oefendagen naar school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mirja, 12 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirja

mirja Lid

8 apr 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    he dames,

even een vraagje , mijn dochtertje word donderdag 4 jaar en is deze week begonnen met oefenen, zie andere topic heb echt een zware bevalling gehad en ben helemaal down.
    dus heb eigenlijk gelogen tegen haar jufrouw omdat ik ook niet iedereen me verhaal wil vertellen ken die mens niet eens dus heb gezegd dat ik een huilbaby heb dus ze mocht 5 midagen komen oefenen. omdat ik echt geen puff heb om haar sochtends naar school te brengen liefts slaap ik ook tot mijn 2de wondertje wakker wordt en dat is pas rnd 8a 9 uur.
    maar weet ook dat 4 jaar geen verplichte jaar is tog???
    maar volgende week zou ze dan hele dgn naar school moeten,
    dus mijn vraag is kan ik haar tog nog paar weken alleen smiddags brengen? of zou dat niet mogen??

hopenlijk hebben julie meer ervaring met 4jarige schooljaar

help me

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Gewoon vragen aan de juf of het zo nog een paar weken mag.

Ik snap je wel hoor. Ik heb dat nu zelfs al tijdens mijn zwangerschap. Ik heb echt rust nodig in de ochtend.

Sterkte ermee. Ik hoop dat ze er begrip voor hebben.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als ze 4 zijn, zijn ze nog niet leerplichtig en hoeven ze in principe nog niet naar school. Je moet er alleen wel goed overna denken of je dit wel wil. Toen mijn oudste 2 vier werden wisten ze echt dat ze naar school mochten en wilde ze ook erg graag. Een dag thuis houden zat er echt niet in buiten dat ik het een verkeerd signaal afgeven naar je kind vind. De middelste was in het begin erg moe en heb ik wel eens een middag thuis gehouden. Zi si inmiddels bijna 5 maar nog roept ze wel eens als ze geen zin heeft....mama.....toen ik net 4 was mocht ik ook wel eens thuis blijven. Het handigste is om ze gewoon aan het schoolritme te laten wennen. Toen onze derde geboren werd was onze oudste al leerplichtig en moest ik dus elke keer naar school halen en brengen. Soms vreselijk onhandig maar ik moet eerlijk zeggen dat het ook echt een beetje de draai vinden was en toen ging het prima. Ook ik pakte af en toe nog een slaapje mee in de ochten of middag als de oudste op school zat heerlijk.

4. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik denk dat er geen bezwaar zal zijn als je de juf het probleem uitlegd, maar ik ben het met Twinkle star eens. Of je je dochter er een plezier mee doen is een vraag en het ritme erin krijgen is ook wel belangijk. En zou je meer rust krijgen met je dochter thuis dan je dochter op school?

5. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ik heb CVS en fibromyalgie en ik heb ook erg tegen dit moment aangehikt.

Toch heb ik Noah vanaf moment één consequent naar school gebracht, ondanks dat ze met vier jaar niet leerplichtig was. Ik vind het zelf namelijk wel iets dat je als ouder verplicht bent aan je kind.
    In 't begin heb ik Noah nog wel eens een middagje thuisgehouden, maar dan was het ook omdat het voor háár even te veel was.
    Noah blijft wel elke dag over (wat daar veel voorkomt), mede omdat de school een behoorlijk endje weg zit en het eigenlijk niet doenlijk is heen en weer te crossen. Daarbij geeft dit mij extra rust op 'n dag.

Wat ik me altijd voorhou als ik 't even zwaar heb: als ik straks thuiskom, mag ik er altijd weer even in kruipen. De afgelopen drie jaar heb ik dat echter nog maar één keer gedaan en dat was toen ik ziek was. Het feit dat ik 't mijzelf toestond was al genoeg...

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ze zijn inderdaad niet leerplichtig, dus wettelijk gezien kun je doen wat je wilt. Maar het is voor de kinderen wel heel belangrijk om te wennen aan het ritme. Vaak worden er 's ochtends nieuwe dingetjes aangeleerd, die dan 's middags worden geoefend. Je hebt dus wel kans dat ze allerlei dingen mist.
    Ik zou zeggen: overleg het even met de leerkracht en met de directeur.

7. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Hoi,
    Hier een juf. Ik zou als ik jou was toch met de juf en eventueel de directeur overleggen. Als je open kaart speelt, krijg je vast begrip. Misschien is er wel een moeder van een klasgenootje, die je dochter mee kan nemen. Of heb je familie in de buurt, die je dochter 's ochtends kan brengen? Overal is wel wat op te verzinnen, als je maar duidelijk aangeeft dat je het allemaal niet trekt. Sterkte en knuffel!

8. mirja

mirja Lid

8 apr 2010
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    even voor de duidelijkheid,
    ik denk echt niet alleen aan me eigen meiden,
    want me dochtertje krijgt haar laatste fles om 23.00 en na haar voeding is ze niet meer te troosten omdat ze heel erg last heeft van haar darmpjes tot wel anderhalf uur huilt ze en is ze dus waardoor me oudste ook weer wakker word en eer dat ze slaapt zijn we weer een half uur verder. en dan komt de baby weer op om 3.00 huilend natuurlijk en dan wordt de oudste weer wakker, ze is nooit echt een vaste slaper geweest, dus komt uit dat ze sochtend pas rond half 9 9uur wakker word anders was het altijd 6uur half 7.
    en blijft ze heel de ochtend op de bank hangen omdat ze niet is uitgeust.niet alleen papa en mama maar de grote zus moet dus ook echt wennen aan de nieuwe situatie.als ik haar sochtend zou brengen zou ze heel de ochtend gapen en smiddags 100% in slaap vallen. hoop dat de baby snel wat langer doorslaapt

9. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Als jij in haar belang vind dat het beter is om 's ochtends even wat uit te slapen, dan zou ik dat ook bespreken. Misschien kan je dan 2 keer in de week of zo haar laten liggen.

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Het is eigenlijk 'not done' om je kind 's ochtends thuis te houden. Wat er al gezegd is: 's ochtends leren ze vaak de dingen die ze 's middags oefenen.
    School geeft daarbij vaak ook veel energie én je kunt het natuurlijk altijd proberen, misschien valt het 100% mee...Mocht het toch te veel zijn kun je in overleg met de juf altijd een andere constructie verzinnen...

Natuurlijk moeten jullie allemaal wennen aan de situatie. Ik heb Noah, die zich overal met 200% enthousiasme in stort, in 't begin regelmatig een dagje bij laten tanken. In groep twee werd dit al een stuk minder en nu in groep drie is 't nog nooit voor gekomen.

En even dit: in je eerste post heb je 't alleen over je eigen stuk, niet over je dochter. En dat is niet erg. Je hoeft je niet te verdedigen 'dat je echt niet alleen aan jezelf denkt'.. Het is een behoorlijke overgang en ik kan me goed voorstellen dat je er op meerdere vlakken tegen op ziet en bang bent er geen puf voor te hebben. Het is ook gedoe, het is ook veel..

Ik zou 't zelf daarom idd bespreken met de juf, waar je tegen op ziet en dergelijke: dus ook je angst er zélf geen puf voor te hebben.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hoe de thuissituatie er ook uitziet...als de eerste naar school gaat is en blijft dat moeilijk voor een moeder. Het is ook niet niks een kind op school en het hele ritme wat darabij hoord. Buiten dat worden ze, als ze naar school gaan ineens ook hele erg groot. Ik zag er eerst ook heel erg tegenop, maar vergeet ook niet dat het voor ene kindje ook hele leuk is en dat het als ze eenmaal op school zit jou ook juist heel veel rust kan geven. Laat haar desnoods 1 of 2 dagen overblijven zodat je die dagen helemaal met de baby kan bezig zijn en kan uitrusten.

Deel Deze Pagina