstvoedingsorganisatie's hebben daar gewoon weg het geld niet voor. De overheid stelt er ook geen geld voor ter beschikking dan blijft enkel de kv industrie over. Helaas.
Nemo, ik denk dat het erg tegen zou vallen om genoeg moeders te vinden om genoeg melk te maken. Ik denk dat er best veel moeders om medische redenen niet meer trekken. Ik zelf ben bij mijn zoon met 8 maanden gestopt, onder meer (niet alleen) omdat ik door de reuma de pijn niet meer trok. Was nog trots dat ik het zo lang gered heb! Ook zijn er moeder die om andere redenen niet kunnen of willen voeden. BV omdat bv gewoon niet lekker loopt, of icm met werk of iets anders. Die redenen vind ik ook valide. Er is immers een goed alternatief. Het zou, afgezien of er genoeg moeders zijn die willen kolven, een logistiek zeer ingewikkelde en kostbare bedoening zijn vrees ik. Neemt niet weg dat ik het super vind dat er iets dergelijks bestaat. En dat er moeders zijn die hier aan meewerken met kolven! Jingles, ik heb gemengde gevoelens over de kv industrie. Ik vind het aan de ene kant jammer dat ze graag zo veel mogelijk product willen verkopen. Maar dat is wel wat ze bestaansrecht geeft. En is er gewoon vraag naar, dus kwalijk neem ik ze het niet. En hun verkoop geld genereert voor onderzoek. En het onderzoek is heel belangrijk, ik vind het goed dat er een alternatief bestaat voor bv. Ik ben dus inderdaad iets positiever dan jij. Ook omdat ik de levensmiddelenidustrie erg goed ken (ben levensmiddelentechnoloog van beroep) en weet dat het echt niet allemaal klootzakken zijn die daar werken.
Ik had alleen de indruk dat jij (maar misschien was het iemand anders) uit het bericht de conclusie trok dat ochtendmelk DUS niet activerender werkt dan nachtmelk. Terwijl dat niet onderzocht is dus en we dat (nog) niet weten Bedoelde niet te zeggen dat je zijn woorden verdraaide ofzo...
Het gaat mij niet erom of ze wel of geen onderzoek doen, het gaat mij erom met welk doel ze dat doen. Dat doen ze niet vanuit hun goedheid, dat doen ze .... nouja zoals ik al gezegd had. Wie heeft er nog een rijke vent ergens geparkeerd met het hart op de JUISTE plaats? Dan kan ik nog wel een paar functionele onderzoeken m.b.t. borstvoeding bedenken....
Heb ik het moment gemist waarop dit een bv/kv discussie werd? (dus laten we het daar ook niet alweer over hebben) Rozemarijke -> Hihi oke dan heb ik jou ook een beetje verkeerd begrepen. Een hele discussie terwijl we beiden ongeveer hetzelfde bedoelen.
Over dat kolven: tja, hoe mooi ik BV ook vind, het zou mij echt een brug te ver zijn om voor een ander te kolven. Als alles hier nou van een leien dakje ging, werd het een ander verhaal misschien, maar pff... moet er niet aan denken dat er ook nog bij te hebben! Ik vind KV dus als alternatief als BV niet gaat wel prima. Ben er gen fan van, liever BV dus, maar als dat niet gaat, nouja, dan maar KV. 't Is nou ook weer niet dat kids er ziek van worden ofzo, of heel ongezond. Het haalt het niet bij BV en dus snap ik niet dat er moeders zijn die het hun kind op voorhand niet willen geven, maar OK, da's een ander verhaal Over de levensmiddelenindustrie: tja... ik ben ook wel kritisch. Moeten kids weer zo nodig aan de opvolgmelk of peutermelk tot ze 3 zijn, ik kreeg hier vandaag al weer een foldertje over binnen van Nutricia. Pff... mijn kind krijgt gewoon BV totdat ze wat anders kan drinken! En gezien alle toevoegingen die er gedaan worden aan babyvoeding, (alle melk met smaakjes... my goodness: die kids worden allemaal klaargestoomd om naturel-smaken en natuurlijke smaken niet meer lekker te vinden. Van die verwende typjes die dan als ze bij hun vriendje komen spelen tegen de mama zeggen: "Ja, maar ik lust geen water..." Het zal vast allemaal niet kwaad bedoeld zijn van de levensmiddelenindustrie, maar ze doen vaak wel net alsof ze verstand hebben van dingen waar ze geen verstand van hebben. Komt er weer wat op de markt met een toevoeging, want dat is een hele gezonde stof, dus handig als dat ergens bij in zit. 9 van de 10 keer wordt het ergens bij ingegooid, waar helemaal de andere stoffen niet inzitten die je nodig hebt om de toegevoegde stof uberhaupt in je lichaam op te kunnen nemen... slaat dus helemaal nergens op. Of die drankjes met 2 stuks fruit. Ja, hallo.... bij fruit gaat het in belangrijke mate ook om de vezels, als je fruit in een flesje stopt, krijg je die vezels niet binnen en dus staat zo'n flesje HELEMAAL niet gelijk aan 2 stuks fruit... Daar word ik dan altijd wel een beetje kriegel van! Schoenmaker, hou je bij je leest, denk ik dan...
Nee, die opvolgmelk snap ik ook niet.... Je hebt hier een mooie reclame, weet niet of ze die in NL ook hebben? Zit een kindje met een beker melk van 20 L, want zoveel melk moet je binnenkrijgen om genoeg ijzer te krijgen... En maar een bekertje opvolgmelk. Ehm, ik geef mijn kind dan ook gewoon vlees, en ijzerbevattende groente.... Beetje idioot! Na een jaar gewoon lekker gewone melk! Verder krijgen ze ook alles lekker vers klaargemaakt. Behalve onderweg, dan smokkelt mama wel eens wat met een potje...
Ik stap ook direct over van bv op gewone melk ja, al die onzin met peutermelk enzo... Ik geef hem wel gewoon gezond te eten, dan krijgt hij ook alles binnen.