Kennis cb (en soms ook huisarts) gering

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Eden28, 30 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Het verbaast me de laatste tijd hoe weinig kennis de arts en de wvk hebben. Ik heb vaak het idee dat ik zelf meer kennis heb. De eerste keer dat ik met mijn dochter kwam had ze al eczeem plekken en kreeg nutramigen als voeding. De wvk zei zelf er is geen andere voeding wat hoger is dan nutramigen, jawel neocate en AA. Ook wees gister hier iemand mij op een eczeem verpleegkundige. Ben afgelopen maandag nog naar het cb geweest en dit wisten ze kennelijk niet. Deze is van evean en tot voor kort dat ons cb bij evean aangesloten!

Bij de huisarts kom ik vaak ook niet verder, kwam daar met het eczeem van me dochter en er werd letterlijk gezegd 'maar wat wil je nou dat ik doe'! En ik had alleen nog maar verteld wat haar klachten zijn.

Moeten we dan tegenwoordig eerst zelf alles uitzoeken en dan maar doorgeven wat we willen?

Vooral van het cb vind ik dit matig aangezien ze alleen maar met babies en kinderen te maken hebben.

Ik ben blij dat er internet is en vooral zo'n forum als dit want zonder wist ik van de helft van de producten het bestaan niet af.

Herkennen jullie dit ook?

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Nog te aanvullingen, ik verwacht niet dat ze alles maar moeten weten maar wel welke kanalen ze moeten inschakelen

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Oei, trek me de mond niet open!... (over het cb dan)

* Hun richtlijn "excessief huilen bij zuigelingen" , de richtlijn dat je een baby 30 min. moet laten huilen voor te troosten, gaat tegen adviezen in van de beroepsverenigingen voor psychologen en lactatiekundigen. die zeggen dat dit schadelijk is voor de gezondheid van je kind (levert later meer problemen op met omgaan met stress, meer angstklachten, depressies, verslavingen)

Bovendien gaat die richtlijn zwaar tegen je moedergevoel in en is devaluerend voor ouders (omdat hij zo tegen je intuitie ingaat)

* Hun adviezen ten aanzien van borstvoeding zijn borstvoeding ondermijnend: voeden op verzoek ja, maar met max. aantal keren/dag, en max. tijdsduur. terwijl voeden op verzoek = voeden op verzoek
    Bovendien gebruiken ze voor bv-gevoede kindjes de verkeerde groeicurves (die zijn gemaakt op een populatie van 90% flesgevoede kinderen, dus niet met elkaar te vergelijken)

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Enorme herkenning! Hier werd meteen al door de verloskundige gezegd dat het cb puur is voor monitoring; dus meten, wegen en grafiekjes maken. Als je kind ergens last van heeft, ga dan niet naar het cb, zij hebben verstand van gemiddeldes in ontwikkeling, niet van ziektebeelden en behandelingen.

Maar ook onze huisarts bleek niet veel verstand te hebben van baby's; onze dochter werd op dag 5 na de bevalling wat blauw in haar hals en gezicht, verloskundige was er bij toen dat gebeurde en vond het zeer zorgelijk. Zij liet de huisarts komen om naar het hartje te luisteren, aangezien blauw worden dus te maken kan hebben met bv een hartruisje. Huisarts;'Bij de geboorte hebben ze al naar het hartje geluisterd, toen is er niks gehoord, dus er is geen hartruisje.' Terwijl zo'n hartruisje dus kan ontstaan ná de geboorte, de vk bleef daarop hameren... maar de ha heeft níet geluisterd! Uiteindelijk konden we via de gyn terecht bij de kinderarts, die het dírect serieus nam, meteen het hartje uitvoering heeft beluisterd samen met een collega en ook gedurende twee dagen regelmatig terug kwam om te controleren (ik was opgenomen, dus zodoende lag mijn dochter ook in het ziekenhuis). Gelukkig geen ruisje te bekennen en het blauw worden was gelukkig ook eenmalig! Maar de ka vond het ook echt absurd van de ha had gezegd...

Verder hebben zowel cb als mijn ha géén verstand van borstvoeding. Ook belangrijk om je dat te realiseren; als je borstvoedingsadvies wil, vraag dan níet het cb en ook níet de ha, maar ga naar een professional: een lactatiekundige. (Ook kinderartsen weten lang niet altijd genoeg over borstvoeding!)

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Over die groeicurves kan ik me trouwens echt boos maken; hóe moeilijk is het om voor bv-kindjes een andere curve te hanteren in hun systeem?! Neem gewoon die WHO-curve of wíjs ouders er in ieder geval op. Hoe vaak je wel niet hoort dat kindjes te hard groeien of ineens niet meer goed groeien, terwijl ze op de WHO-borstvoedings-curves juist perféct hun lijntje volgen. Ik ga mijn cb daar nog eens op aanspreken, ik vind dat écht zo'n kleine moeite en het scheelt vaak een boel onzekerheid bij ouders.

6. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Dat is toch absurd dat ze verder geen kennis hebben? Ik verwacht ook niet dat ze een hele medische achtergrond hebben maar wel weten naar wie ze je moeten doorverwijzen. Ik heb nu 3 kinderen en heb voor mijn gevoel veel meer kennis dan het cb. Hoeveel babies en kinderen zien ze per dag/week/maand/jaar? Zaken als voeding welke soorten etc en borstvoeding moet gewoon perfect zijn.

7. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp persoonlijk het van wiechen schema niet wat ze hanteren. Mijn dochter liep met veel dingen voor en kon iedere keer allemaal dingen die ze volgens dat schema nog helemaal niet zou moeten kunnen. Dan stond er een grijs blokje en konden ze daar ook niet invullen dat ze dat al kon. Dus dan werd het ingevuld op de leeftijd dat ze dat mocht kunnen. Bijvoorbeeld; ze kon met 18 maanden alle vormepjes al terug doen in de vormenstoof, maar volgens het schema kan dat pas vanaf 24 maanden. Dus hebben ze ingevuld dat ze dat met 24 maanden kon. Dan denk ik, ja dan kom je er nooit achter dat je schema niet klopt. Of dan gingen ze met 2 jaar een boekje met haar lezen, liet de arts haar een plaatje van een koe zien en vragen wat is dat. Mn dochter zegt heel netjes 'een koe', ik zeg 'ja dat wist ze een jaar geleden ook al'. Zegt die arts, ja maar we doen dit testje toch nu pas. Nou ja zeg, waarom doe je het dan? Echt ik snap daar echt de logica niet achter.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ze testen de 'uiterste leeftijd' waarop een kind iets moet kunnen, veel kinderen zullen eerder zijn, maar later kan duiden op een achterstand.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik ben ook herhaaldelijk bij CB, huisarts en kinderarts geweest en werkelijk niemand heeft verstand van baby's. Ze hebben ook stuk voor stuk fouten gemaakt.

Ik ben heel blij dat ik zelf goed onderzoek kan doen en veel begrijp waardoor ik de juiste medicatie bij artsen kon vragen. Gelukkig wel altijd gekregen.

Verschrikkelijk dat er geen instanties zijn waar je terecht kunt met medische vragen over baby's. Kan me er nu weer kwaad om maken en ben in staat een studie kindergeneeskunde te beginnen..

10. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Oh hou op, hier ook een dramatisch CB; halen altijd de gegevens door elkaar van onze dochters, dossiers kloppen nooit, snappen niet dat een premature baby een andere ontwikkeling heeft dan een normale enz...

Hier adviezen gekregen waar de kinderarts en fysio in het ziekenhuis hun wenkbrauwen optrokken en zeiden "ze zijn gek", dat duurt nog wel een paar weken/maanden. Ze gebruiken de groeicurve van 33weken geboren terwijl wij al een paar keer hebben aangegeven dat ze die van 32 weken horen te gebruiken; ze erkennen dit maar aanpassen is ze te moeilijk.

Nog een aantal van dat soort ergenissen. Dus; wij gaan alleen nog voor de inentingen. Voor de controles lopen we toch tot 2 jaar bij de kinderarts.

De huisarts heb ik nog maar 1 keer nodig gehad voor eczeemklachten; prima geholpen gelukkig.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.258
    16.644
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier niet deze ervaring.
    Nu scheelt het dat ikzelf al jaren dokters-assistente ben en veel dingen al zelf kan invullen.
    Heb ik vragen dan helpen ze me goed.
    Hier ook een perfecte begeleiding gehad tijdens de BV en hier hanteren ze wel degelijk de curves van BV.
    Ik kom er nu alweer ruim 9 jaar (3 kinderen) en alleen maar goede ervaringen.

Deel Deze Pagina