bijna 6 weken - hongerig!

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door EdN, 24 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Mijn zoontje is bijna 6 weken oud, weegt bijna 4 kilo en is echt een ontzettend hongerig knaapje. Hij krijgt ongeveer om de 3 uur 120/4 en we moeten vaak nogal wat moeite doen om überhaupt die 3 uur te redden. Vaak wil hij na 2 en half uur al weer eten! Hij drinkt zijn flesjes tot de laatste druppel op, en doet hier ongeveer een kwartiertje over. We gebruiker al een speentje met kleine gaatjes, want met bijvoorbeeld een Avent speen gutste de melk langs zijn wangetjes.

Als ik puur op mijn zoontje af zou gaan, dan zou ik hem meer voedsel geven. Na zijn flesje wil hij nl vaak nog meer. Hij krijgt echter al een flinke hoeveelheid voor zijn leeftijd en gewicht en nog hoger wil ik eigenlijk niet gaan, ik ben bang dat zijn maagje en darmpjes dat niet gaan trekken. We geven hem soms wel een klein beetje extra water bij zijn voeding.

Hij krijgt i.v.m. darmkrampjes overigens al sinds de 2e week Omneo voeding. Dit heeft goed geholpen, want van krampjes heeft hij niet zo vaak last meer en ieder geval niet meer zo heftig.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om hem Forte te gaan geven, zodat hij wat meer verzadigd raakt. Ik ben alleen bang dat de omschakeling van Omneo naar Forte wel erg veel voor zijn darmpjes is, ik wil nl niet dat hij weer van die krampen krijgt. Is het verstandig om over te stappen, of wellicht wat te mengen? Of heb je andere tips voor deze situatie?

Na het eten (soms pas na een paar uur) spuugt de kleine trouwens ook vaak een beetje. Niet echt heel veel, maar het ruikt wel wat zurig, en vaak is het niet meer dan wat kleurloos vocht dat uit zijn mondje loopt. Het lijkt dus wel alsof hij een beetje maagzuur heeft of zo. Kan dit te maken hebben met wat en hoe hij eet, en kunnen we hier iets aan doen?

Een hoop vragen en lang verhaal, sorry daarvoor!

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Nog een aanvulling: 's nachts slaapt hij doorgaans wel een uur of 5 achter elkaar door voor hij om de volgende voeding komt. In totaal krijgt hij dus meestal 7 voedingen per etmaal.

3. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Je zoontje krijgt inderdaad al best veel voeding voor zijn leeftijd en gewicht (945 ml in totaal). Als ik op zijn gewicht af ga zou hij rond de 800-825 ml mogen hebben. Drinktempo van een kwartier is prima.

Je zou je zoontje wat extra water mogen geven, bij de voeding in de fles of tussendoor als hij vroeg weer komt voor nog een voeding. Je zou inderdaad kunnen kiezen voor een voeding voor hongerige baby's. Ik weet niet in hoeverre je de nutrilon omneo met de nutrilon forte kan mengen, dat zou je even bij nutricia na kunnen vragen. Bij Friso Comfort (voeding tegen krampjes en spugen) en Friso Extra (voeding voor hongerige baby's) lukt dit wel, beide voedingen hebben dezelfde basis.

Het spugen, komt dat in golven of zijn het mondjes terug? Mondjes terug is normaal, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Groetjes Linda

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Tja, wat is een mondje..? Ik vind het op zich best veel, maar golven zou ik het niet noemen. Het is ook niet zozeer veel qua hoeveelheid, maar dat hij best vaak een beetje spuugt. Direct na het eten vaak een beetje melk, en een uurtje of 2 later loopt er vaak wat kleurloos vocht uit zijn mondje.

5. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Wat vaker een beetje terugspugen is geen probleem. Je kunt het anders nog even aan j CB vragen.

Groetjes Eveline

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Hoi Eveline,

Hier even een update: Sinds 2 dagen meng ik forte door zijn voeding heen en het is een wereld van verschil. Hij 'komt' nu gewoon weer om de 3 a 4 uur, en is na het eten weer een tevreden mannetje! En gek genoeg lijkt hij ook minder te spugen. Bedankt voor je advies.

Deel Deze Pagina