Hoi, Wij proberen sinds september 2005 zwanger te worden. Nu heb ik de laatste cyclussen lange cyclussen gehad van 50 dagen. Deze cyclus (dag 24) ben ik begonnen met temperaturen en tot nu toe nog steeds geen eisprong. Als ik nu een afspraak met de dokter maak, wat ik wil gaan doen in september, wat is dan de procedure? Wordt eerst het zaad van mijn man gecontroleerd of wordt er eerst naar mij gekeken? Ik heb gehoord dat je ook een baarmoederonderzoek kan krijgen en dat dat heel erg pijnlijk is. Dit maakt mij een beetje huiverig om een afspraak bij de dokter te maken en daarom stel ik het uit. Ik zou heel graag willen weten wat de standaardprocedure is. Groetjes Steffie
Hoi Steffie, Het kan per ziekenhuis wat verschillen, wat precies de procedure is, maar over het algemeen kunnen volgende dingen aan bod komen. Bij een eerste bezoek aan een arts zal deze een aantal vragen aan jullie stellen, betreffende jullie gezondheid, evt. ziekten in de familie, maar vooral ook over je cyclus, vragen in verband mhet het zwanger worden... Vervolgens kan de arts een lichamelijk onderzoek bij je verrichten. Afhankelijk van de resultaten van het vraaggesprek kunnen er eventuele vervolgonderzoeken plaats vinden. Mogelijke onderzoeken zijn het krijgen van een echo, warbij de eierstokken bekeken worden en de eicel gevolgd wordt om te kijken of er geen afwijkingen in de cyclus zijn. Tevens kan er een samenlevingstest gedaan worden. Bij deze test onderzoekt de arts of na de gemeenschap de zaadcellen vanuit de vagina de baarmoeder inkomen op hun tocht naar de eicel. Vaak wordt er dan ook een zaadonderzoek gedaan, hoe de vruchtbaarheid van je partner is. Wanneer nodig kunnen er nog andere onderzoek plaatsvinden. Het klinkt misschien allemaal eng, maar aangezien jullie bijna al een jaar bezig zijn, kan dit ook enige onrust gaan geven en is het wellicht toch ergens ook een prettig idee voor jezelf om een keer naar een arts te gaan. Lonneke