ik heb een vraagje aan de moeders?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jmm, 20 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jmm

jmm Bekend lid

29 mei 2008
    766
    0
    0
    Hoi moeders ,

Ben nu in mijn 18 e week en verwacht de kleine ongeveer op 21 maart .

Maar wat ik nu spannend en ook een beetje eng is het eten geven oftewel borstvoeding (als dat kan,)
    Ik zou er wel voor kiezen als eerste dat wel,
    maar als het niet kan tja dan niet, maar dat zie ik dan wel weer.
    Maar goed om me verhaal wat kort te houden

Vroeg ik me af wie borstvoeding heeft gegeven in de eerste keren en of je je toen aan een schema vast hield, en maakte je je kleintje wakker om te eten, ook snachts bijvoorbeeld of overdag?
    Wie kan me daar aan helpen, vindt dat best wel spannend dat ik het niet vergeet of zo, of te weinig geef.

Wie kan me een beetje een tijdsschema geven (een beetje globaal)
    Hoeveel keren je kind toen dronk, en wanneer en hoeveel per dag?
    Ik weet dat het per kind verschillend is, maar een beetje een globale idee erover

Alvast reuze bedankt,

gr jacque

2. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven...

Maar ik denk dat het het beste is om gewoon op verzoek te voeden, zodat je productie en de kleine zich zeg maar afstemmen op elkaar.

Borstvoedingmama's, jullie mogen het gerust zeggen als ik het fout heb! :)

(denk trouwens dat je meer reacties gaat krijgen als je dit in het borsvoedingsgedeelte laat zetten. ;) )

3. joyce30

joyce30 Actief lid

7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Ik heb 2 maanden bv gegeven .
    Mijn kleintje kwam om de 3 uur maar soms ook wel om de 2 uur .
    Je merkt vanzelf wel of je kleintje genoeg heeft ,anders hoor je je kleintje wel huilen .
    In het begin heb ik moeten afkolven om het op gang te brengen en bijvoeding gegeven met de fles omdat hij was afgevallen .

4. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    Ik heb bij beide meiden de eerste 2 dagen om de 2 uur aangelegd om de productie op gang te brengen, daarna heb ik op verzoek gevoed

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :) 8) borstvoedingmama meld zich ;) en je hebt het helemaal goed begrepen ;)!

Als je borstvoeding gaat geven kan je dat het beste op verzoek voeden. De eerste paar dagen kun je beter wel ong elke 2 uur aanleggen, dit is goed om je productie op gang te krijgen! Snachts kan je wel iets langer aanhouden hoor ;). Maar als je productie lekker op gang is kan je het beste op verzoek van je kindje (en soms op verzoek van jezelf) gaan voeden. Door je kindje te voeden wanneer hij/zij erom vraagt zorg je ervoor dat de vraag en productie op elkaar afgestemd worden. Ga je dat verstoren door bijvoorbeeld een flesje kunstvoeding te geven en er niet voor in de plaats te kolven dan kan het zijn dat je te weinig melk krijgt/hebt, en zul je harder je best moeten doen om het weer omhoog te krijgen, weer afgestemd op elkaar.

Verder mocht je in het begin gaan kolven, wees dan niet teleur gesteld als je maar 20cc-30cc kolft. Het maagje van je kindje is dan echt nog niet veel groter dus dat is juist super goed! En met kolven krijg je minder melk uit je borsten als je kindje kan. Maar de eerste dagen drinkt je kindje per keer echt niet meer dan 'maar zo een klein beetje'.

Je vraagt om een schema, hier dan wel twee kindjes aan de borst, maar ze kwamen beide ongeveer om de 2.5 uur voor voeding. Dus het schema na de eerste dagen zou dan geweest zijn ->
    6.00 - 8.30 - 11.00 - 13.30 - 16.00 - 18.30 - 21.00 - 23.30 - 02.00 - 5.30 - etc.

Succes!

6. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Hoi hier ook totaal op verzoek, en nog steeds, zoontje is 15 maanden en doet het er nog prima op!
    Totaal op verzoek lijkt me zowiezo gewoon lekkerder voor het kind. Als jij dorst hebt drink je toch ook gewoon? Waarom kindlief dan niet? Ook schema's zijn niks voor mij, vergeet het totaal, ik vergeet zelfs welke borst ik voor het laatst heb gegeven, of om bijvoorbeeld de knijper te verwisselen. OF vergeten of ik de knijper nou wel of niet heb verwisselend :p

7. poohbeer26

poohbeer26 Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Ik voed ook op verzoek. Meestal om de 4 uur en 5 voedingen op een dag. het kan voorkomen dat hij eerder honger heeft en dan leg ik hem gewoon aan. Bij ons zit er nog niet duidelijk een ritme in.
    Bram doet soms een half uur om alles binnen te krijgen en soms is het binnen een kwartier al genoeg.

Succes met je zwangerschap

8. shraron

shraron Actief lid

31 aug 2007
    129
    0
    0
    Hier ook een borstvoedingsmama! Ik heb vanaf het begin om de 3 uur gevoed. Dus ook 's nachts. Ik heb van het begin af aan veel melk gehaddus voor de productie hoefde ik het niet te doen. En inderdaad moest ik Jason overdag ook vaak wakker maken voor zijn voeding. Hij sliep bijna de hele dag en gaf niet goed aan wanneer hij honger had. Maar als je gewoon om de 2 of 3 uur aanhoud weet je zeker dat hij/zij geen erge honger heeft.

Als je kleintje goed groeit en genoeg poep en plasluiers heeft kun je er van uitgaan dat hij/zij genoeg binnenkrijgt. Je kleintje geeft zelf heel goed aan wanneer het genoeg heeft gedronken.

Ons schema de eerste weken was globaal:
    08.00 uur
    12.00 uur
    15.00 uur
    18.00 uur
    21.00 uur
    23.30 uur
    en dan meestal nog een nachtvoeding rond 03.00 uur.

Groetjes Sharon

9. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Misschien is het een idee dat je naar een voorlichting of een cursus oid gaat? Ik ga vanavond ook voor het eerst naar borstvoedingscursus, dat is 3 avonden a 2 uur per avond voor maar 15 euro, dus ik denk dat het wel de moeite waard is. Ik heb verder niet echt mensen in mijn omgeving waar ik vragen aan kan stellen, dus ik denk dat het mij wel een zekerder gevoel geeft als ik die cursus heb gedaan.

10. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

YES! :)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Haha! Ga je nog door voor de was-droog-combinatie :):):) ;).

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd dat wilde ik ook nog zeggen, kijk voor een cursus en kijk evt al voor een lactatiekundige in de buurt. Verder kan je ook een vrijwilligster van LLL (La Leche League) of VBN (Vereniging Borstvoeding Nederland) om hulp vragen als je het even niet ziet zitten ;).

13. SeRa24

SeRa24 Actief lid

10 okt 2008
    248
    0
    0
    bij de eerste werd mij verteld om de 4 uur te voeden. dit werkte eigenlijk niet en zotgde voor veel druk op mij
    uiteindelijk ben ik gaan voeden op verzoek en wat blijkt:

Het kind ontwikkeld zelf een ritme/schema en zal steeds op geregelde tijden aangeven dat het trek krijgt.
    Dat gaat eigenlijk vanzelf en bij allebei men kinderen werkte sit goed

De hoeveelheid voeding weet ik niet., meestal vielen ze van zelf in slaap aan de borst en maakte ik ze even wakker, als ze dan na een paar slokjes weer in slaap vielen legde ik ze in bed.

Ze kregen wel voldoende binnen, mijn zoontje was binnen 1 week al boven zijn geboorte gewicht! die ging als een trein

Mijn dochter was binnen twee weken boven haar geboorte gewicht

ze zeggen ook dat bij BV de hoeveelheid niet veel uitmaakt omdat de voeding gewoon afgestemd op je kindje dikker of dunner wordt. bijmeer voeding zit er meer vocht bij dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen

Mijn kinderen hebben beide langer als 1 jaar BV gehad

14. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    In je kraamweek kun je ook advies vragen aan je kraamverpleegkundige. Die kan je goed op weg helpen om een ritme te vinden dat voor jou prettig is. Dan is het wel te hopen dat je er 1 hebt die pro-borstvoeding is. Misschien kun je dat aanvragen bij het kraamburo.
    En ga naar een voorlichtingsavond over borstvoeding.

15. Lucifertje

Lucifertje Actief lid

26 mrt 2008
    313
    1
    0
    Body Artist (piercer)
    flevoland
    Dit is voor mij ook nog n mysterie!
    Mijn eerste zwangerschap waren mn hormonen in de war ofzo en ik maakte gewoon GEEN borstvoeding!

Dus ik weet helemaal niet hoe t is om het te geven helaas.
    qua voeden kreeg ik gewoon n schema van de VK, op fles voeding helaas....

MAAR dit keer is dr wel iets op gang,
    ik heb nu al last van lekkage en ben nog lang niet zo ver!
    Dus hoop dat ik dit keer t wel mag mee maken..
    Vind t toch wel erg belangrijk!

16. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Slechts 2% van de vrouwen kan echt geen borstvoeding geven, dus ga er maar vanuit dat het je gewoon moet kunnen lukken. Maar het gaat niet vanzelf, het moet wel geholpen worden. Je kunt nu al een cursus volgen in je regio - en je inlezen! www.borstvoeding.com, www.borstvoedingsforum.nl, en goede boeken zoals bijvoorbeeld dat van www.borstvoedingboek.com.

Ik voed nu ruim 4 maanden en ik kan het alleen maar aanraden! Altijd voeding en troost voorhanden, een perfecte manier om te binden met je kindje, en hardstikke gezond!

Deel Deze Pagina