Ik vind het woord sprongetje juist heel treffend. Mijn zoon heeft ze allemaal doorgemaakt. Het ene sprongetje wat duidelijker dan het andere en qua tijd varieert het ook, maar ze zijn er alle 10 geweest. Nu is hij bijna 20 maanden dus het boek is niet meer van toepassing, maar de sprongsgewijze manier van ontwikkeling zie ik nog steeds. Ik ben dus een fan van het boek. En van het woord sprongetje
Nou, zal ik me als proefkonijn opofferen? Hier 3 kinderen, uit dezelfde buik, op dezelfde datum geboren, leven in dezelfde omgeving, met dezelfde opvoeding een aanmoediging van ouders. En GEEN ÉÉN sprongetje hebben ze tegelijk gehad. Er zit meestal een maand tussen het iets nieuws leren bij één kind, en dat de ander het ook kan. Daarnaast is Aldin wel erg aanhankelijk en zeurderig tijdens die sprongetjes. Maar de meiden totaal niet, die malen er niet om. Oh, en ze zitten schijnbaar in de 13-maanden sprong. Ik heb het hier lief aangeboden, maar de tafel dekken, afwas opruimen en de grond vegen willen ze helaas nog niet doen
ik ken het boek van 15 jaar geleden. het was toen enorm omstreden en zo te horen houdt het de gemoederen nog steeds bezig. ik heb werkelijk in een deuk gelegen om de leeftijdstabellen. maar de filosofie achter het fenomeen sprongetjes ( wat toen heeeeelemaal nog niet speelde ) die deelde ik wel daar kon ik me wel in vinden. tegenwoordig is het wat meer geaccepteerd en heeft iedereen het over sprongetjes. ik vind dus dat dat gedeelte wel klopt en de volgorde ervan ook. ik vind het ook interesant om de bijbehorende vaardigheden een beetje globaal te weten ( maar dan het technische gedeelte, niet wat ze inene allemaal zouden moeten doen ) maar de leeftijdsindicaties zijn een lachertje. ik heb nu 15 jaar later trouwens het boek niet weer gelezen. de grote lijnen weet ik nog wel. en als lars weer een periode heeft dat ie lastig is veel huilt en terug valt in gedrag dan weet ik dat dat een sprongetje is geef hem lekker veel extra mama aandacht en probeer rustig te blijven en adem te blijven halen zonder in paniek te raken of super gefrustreerd ofzo. en 2 weken later kunnen we weer vrij adem halen en genieten van alle nieuwe vaardigheden die hij zich eigen gaat maken. ik sta er dus veel relaxter in sinds ik het zo benader.
Naar mijn mening is het gewoon marketing en verder helemaal niet zo treffend. Wat eerder al is genoemd; het boek is gewoon slim geschreven waardoor er altijd wel een sprongetje te benoemen is bij een hangerige fase van een kind. Ik lees het hier op het forum ook: is er een sprongetje bij 14 maanden (ik noem maar wat, ik ken de sprongen niet uit mijn hoofd) maar is het kind 15 maanden? Dan is het gewoon een langdurige 14 maanden sprong. En voor je het weet is de volgende alweer aan de beurt. Ja, zo kan ik het ook wel Wetenschappers erkennen wel dat ontwikkelingen in sprongen verlopen en dat er ook een bepaalde volgorde in zit die vrijwel ieder kind doorloopt. Maar de tijdsbepaling is nooit bewezen. Ik kan me dan ook echt storen aan reacties 'oh dat is gewoon de 14 maanden sprong!' in topics. Nee, dat is het niet. Het is gewoon een fase, ongeacht de leeftijd van het kind en in welke ontwikkelingsfase het zich bevindt. Dat verschilt namelijk per kind. Het 'oei ik groei' boek is slecht wetenschappelijk onderbouwd en dus zeker geen bijbel. Maar wel slim gespeeld van meneer Plooij.
Ik geloofde er niet in, heb het boek ook niet in huis. Wel heb ik me ooit eens aangemeld voor de sprongen wekker. Elke keer als de sprong begint, krijg je een mailtje. Ik was er dus totaal niet mee bezig, maar elke keer als dochterlief in een moeilijke periode zat, kreeg ik zon mailtje in mijn mailbox. Het was echt geen toeval meer, dus ik ben om
Jup hier ook.. Aan het begin geloofde ik er vrij weinig van.. "Sprongetje? Ja, zal wel".. Maar als ik de mail van Oei ik groei kreeg zat hij dus wel in zo'n hangerige periode.. En na 2 sprongetjes was ik idd om .. het klopte precies qua gedrag e.d. Maar goed, ik blijf wel vinden dat het soms te makkelijk op een sprongetje wordt gegooid.. elk kindje heeft wel eens een off-day dat het gewoon niet lekker gaat, voelt zich (even) niet zo lekker en dan in combinatie met drukkende/doorkomende tandjes.. Heb het hier nu ook hoor. Ik denken dat er een sprongetje aan zit te komen, het gedrag komt overeen met de vorige sprongen.. Maar vannacht na het zoveelste slaapdrama spul voor tandjes gesmeerd en hop, is heerlijk in slaap gevallen.. Ik denk dat je (vaak) achteraf kan zeggen of het daadwerkelijk een 'sprong' is geweest..
Moet wel zeggen dat ik wel geloof in 'sprongetjes'...maar geloof niet dat die precies DAN komen. En ja, ze zeggen wel dat het een paar weken kan afwijken...maar om de zoveel weken is mijn kind wel eens moeilijk hoor. En hij is ook wel eens lastig als hij niet op 'sprongen'-leeftijd zit. Of hij is juist supervrolijk en 2 weken erna kan hij plots rollen... Maar hier en daar heb ik ook wel bruikbare dignen gelezen . Je moet de vaardigeheden in ieder geval zeker niet gaan afstrepen, want dan denk je dat je kleine spruit heel erg achtergesteld is! Ook al weet je dat ze neit alle vaardigheden tegelijk eruit pikken.
Geloof ik in sprongen? Ja, ze waren hier duidelijk te merken. Geloof ik dat ze op een vaste tijd komen? Nee, zeker niet. Mijn zoontje is 3 weken te vroeg en zou dus 3 weken later "de" sprog moeten krijgen, maar kreeg ze zelfs vaak eerder. Wij vinden het naast een mentale sprong ook zeker een lichamelijke sprong; dat een oiz onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar nee, hij maait hij het gras nog niet. We hangen ons niet op aan de voorbeelden van de knappe koppen in het "Oei, ik-brand-zo-lekker-in-de-haard-boek".
Ik kan bij Jelmar wel duidelijk de sprongetjes merken, maar inderdaad klopt de tijdindicatie niet altijd, maar de dingen die hij daarna 'leert' en ontdekt kloppen weer wel! hij is alleen paar weekjes te vroeg
Ik was er ook niet van overtuigd toen ik mijn eerste kindje kreeg. Ik had het boek in huis en ben eens gaan kijken en heel vreemd maar mijn zoontje liep wel redelijk gelijk met het boek wbt moeilijke periodes en ontwikkelingen. Nu kan het toeval zijn maar ik merk nu nog steeds dat mijn zoontje een wat vervelende periode kan hebben en een week later ineens iets kan wat ie voorheen nog niet of niet zo goed kon. Bij hem geloof ik er wel in nu. Bij mijn dochtertje daarintegen heb ik nog geen één keer het boek open geslagen want bij haar heb ik er nog geen één keer aan gedacht dat het door een "sprongetje" zou kunnen komen. Ik denk dus dat het niet voor ieder kind opgaat.
Het is vaak een kwestie van zien wat je wil zien. Mijn zoon zit voor mijn gevoel nu zeker weten in een sprong. Hij is al een week hangerig en huilerig. Maar hij is nu 41 weken en als ik rekening houdt met dat hij 13 dagen te laat is geboren, zou hij nu 43 weken zijn. Deze sprong begon dus 42 weken na de uitgerekende datum. Ik heb het boek niet, maar volgens mij zou er volgens Oei ik groei niet nu al een sprong moeten zijn. En dit is dus ook het punt wat ik ter discussie aandraag: Dat de timing niet klopt. Want dat er een sprong is, is wel duidelijk. Dit is overigens ook de tweede sprong die ik echt merk. Bij de overige sprongen was het OF dat ik het mailtje van de sprongenwekker kreeg en daardoor dacht: Ja, hij is wel een beetje minder vrolijk dan normaal, OF dat ik achteraf opmerkte dat hij ineens dingen kon, of anders deed en dan dus ook achteraf ging redeneren dat hij wel een sprongetje gehad had. Ik ga eens kijken of ik dat boek van de buuf kan lenen.
Een zwangerschap duurt gemiddeld 40 weken. Een kind dat bij 37 weken is geboren of bij 41 dat is dus allemaal normaal. Ik denk dat je dus bij die sprongen ook een marge van 4 a 5 weken aan kan houden.
je moet denk ik ook nietteveel naar de termijnen daarin kijken idd. ik vind bijv. de spelletjes die je met je kind kunt doen tips erg leuk, en wel fijn om te lezen wat voor dingen je je kindje eventueel in kunt stimuleren e.d. dat "terug naar mama" en hangerige gedoe, die stukjes tekst sla ik altijd over, boeit me niet zoveel!! haha,
ik zit nog steeds te worstelen met die boek.. ciaran is 2 maanden prematuur en volgens het boek moet je dan de geplande datum aanhouden maar dat klopt niet altijd dus doe ik weer zijn echte datum..pfff veels te vermoeiend hoor.. het komt wel vaak overheen maar wat mij irriteerd is dat ze alleen de wonder babies vermelden kind dat al met 6m kruipe ect.. moet wel altijd lachen om de ervaringen vd ouders maar ja daar houdt het mee op want mijn kind kan echt niet wat ze daar allemaal voorschrijven
Het boek heb ik voor mijn bevalling in de bieb geleend. Ik merk wel dat emma sprongetjes maakt, maar of dit dus ook volgens het "tijd"schema loopt kan ik dus niet controleren. Ik maak me er ook niet druk om en kijk gewoon naar het kind zelf.
Dat denk jij, maar dat is niet wat het onderzoek, dat de basis is van de Oei ik groei boeken, uitwees. En dat is ook precies waar deze discussie over gaat. Dat is ook precies wat in het proefschrift in mijn link aangehaald wordt.
Vanuit mijn opleiding en de ontwikkelingspsychologie die ik daarin gehad heb, weet ik idd dat een kind die sprongen doormaakt. Dat het idd een kwestie is van: de ene dag kan het iets nog niet en de dag erop is die verbinding in de hersentjes wel gelegd en lukt iets ineens wel. Dat Plooij en Plooij er preciese momenten aan verbinden, lijkt mij persoonlijk ook onzin, maar ik vond het boek wel helpend, want ik herkende wel dat hangerige en huilerige rond zo'n sprong. Thirza hield zich niet aan de timing van oei-ik-groei, en deed dingen ook in hele andere volgordes, maar ze had we degelijk sprongen dus Die timing lijkt me sowieso erg twijfelachtig: je uitgerekende datum is altijd een benadering van hoe oud je kindje is/wanneer het geboren moet worden. Ook met onze huidige echo-technieken, blijft het toch best wel koffiedik kijken, zeker als je in aanmerking neemt dat de data die uit een echo komen, niet heel bijzonder nauwkeurig zijn. Het is namelijk milimeterwerk en als ik zelf zag hoe de echoscopisten aan het meten sloegen, dan blijft daar een hoop ruimte voor afwijkingen van de datum over... Er wordt namelijk niet heel vreselijk nauwkeurig gemeten bij zo'n echo. Bij ons iig niet, (niet dat dat ook maar mogelijk was met zo'n beweeglijk kind), en wij zijn vast niet de enigen. Tijdens mijn zwangerschap kwamen respectievelijk deze data eruit: 17 november-10 november-31 oktober-7 november. Mijn zusje heeft tijdens haar zwangerschap wekelijks een echo gehad en daar was 2 weken voordat haar zoontje geboren werd, nog sprake van een groeiachterstand. Kind was bij geboorte 4205 gram en bijna 60 cm.... Dus een theorie die uitgaat van een uitgerekende datum, gaat enkel op die uitgerekende datum al fout, want die is gewoon niet 100% nauwkeurig vast te stellen.
Ik vind * oei, ik groei*, geen goede ondersteuning. Ik vind het eerder misleidend. Die zogenaamde handvaten scheppen veel te hoge verwachtingen bij moeders aangaande de ontwikkelingen die beschreven worden bij de sprongen. Veel moeders worden onzeker als een kind een bepaalde ontwikkeling nog niet kan.