Obstipatie; gouden tips??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 1982Eva, 20 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Aaaah het is weer zover: de enige kwaal waar ik écht erg last van heb: obstipatie. Wat ga je je onbezorgde wc bezoek van voor de zwangerschap waarderen... Intussen een buik alsof ik al 20 weken ben ipv 10, en buikpijn. Heb al beetje lactulose gebruikt vandaag, en lijnzaad, gedroogde pruimen, veel water, maar vooralsnog baat het allemaal niet...

Dus: om het een volgende keer te voorkomen - wat zijn jullie gouden tips....?? En wat vooral vermijden...?

Klagende lotgenoten mag ook, ik weet echt wel dat heel misselijk zijn erger is, maar MAN wat is dit irritant! Weet ook niet hoe ik dit met deze buik nog kan geheimgehouden, ben op werk wel ongeveer door m'n wijde tuniekjes etc heen maar wilde eigenlijk nog 2 weken wachten met vertellen (wel gisteren goede termijnecho gehad, dat maakt uiteraard mentaal veel goed, maar bevestigt ook weer dat deze buik echt niet door een baby van 3 cm komt....)

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Chek!
    Heb er ook flink last van. Wat help is elke ochtend een glas lauw water om de dag te beginnen. En twee kiwi's als je dat ziet zitten. Ik nu niet want ben misselijk hihi. En buikmassage! Uiteraard veel water en bewegen.
    Ik weeet wel dat als het straks weer te erg word ik via de huisarts medicijnen vraag. Forlax of zo meen ik. Maar goed ik mag qua voeding weinig hebben ivm coeliakie en lactose intolerantie. Dus snel last van verstopping.
    Inderdaad geen pretje. Hopelijk heb je hier wat aan.

3. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook heel erg last van, mensen zien al aan me dat ik zwanger ben met 11 weken. Grieks yogurt helpt zo af en toe voordat ik naar bed ga. Heel veel vocht, veel bewegen.

Laxerende middelen hebben bij mij nooit echt geholpen, kreeg heel erg buikpijn van tijdens mijn eerste zwangrachap. Maar je kunt altijd vijgensiroop proberen (ik kocht het via vk). Kiwi en pruimen kon ik niet zo goed verdragen.

4. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Hier vooral enorme buik Vd lucht denk ik want ik ga wel naar de wc (minder dan normaal maar tis niet dat ik meer dan 4 dgn niet kan)
    Bewegen
    Lauwwater
    Chiazaad opgelost in lauwwater
    Avtivia met lijnzaad erdoor
    Yakhult
    Pruimen (goed seizoen nu)
    Veel gedroogd fruit tussendoor
    En alle andere voor de hand liggende dingen.
    En een kop zwarte koffie op nuchtere maag.... Niet echt erg gezond maar wil nog wel eens helpen bij mij ;)
    Poepse!!

5. ProudMom

ProudMom Niet meer actief

Hier ook veel last van die darmen, echt heel vervelend ja.
    Mijn goude tip: 's ochtends een kop koffie met veel gekookte melk!

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    2 kiwi's per dag was bij mij de oplossing.

En als het echt niet meer gaat, kun je om een recept voor movicolon vragen, maar de kiwi's hielpen bij mij beter.

7. Jajo

Jajo Fanatiek lid

7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Idd 2 kiwi's! Werkt echt goed. Veel water drinken er bij. Lactylose heeft wel even nodig voor het werkt. Het is niet zo dat je het neemt en gelijk naar de wc kan

8. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    een stuk of 4-5 vijgen elke dag hielp hier prima.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Veel fruit en groenten eten, genoeg drinken. En de apotheek gaf bij mij aan dat je niet iets mag nemen wat je darm peristaltiek bevorderd maar wat je volume in de darm groter en zachte moet maken. Bij darm peristaltiek, ze noemde bijv roosvicee laxo, weet je nooit hoe de rest van je buik (baarmoeder!!) erop reageert. Ik heb dus movicolon gekregen, dat maakt de ontlasting dikker/meer en zachter. Het ging nu tussendoor even beter maar nu doet het weer flink moeilijk dus zal ik ze toch weer moeten nemen.

10. mamahartje

mamahartje Actief lid

31 aug 2012
    233
    0
    16
    Hier ook sinds paar dagen last ervan, en m'n buik is geëxplodeerd! Van plat (halve week geleden) naar flinke bolle buik. Merk het meteen dat ik minder gezond heb gegeten. Normaal at ik veel meer fruit! En gedroogde dadels. En afgelopen week veel meer suikers en vetten en geen fruit. Ik ga in ieder geval proberen weer te switchen, want voel me lichamelijk meteen in het geheel slechter. Dat je een mooie dikke buik krijgt als je zwanger bent, supermooi, maar dan liever een beetje geleidelijk en niet dat mensen denken dat je al bijna bent uitgeteld of een tweeling verwacht.. ;) Niet dat ik opmerkingen heb gehad hoor, integendeel zelfs, maar gewoon mijn eigen idee.

11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.973
    33.650
    113
    Twee kiwi's op nuchtere maag. Werkte heel goed! En scheutje olie extra 😃

12. Elsbeth82

Elsbeth82 Actief lid

1 dec 2013
    116
    3
    18
    NULL
    NULL
    Lactulose kreeg ik ontzettende krampen van.
    Vraag aan de ha een recept voor movicolon, werkte perfect.
    Alle andere tips zullen niet voldoende werken als je echt flink last van obstipatie hebt...
    Succes!

13. ElinevK

ElinevK Bekend lid

29 jun 2016
    771
    751
    93
    Vrouw
    Hier ook een bolle buik met amper 6 weken, lang leve de wijde shirtjes! Ik gebruikte al voor de zwangerschap lactulose en ben dat blijven doen maar dan in combi met microlax voor zo nodig. Niet fijn om in te brengen maar het start "de boel" wel op.

TMI maar wellicht heeft iemand er baat bij!:)

14. BertxBirgit

BertxBirgit Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.925
    514
    113
    Vrouw
    Zaakvoerder 'Het geitenwollen sokje'
    Mol (België)
    Ik heb het hier in een van de antwoorden al gelezen maar ik heb ook bij elke zwangerschap minstens 2 kiwi's per dag gegeten (gewoon omdat ik het lekker vond), toen ik het tegen men gyn zei vertelde ze me dat dit heel goed was tegen constipatie. En idd, kon elke dag wel een paar keer gaan! :eek:
    Deze zwangerschap niet meer mee bezig maar zou het echt wel moeten doen want voel ook dat ik last begin te krijgen van constipatie.

15. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Het is al vaker gezegd, maar: movicolon. Kreeg van lactulose alleen maar lucht/krampen/winderigheid en kun je ook niet lekker hoog doseren als het even tegenzit 😉 Movicolon geen bijwerkingen gehad en desnoods neem je 8 zakjes per dag 😅😆

16. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Thanks allemaal! Na yakult én lactulose én roosvicee laxo nu ook aan kiwi's begonnen, en twee glazen sinasappel-kiwisap in de ochtend hielpen inmiddels ook... Er lijkt weer wat schot in de zaak te zitten (wat word je van zwanger zijn toch genant openhartig....) Sterkte alle mede-lijders! :)

17. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.349
    8.363
    113
    Amsterdam
    Hier de hele zwangerschap of movicolon of metamucil gebruikt. En dan elke dag 1 zakje sommige mensen hebben zelfs 4 zakjes nodig. Voordeel is dat het helpt tegen de obstipatie, lucht en krampen. Het is natuurlijker dan bijv lactulose en andere laxeermiddelen.
    En idd fruit, glas lauw water etc, maar als dat echt niet meer helpt gewoon movicolon recept vragen of zelf metamucil kopen.

18. Zonnetje80

Zonnetje80 Bekend lid

28 apr 2014
    630
    1
    16
    Belgie
    Ohhh dat van die kiwi's wist ik niet, ga ik proberen

19. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Zie dat bijna alle tips al voorbij zijn gekomen. Nog wel twee toe te voegen die voor mij helpen.

Een lepel slagroom. Werkt voor mij erg laxeren 😂

Houding op het toilet. Rechtop met wisselend holle/bolle rug. Hierdoor maak je een soort 'pomp' beweging. Dit stimuleer de darmen en zorgt er ook voor dat je minder hard tot niet hoeft te persen. Ook heel fijn voor net na de bevalling!! Succes

Deel Deze Pagina