Tillen tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Blackie, 27 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat je na bepaalde tijd moet uitkijken met tillen. Maar vanaf wanneer en hoe weet ik niet.
    Ik werk in de zorg en die oudjes moeten wel eens vertild worden. Gisteren lag er nog eentje op de grond , tja die moet je dan toch helpen met omhoog komen. Dit doe ik dan wel met zijn 2en en zo ergonomisch mogelijk(vanuit de knieën enz) maar toch wie kan me er meer informatie over geven?

2. Sweetygirl84

Sweetygirl84 Actief lid

29 okt 2011
    369
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik werk in de kinderopvang en mijn verloskundige zei dat ik vanzelf zou voelen wanneer ik niet meer kan tillen. Me lichaam zal dit zelf aangeven. Maar ik probeer de kinderen ook nu al zoveel mogelijk zelf op de commode te laten klimmen en let wel meer op mijn houding.

3. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies. Heb op zwangerschapscursus een vuistregel geleerd. Volgens die regel zit het zo... Wat je mag tillen is een derde van je lichaamsgewicht VOORDAT je zwanger werd, min de aangekomen zwangerschapskilo's.
    Dus stel dat je voor je zwangerschap 75 kg woog, inmiddels 82.. mag je dus 25-7=18 kg tillen.

Maar of dit echt klopt, en vanaf wanneer.. geen idee... in mijn geval zou ik nog ongeveer 15 kg mogen tillen en ik vind dat nogal veel. Doe het dus ook niet. Best lastig.. gewoon doen wat goed voelt, denk ik!

4. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    De regel bij ons is dat je niet meer dan 15 kg mag tillen. Maar zo werkt het in de praktijk gewoon niet. Als iemand valt moet ie toch weer omhoog komen...

5. levynena

levynena Nieuw lid

5 sep 2011
    1
    0
    0
    Ff opzoeken in de protocol?
    Bij ons staat beschreven wat en hoeveel en hoevaak je mag tillen

6. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik heb ooit gehoord dat je niet meer dan 10 kilo mag tillen.

Maar.... ik heb een zoontje van 23 maanden en 14 kilo, die meerdere keren per dag de trap af moet (op kan hij gelukkig zelf), en ik haal ook 2 keer in de week veel te zware boodschappen. Soms is er niks aan te doen....
    Als het om werk gaat, zou ik wél even goed uitzoeken wat er wel en niet mag. Dan kun je bepaalde handelingen misschien toch vermijden, door het door iemand anders te laten doen?

volgens het rekensommetje zou ik trouwens nog maar 6 kilo mogen tillen, en dat gaat 'm toch écht niet worden...

7. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    gekopieerd van de rijksoverheid site

Regels voor tillen tijdens de zwangerschap

Als u in uw werk moet tillen, zijn er de volgende regels:
    Tijdens de zwangerschap en tot 3 maanden na de bevalling moet u handmatig tillen van gewichten zo veel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in 1 handeling te tillen gewicht minder zijn dan 10 kilo.
    Vanaf de 20ste week van de zwangerschap mag u niet vaker dan 10 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.
    Vanaf de 30ste zwangerschapsweek mag u niet vaker dan 5 keer per dag maximaal 5 kilo tillen.

Voor meer informatie:
    Waar moet ik op letten als ik zwanger ben en werk? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

8. Blackie

Blackie Bekend lid

9 jan 2012
    937
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok dan moet ik maar even zien hoe ik dat ga doen. Aangezien ze op het werk nog niets weten. Na de vorige miskraam zijn sommige wat sceptisch(ik ben te jong bla bla)
    Maar ga het dus wel degelijk binnenkort aankaarten. Dan weet ik teminste wat me rechten zijn! DANK!

9. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Mijn kindjes schelen 13 maand, dus ik heb heel de zwangerschap mijn dochter nog gewoon gedragen (en meermaals per dag natuurlijk)!

Je moet zelf een beetje aanvoelen wat je aankan

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je eigen kindje tillen en tillen op je werk is natuurlijk wel een verschil! Ik heb zelf tot 22 weken nog volop in de zorg gewerkt, daarna kreeg ik zoveel bekkenpijn dat ik moest stoppen met de zorg, maar ik heb ook collega's die tot bijna hun verlof doorwerken... Heel persoonlijk dus!

Deel Deze Pagina