Oefenhapjes

Discussie in 'Voeding' gestart door mom2be88, 11 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    hoi!

Het cb raadde ons aan al te gaan oefenen met hapjes. Nou is ons kindje 4 maanden en ik lees veel dat er pas vanaf 6 maanden aangeraden wordt om oefenhapjes te doen.

Wat hebben jullie gedaan en waarom?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wij hebben gewacht tot 6 maand, vanwege de darmrijping.
    Volgen ook rapley en die raadt ook aan om met 6 maand pas te beginnen.
    Ik had zoiets van, wachten tot 6 maand kan geen kwaad, maar bij eerder beginnen weet je het niet zeker. Ze zeggen dat de darmen er gemiddeld pas met 6 maand klaar voor zijn.

3. T86

T86 Actief lid

4 mei 2014
    157
    20
    18
    De ene zegt je moet wachten, de ander zegt kan geen kwaad.

Ik ben wel met 4 maanden gestart. Mijn dochter had niet meer genoeg aan de fles. Ze wilde gewoon meer. Ze begon ook te mopperen als wij iets dronken of aten. Ik had zoiets ik zie wel wat het doet. Krijgt ze er last van of begint ze te krokhalzen dan wacht ik gewoon. Maar hier ging alles goed. Ze eet echt alles en moppert als ze niet meer krijgt.

4. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Wij zijn bij beide kindjes begonnen met ruim 5 maand. We wilden voor de darmpjes niet te vroeg beginnen en rond die tijd kwam het gewoon net zo uit dat we eens wat gingen proberen.

5. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier altijd gewacht tot 6 mnd. Eerder zijn de darmpjes er niet klaar voor, ligt de kokhalsreflex te ver voor in de mond en kunnen kindjes nog niet gecontroleerd kauwbewegingen maken.
    "toe zijn aan vast voedsel" wordt vaak gezegd van kindjes rond 4 mnd maar men verward dan de normale ontwikkeling van het kindje met iets dat ouders graag willen, nl. vast voedsel geven.
    Kindjes beginnen rond die leeftijd nl. alles in hun mond te stoppen en willen imiteren wat jij doet. Ze pakken ook je autosleutels en stoppen die in hun mond, dan laat je ze ook niet in je auto rijden...

Zoe123 vindt dit leuk.
  6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Bij de eerste begonnen met 4 maanden, hij had al niet meer genoeg aan de max aan flesvoeding, hij gebruikte de comfort voeding met daarin een theelepel olie zodat hij geen last zou hebben van obstipatie en was gewoon heel hongerig. Hij hapte ook meteen goed van de lepel, we zijn begonnen met elke dag 1 theelepel fruit en dan 3 dagen lang hetzelfde om te kijken of er een reactie op was. Dit opgevoerd na 2 theelepels etc. Tegen de 5 maanden zaten we op een half potje.

Bij mijn dochter begonnen we ook met 4 maanden, die keek naar de lepel alsof ze water zag branden. Ze snapte de ballen. Met 6 maanden weer geprobeerd en toen ging het wel goed.

Zoon lief wilde alles gepureerd, dochter wilde alles is stukjes.

Kortom kijk naar je kindje en kies datgene waarbij jullie je fijn voelen.

7. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Doe wat goed voelt voor jou en je kindje en luister alsjeblieft biet naar wat iedereen te vertellen heeft.
    Van het cb mag je met 4 maanden starten en als je in hun gelooft dan kun je dus starten als dat voor jullie goed voelt.
    Twijfel je nog? Dan wacht je gewoon.

Wij zijn gestart met 4 maanden en dat ging prima. Hij hapt nu goed van de lepel af en 'kauwt' nu ook op stukjes brood...
    Wel hebben wij zijn ontlasting en ontlastingpatroon goed in de gaten gehouden, maar behalve dat de substantie wat vaster werd veranderde er niet veel.
    Ook kokhalzen heeft hij nooit gedaan en ook niks uitgetuft.

8. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, dat voorop maar hier moet ik wel een beetje om glimlachen... Hij had niet meer genoeg aan melk, was heel hongerig maar dat was opgelost met 1 theelepel fruit per dag? Dat geloof je toch zelf niet?

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ja ik geloof het omdat ik het zelf meegemaakt heb.

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.270
    25.739
    113
    Deze vraag roept net zo veel tegenstrijdige reacties op als wanneer je zou vragen of je borstvoeding of flesvoeding moet geven ;)

Je kan vanaf 4 mnd best starten met oefenhapjes. En wachten kan ook. Doe gewoon wat bij je kindje en bij jullie past. Als je start hou dan in de gaten hoe je kindje reageert op de hapjes, zoals ontlasting en krampjes e.d. Als je kindje er last van heeft kan je beter even wachten. Geef enkele smaken in het begin en een paar dagen achter elkaar hetzelfde, zodat je de reactie in de gaten kan houden. En bouw de hoeveelheid rustig op.

Als vb wat wij deden: vanaf 4 mnd gestart met wortel een paar dgn. Steeds wat meer hapjes. Na een 3 dgn bloemkool etc. Met fruit begonnen rond 5 mnd (rond 9 uur fruit, en rond 16 uur groente tussen de flessen in) Dit ging het al vrij snel goed hier. Met 6 mnd ook eten in stukken aangeboden, afgewisseld met prakkies. Dus gestoomde appel(moes) en 's avonds wat broccolistonkjes. Dit werkte hier heel goed. Zoon eet van een lepel, kauwt goed en vindt tot nu toe alles heerlijk. Vaste voeding ging pas flessen vervangen rond 7/8 mnd, maar mijn zoontje is nou eenmaal een melkliefhebber.

11. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43

Haha ik merk het ja! Net als wel / niet vaccineren ook zo een discussie vraag. Maar ik denk dat wij een poging doen en als ze er niet goed op reageert dan wachten we nog even

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hou je camera bij de hand, de eerste keer een ander smaakje dan fles is toch wel heel bijzonder en een bedenkelijke blik waard.

Hier begonnen met 4 maanden, helemaal gepureerd. Eerst potjes omdat ik t niet glad genoeg kon krijgen met mn roerzeef en ik t toch wel eng vond. Nu (net 7mnd) veel meer zelfgemaakt tenzij ik echt heel laat uit mn werk ben of wanneer ze op t kdv zit.

Nog wel gepureerd (blender) want 1 miniflintertje van dr bloemkool en ze kotst alles uit (niet alleen kokhalzen maar maag leegdumpen) en ze heeft me al genoeg gespuugd door dr reflux.

Hier overigens van de kinderarts juist t advies gekregen om met haar zo vroeg mogelijk te starten en bij voorkeur zware kost. Dat regelde ze zelf prima want van alle kindjes die gek zijn op fruit hebben wij een groentemonster. Moet vast een generatie overgeslagen hebben.

13. lis91

lis91 Actief lid

10 okt 2016
    437
    33
    28
    Vrouw
    Wij zijn ook met 4 maanden begonnen, nadat CB er over begon. Zijn we begonnen met 3 dagen wortel, 30gr totaal verdeeld over 2 momenten. Hij heeft nooit kokhals gebaren gemaakt en hapt graag van zijn lepeltje. We geven nu (vanaf zijn 5e maand) ongeveer 60gr totaal verdeeld over 2 momenten en tot nu toe alleen nog groente gegeven. Vanaf zijn 6e maand willen we starten met fruit.

14. Shelly11

Shelly11 Lid

15 mrt 2016
    68
    14
    8
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook met 4 maanden begonnen, omdat ik heb begrepen dat dit allergieën kan voorkomen. Aangezien er veel allergieën in onze familie voorkomen, zijn wij dus meteen met 4 maanden gestart. Eerder werd altijd geadviseerd om niet voor de 6 maanden te beginnen, maar nu is het advies juist tussen de 4 en 6 maanden beginnen en niet later (wat betreft allergieën dan, qua darmrijping heb ik geen idee wat verstandig zou zijn).

Deel Deze Pagina