Oei, gisteraaf in paniek! Herkenbaar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Caithlin79, 29 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Het gaat wel een beetje een onsmakelijk verhaaltje worden hoor, sorry daarvoor ;)

Ik heb sinds ik zwanger ben regelmatig last van m'n darmen en ontlasting (maar dat zal sowieso wel herkenbaar zijn)
    Gisteravond ging ik naar de wc, en dat ging op z'n zachtst gezegd nogal moeilijk. Heb volgens mij wel bijna een uur op de wc gezeten en het zat muurvast! Zo vast dat ik ook niet kon besluiten om ermee op te houden want het zat wel al zover dat het eruit moest! (en pijn dat het deed!)
    Dus ik heb echt ontzettend zitten persen om het eruit te krijgen, met tegelijkertijd ook de (onredelijke?) angst dat ik misschien m'n kleintjes zou beschadigen of eruit persen ofzo.
    Op een gegeven moment kwam er (sorry) ook steeds druppels vocht en ik weet zeker dat dat geen urine was! Huilend op de wc was ik zeker van dat ik vruchtwater aan het verliezen was, dat ik door het persen een scheur in een van de vruchtzakken had gekregen ofzo waardoor er vruchtwater naar buiten kwam.

Ik had ook ontzettend last van harde buiken daarna, waarschijnlijk de combinatie van keihard persen en me druk maken erover.
    Dus heb ik zwaar in paniek om 12 uur 's nachts de huisartsenpost gebeld. De assistente verzekerde me dat ik met persen geen schade kon aanrichten aan de kindjes en dat wanneer ik vruchtwater zou verliezen het echt wel meer zou zijn dan een paar druppels.
    Ze dacht dat het gewoon wat waterige afscheiding was, of zelfs vocht uit de endeldarm wat mee naar buitenkwam door het persen.

Maar goed... ik ben nu nog niet gerust, ben zo bang dat ik iets heb aangericht daar en durf nu helemaal niet meer naar de wc :( (heb nog steeds drang want gister is het zeg maar niet helemaal gelukt).

Wat denken jullie? Zou de huisartsenpost gelijk hebben en hoef ik me helemaal niet druk te maken? En is dit ook herkenbaar voor jullie?

2. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Ik herken je verhaal niet,sorry,maar als jij er niet gerust op bent zou ik zeker nog een keer contact opnemen met de huisartsen post,ik wens je veel sterkte ;)

3. jeanney3

jeanney3 Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt meid. Verder heb ik geen zelf geen ervaring mee, maar een ding weet ik wel. Kleintjes zitten veilig in je buik. Je kan niet zomaar schade aan hun richten. Ze zijn echt veilig daar schat.

4. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Oh wat vervelend!
    De beebjes zitten goed opgesloten, ik zou je daar niet te veel zorgen om maken.
    Als je er vaker last van hebt, misschien wat meer vezels eten.
    En 's morgens een glas lauw water op een lege maag helpt ook.

5. moniek1979

moniek1979 Actief lid

14 sep 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    ik weet echt heel zeker dat je je kleine in je buik er niet zomaar uit kunt persen... als je het zo moeilijk hebt op de wc kun je misschien beter elke dag een bakje zemelen eten. door de vla of yoghurt ofzo..
    maar wees nou maar niet zo ongerust.. als je de kleine eruit perst zul je wel merken dat het niet zo makkelijk gaat , daarmee vergeleken is voor jou nu naar de wc gaan nog makkelijk! :eek:

6. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou als ik jou was naar het noodnummer van de VK bellen zei kunnen er vast beter oordeel over geven dan de tutjes van de huisartsenpost.

7. asjuh

asjuh Fanatiek lid

28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    mee eens ...ook ik zou bellen voor de zekerheid ..is namelijk nogal moeilijk te beoordelen aan de telefoon wat er aan de hand is ..

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hoi Caithlin,

Wat betreft het vocht heb ik geen idee. Ik ken het gevoel van naar het tiolet moeten en niet kunnen.
    Ik heb dit vorig jaar ook gehad. Ik heb toen even bij de apotheek een microlax gehaald (zonder recept te verkrijgen) en binnen 5 minuten zat ik op de wc en dat luchte onwijs op. Wat je wel even na moet vragen is of je het mag gebruiken bij zwangerschap. Het lijkt mij van wel want pas bevallen vrouwen krijgen ook nog wel eens een microlax.

Dus rij naar de dienstdoende apotheek en dat lucht mega op.

Ps: een microlax moet je alleen gebruiken als het echt niet anders kan. Als je dit vaak gebruikt kunnen je darmen lui worden.

xx linda

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nou, op dit moment heb ik geen last meer van vochtverlies ofzo. Alleen toen ik op de wc zat gisteravond en daarna niets meer. De buikpijn is weer afgenomen en heb de kleintjes ook alweer voelen kriebelen volgens mij.

Dus wil nu niet te paniekerig doen en er weer heenbellen (zit niet bij een VK, maar gyn en heb eigenlijk nog geen idee wat daar het noodnummer van is).
    Hoopte alleen even de bevestiging te krijgen dat je idd niet zomaar vruchtwater kunt verliezen als je te hard perst :(
    Als ik me morgen nog onzeker voel bel ik wel ff naar de gyn, moet helaas nog een volle week wachten voor de volgende echo dus misschien maar voor de tweede keer voor een extra echo tussendoor (maar wil me ook niet teveel een zeur vinden ;))

Thnx voor de tips wat betreft ontlasting! Het gekke is dat ik in tegenstelling tot voor m'n zwangerschap juist de hele tijd last had dat ik vaak naar de wc moest (diarree enzo) dus ik was hierop helemaal niet voorbereid!
    Maar heb nog van die vezelzakjes in huis, dus zal straks maar weer ff een beker klaarmaken.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt echt niet zomaar je vruchtvliezen kapot persen hoor ! Dan zouden ook gelijk je vliezen breken bij de eerste wee, en dat gebeurt echt niet altijd gelijk hoor, en dan is het ook nog eens je baarmoeder die perst.
    Dus daar zou ik proberen geen zorgen over te maken.

Je kunt nu wel extra vezels gaan nemen maar bedenk wel dat dat een paar dagen duurt voordat dat optimaal werkt.
    Als je nu zoveel last hebt zou ik even iets van de andere kant proberen, microlax dus. En dan goed op gang houden met vezels en extra drinken.

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoi hoi,

Als je onder behandeling van de gynaecoloog bent dan kun je altijd 24 uur per dag de kraam/verlosafdeling bellen. Met jouw geboortedatum kunnen ze zo je status erbij zoeken voor gegevens. Ook kunnen zij je geruststellen door je dingen uit te leggen en desnoods draaien ze een ctg. Mocht het dan nodig zijn om de gynaecoloog in te schakelen dan wordt de dienstdoende gebeld.
    Dus bij twijfel altijd even bellen.
    Als ik jouw was zou ik in ieder geval gaan overleggen of je iets voor de ontlasting kunt krijgen.
    Succes

Kwebbel

12. vissie26

vissie26 Actief lid

15 sep 2006
    272
    0
    0
    Ik denk dat als beebjes er zo makkelijk uit zouden kunnen dat er niet veel zwangerschappen succesvol zouden kunnen worden voldragen. Dus ik zou me niet heel veel zorgen maken, maar wel even de darmen weer goed aan het werk zetten.

13. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Zoals jij naar de wc gaat is het de goden verzoeken om aambeien.
    Je kan beter iets tegen obstipatie innemen. Straks ben je nog verder van huis. Je kind eruit persen kan denk ik niet. Lijkt me sterk.

14. hironobesh

hironobesh Bekend lid

14 jul 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Misschien kan je proberen 2 tot 3 kiwi's te eten op nuchtere maag, heb gehoord dat je stoelgang daardoor gemakkelijker op gang komt.
    ;)
    Hillegonda

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Thnx voor de tip Kwebbeltje! Ik heb je advies ter harte genomen en gelijk even heengebeld.
    Daar waren ze gelukkig heel begripvol, en hebben me ook wel weer wat meer gerustgesteld. Ik raak ook gewoon veel te snel in paniek :(
    Iig als het wel vruchtwater was, dan had er meer moeten uitkomen en niet na die paar druppels op de wc stoppen. Dus ik ga er maar gewoon vanuit dat het geen vruchtwater was!

@Rabia, even voor de duidelijkheid. Tot aan gisteren had ik geen obstipatie, maar juist het tegenovergestelde waardoor ik juist al oppaste met niet teveel vezels eten :eek: Dus ik had het totaal niet aan zien komen en er ook niet vantevoren iets aan kunnen doen.
    Maar ja, wat moet je dan als je op de wc zit en de boel zit halverwege muurvast (geen beweging in te krijgen) dan ga je toch niet.. uhhh... met een drol tussen je benen naar bed? ;) Dus ja, dan toch maar persen want het moet er toch uit... Nu idd maar hopen dat er geen aambei gekweekt is haha.

Maar goed, vanaf nu weer extra vezelrijk eten, want dit wil ik niet nog eens meemaken :(

16. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    de 'tutjes 'van de huisartsenpost hebben gelijk; persen heeft geen invloed.

17. Debby18

Debby18 Actief lid

2 apr 2006
    317
    0
    0
    Tip: Als je extra vezelrijk gaat eten ( bijv. lijnzaad en/of zemelen door yoghurt oid) zorg dan wel dat je er 1,5 liter water bijdrinkt. Als je dat niet doet, gaat het nog vaster zitten!

Geloof me, ik spreek uit ervaring. Heb wat aan mijn darmen, en heb dat probleem dus ook! Verder werkt het supergoed!

Liefs Debby

18. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Hahahaa! nee lijkt me niet lekker slapen nee. Warme douche straal op je poepertje schijnt ook de drol week te maken waardoor ie er soepel uitglijdt. :p

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Klopt, dat zei de kraamverpleegster (?) aan de telefoon ook al, daar zal ik zeker wel rekening mee houden!
    Maar eerst maar eens gewoon weer aan de Roosvicee Lacto en volkorenbrood. Als dat niet werkt zal ik de vezels weer eens proberen.

@Rabio, thnx voor de tip, wie weet de volgende keer :)

Deel Deze Pagina