hai hai, ze komen bij ons volgende week het huis opnieuw taxeren, omdat we gaan overstappen op een andere hypotheek. maar nu vroeg ik me af waar letten ze op
Volgens mij op hoe groot de leefruimte is, de grond erom heen en de staat van het onderhoud. Volgens mij kijken ze niet echt van binnen, zoals de keuken..
mmm ok dat zou wel jammer zijn. Want toen wij dit huis kochten toen zag de keuken en de badkamer er niet uit en dat is helemaal vernieuwd.
Taxatie Een taxatie is een schatting van de verkoopwaarde van een woning door een deskundige. Er wordt daarbij onder andere rekening gehouden met het type huis, de grootte, de staat van onderhoud en de ligging (gekopieerd van hypotheker.nl)
volgens mij is het opknappen van de keuken en badkamer vooral een manier om je huis sneller te verkopen, maar haal je dat er nooit uit, al lijkt het mij dat de waarde wel iets omhoog gaat..
Wij hebben net een taxatie van ons huis gehad, omdat we het huis hebben verkocht. En dan hebben de kopers ook een taxatierapport nodig voor de hypotheek. Ze kijken vooral naar wanneer het huis eerder is getaxeerd en wat er daarna allemaal is opgeknapt. Verder vooral naar inhoud, vloeroppervlakte, ligging, enz. Ook naar wat huizen in de buurt de afgelopen tijd opbrachten als ze zijn verkocht. Ze moeten ook wat foto's nemen voor de bank. Daarna wordt alles in de computer ingevoerd en komt er een waarde 'uitrollen'. De makelaar legde mij uit dat het ook via een soort van puntensysteem gaat. Ik hoefde niet op te ruimen. Het is een andere bezichtiging en foto's dan wanneer je huis echt wordt verkocht, dan moet alles flink opgeruimd zijn. Nou, succes ermee!
Dat doen ze zeker wel! (Ik werk al jaren op diverse makelaarskantoren en heb -tig taxatierapporten uit moeten werken). Ze kijken er wel naar als je dingen hebt verbouwd c.q. verbeterd. Het staat zelfs in het taxatierapport "of er renovaties / verbouwingen hebben plaatsgevonden". Dus de makelaar moet dat aangeven. Dit kan een waardevermeerdering zijn voor jouw huis in vergelijking met soortgelijke woonhuizen. Ze kijken naar de staat van onderhoud (zowel binnen als buiten), hoe het bewoond wordt, hoe de keuken eruitziet (standaard keuken, luxe, met inbouwapparatuur enz.) en de badkamer (alleen een douche, of luxe met ligbad enz.), wanneer de keuken en de badkamer vernieuwd zijn, hoe de meterkast eruitziet (hoeveel groepen, aardlek e.d.), hoeveel slaapkamers, of er op de tweede verdieping eventueel ook nog mogelijkheden zijn om een slaapkamer te realiseren, of er asbest in de woning zit, hoe oud de c.v.-ketel is enz. enz. enz.
Dit klopt niet helemaal hoor. De makelaar bepaalt de waarde. Inderdaad, een aantal automatische systemen bepalen ook de waarde, maar die kijken meestal alleen naar woonhuizen met hetzelfde bouwjaar, type, inhoud, perceel- en woonoppervlak. Het gebeurt vaak dat de woonhuizen dan niet te vergelijken zijn, en dan moet je als makelaar in je rapport gaan uitleggen waar het verschil in zit. De ligging van het huis en het onderhoud zijn zeker erg belangrijk, maar er wordt ook echt wel gekeken naar de afwerking (keuken, badkamer, etc.)! Dit kan juist weer het verschil maken tussen jullie huis en dat van de buren.
Naar verbouw wordt wel gekeken, maar als je bijvoorbeeld kiest voor een keuken van 30 duizend betekent dit niet dat de waarde ook met 30 duizend gestegen is, maar met aanzienlijk minder.
Ze kijken naar de waarde van nu, en wat er allemaal opgeknapt is na de laatste taxatie. Je badkamer en keuken voegen echt wel wat toe!!! De makelaar bepaalt de waarde, niet de computer.
Hier vind je wat wel en geen meerwaarde van de woning geeft. Huizen prijsverloop: Wat geeft een woning meerwaarde?