Oei, ik groei versus consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door eve, 17 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Van het cb heb ik het advies gekregen om stipt om de 3 uur te voeden
    (moet die kleine daar zelfs voor wakker maken). Verder moet ik em laten huilen in z'n bedje en om de 10 min even gaan kijken en troosten.

In het boek 'Oei, ik groei' wordt geadviseerd om te voeden op verzoek en bij huilen de baby op schoot te troosten (zeker als ie een sprongetje maakt).

Waar doe ik nou toch goed aan? Vind alle adviezen echt heel verwarrend :( Hoe zijn jullie ervaringen op dit gebied?

2. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik ben voor voeden op verzoek!
    wakker maken heb ik eigenlijk nooit gedaan.

en laten huilen heb ik ook nooit gedaan.

3. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    Wat het consultatiebureau bedoelt is dus "rust en regelmaat"

Maar dat gaat niet altijd op hoor, ik heb met sem dit ook gedaan.
    Het werkt wel en het is soms hard hoor om hem zo te laten huilen.

Maar ik heb wel met mezelf afgesproken dat als hij in zijn sprongetje zit, hem wat meer aandacht geeft en niet te veel met rust en regelmaat bezig ben.

Dus ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan, gewoon wat jij het beste vind van voor je kindje.

Ik moet wel zeggen dat hier rust en regelmaat heeft gewerkt. Sem slaapt goed in en is veel rustiger geworden.

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ga op je eigen gevoel af. Probeer wel zoveel mogelijk structuur aan te houden. Daar wordt je kindje rustig van. Maar als jouw kindje al eerder honger heeft dan die 3 uur, gewoon geven. Zo heb ik het ook altijd gedaan. De ene keer kwam hij wat later, dan weer wat eerder. Wakker maken voor een voeding heb ik nooit gedaan.

Maar het CB heeft wel gelijk dat structuur, alles in een bepaalde volgorde gewoon erg goed is voor een baby.

5. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    idd een baby kan geen klok kijken en ietsjes eerder of later kan heus geen kwaad ;)

6. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    het gekke is dat consultatiebureaus onderling ook verschillende adviezen uitgeeft.
    het is natuurlijk ook een beetje proberen wat het beste past bij jou kindje.
    en altijd op je gevoel afgaan. je moet je erzelf wel lekker bij voelen.

7. boogschuttertje

7 mrt 2006
    86
    0
    0
    Ik probeer ook aan de rust en regelmaat te komen maar vraag me steeds af wat is nou wijsheid? iedere drie uur de voeding, en dan wakker maken, dan heeft ze bijv geen honger en dan gaat de fles niet leeg. Komt de al na een uurtje weer voor de fles. Of na badje flesje, zou je denken madam is supermoe.. ligt ze nog heel lang wakker. Slaapt ze eiendelijk, is het alweer bijna tijd voor volgend flesje. Maar ben ik blij dat ze net slaapt. En wanneer is dat om de drie uur voorbij? Word het dan om de drie en een half uur of vier uur? Ik snap er nog weinig van?

8. Charos

Charos Lid

15 aug 2006
    87
    0
    0
    Oudenbosch
    Wat raar, Tijn is ongeveer even oud maar die moet ik van het cb om de 4 uur zijn fles geven.
    Dat gaat heel goed, dus ik zou ook niet om de 3 uur doen en dan wakker maken. Hij word vaak op tijd wakker voor zijn flesje.

9. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik heb bij de jongste 2 meiden gevoed op verzoek (bv) maar die hingen de hele dag aan de borst en het duurde lang voor ze doorsliepen, ik was helemaal op van het voeden, nu ga ik dus voeden op schema, ook bv.

10. k moest als het kon m de 4 uur gaan voeden maar quinton red dat nog echt niet (is ook een flinke baby)... mij werd ook geadviseerd niet voor de 3 uur voeden, hij kwam vaak na 2 uur al, deed ik voede, ging hij erg veel spugen... heb advies gekregen als hij wakker word om wat water te geven aangezien de kleine dan meer maagzuur had en zodat de maag wel wat rust krijgt en niet constant met voeding verwerken bezig is... en het spugen werd idd minder! wakker maken doe ik nooit tenzij hetr om de voeding gaat savonds laat omdat hij eigenlijk een voeding te vroeg doorslaapt en daardoor dus ook om 4 uur snachts wakker word ipv 7 uur.... wat betreft huilen kreeg ik het advies als hij net in bed ligt om idd 10 min te laten huilen, huilt hij dan nog even kijken en eventueel gewoon op de arm tegen borst troosten.... dan weer op bed leggen... gaat hij weer huilen dan de huil in gaten houden vaak huilen ze dan gaat volume omlaag en is het even stil en dan weer opnieuw, om dit dus 3 keer af te wachten na die 3 stiltes weer troosten... weer op bed leggen en dan weer zelfde ritueel en uiteindelijk gaat het goed, paar keer dus troosten en op den duur slaapt hij erg goed:D

11. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Ik heb bij mijn dochter ( 10 jaar geleden dus) gevoed op verzoek. Dat werd ook door kraamzorg en CB aangeraden.
    Ze vond vanzelf een ritme aar ze zich aan ging houden. Op af en toe een regeldagje ( of noem het een oei ik groei sprongetje) na.

Laten huilen heb ik nooit gedaan.
    kleine kanttekening. op een gegeven moment ken je het jengeltje dat ze twee minuten doet voor ze in slaap valt, die liet ik dus ook max 2 min doorgaan.

Het is een supervrolijke meid geworden en ik denk wel eens dat dat ook een beetje komt omdat er troost was als ze die nodig had ( toen ze baby was)

12. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ze bedoelen idd rust en regelmaat... Iman had daar wel veel behoefte aan, maar het voeden heb ik altijd op verzoek gedaan. Luister naar je eigen gevoel en kijk naar je kind!

13. Inkie24jr

Inkie24jr Actief lid

13 aug 2006
    295
    0
    0
    Ede
    Ik zit er een beetje tussen in. Voeden doe ik wel rond bepaalde tijden. Zit wel eens een 30 min verschil in. Merk dat dat stukje regelmaar wel belangrijk is voor Lucas.
    Heb in het begin wel eens die 10 min regel gebruikt hoor en dat werkte wel. Maar ik luister nu ook vooral na wat voor soort huiltje hij heeft. Daar ga ik een beetje op af nu. Hij huilt op zich nu ook alleen nog maar om een rede of hij doet het in zijn slaap.
    Op dit moment is hi erg verkouden en tja dat is gewoon heel vervelend. Dan laat ik hem niet door huilen...

14. Honingbij

Honingbij Lid

10 nov 2005
    96
    0
    0
    Preventiewerker verslavingszorg
    Enschede
    Zoals moeders hiervoor ook al aangeven: luister naar je eigen gevoel. Jij bent de moeder van jouw kind!
    Persoonlijk zou ik zo'n klein babytje niet laten huilen en dan elke 10 minuten gaan kijken. Hij is net op de wereld en heeft geen idee van wat er aan de hand is en dan komt ook nog niemand hem helpen als hij verdrietig is.

Nogmaals, luister naar je eigen gevoel. Consultatiebureau's zijn er om jou advies te geven, niet om je te commanderen.

Veel succes

greetz
    Honingbij

15. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    wij hebben iris altijd op verzoek gedaan. in het begin zette we de wekker voor de nachtvoedingen, maar toen kreeg ik huisbezoek van de dokter....

als je kindje lekker slaapt, lekker laten slapen.... wij vinden het ook niet leuk om snachts wakker gemaakt te worden... zet dan wel nog een keer je wekker en ga dan weer even kijken...

zo hebben we het gedaan, zelf om de 2 a 3 uur de wekker gezet en dan bij haar kijken. sliep ze nog... dan gingen we weer slapen....

MAAR...... de dokter zei ook, heeft ze een 6 a 7 uur achterelkaar geslapen, maak haar dan maar wakker, want dan moet ze echt wel wat hebben.

vaak kwam Iris 1 keer in de nacht uithaarzelf... 11 uur laaste fles en tegen een uur of half 5 werd ze zelf weer wakker voor een flesje. daar waren op ingesteld. na een paar dagen zette we de wekker al niet meer....

maar goed, omdat wij het dan zo hebben gedaan, wil niet zeggen dat het bij elk kind opgaat...

pff, toch nog een heel verhaal geworden, snappen jullie het nog?
    haha

16. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Wat ik heb gemerkt op het CB: bij een 2e kindje zijn ze een stuk minder "belerend" als bij een 1e.
    Met Ilse was af en toe het commentaar niet van de lucht, en nu bij Leo durven ze een stuk minder te zeuren.
    Alleen het tiet=verplicht gevoel hebben ze me steeds weer duidelijk gemaakt, duh, ik heb toch bv gegeven?

17. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Dat is bij mijn CB gelukkig helemaal niet zo Kiki... Dat ze zo op BV hameren... Ik heb eigenlijk echt geluk met het CB als ik de verhalen hier vaker hoor!

18. MvY

MvY Nieuw lid

18 jan 2007
    1
    0
    0
    Wij kregen dit advies ook van het CB. We hebben het anderhalve dag geprobeerd maar het ging zo tegen mij gevoel in dat we ermee gestopt zijn. vanaf toen zijn we gaan luisteren naar Yara, wat zij aangaf en dat gaat veel beter. Ze eet nu op verzoek en 's middags is dat wel eens om de twee uur en 's nachts zit er meestal 4 of 5 uur tussen. Bovendien hebben we haar lekker veel bij ons. Ik merk gewoon dat dit voor ons het beste is. yara zit lekkerder in haar vel en daardoor ik ook. Wat we wel overgenomen hebben is het ritueel steeds ongeveer hetzelfde houden. Dus eten, knuffelen, spelen in de box en bij de 1e vermoeidheidstekenen naar bed. Maar als het in bed niet lukt dat mag ze ook lekker bij mij in de draagzak slapen.
    probeer naar je eigen gevoel te luisteren en uit te vinden wat voor jullie het beste werkt, succes!

19. eve

eve Fanatiek lid

26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Nadat ik m'n bericht had gepost ben ik meteen van de adviezen vh cb afgestapt en idd m'n gevoel gaan volgen en gaan opletten wat Fynn aangeeft. Het kan toeval zijn maar ik heb nu al het gevoel dat het beter gaat. Wel houd ik ook regelmaat aan in de vorm van eten, knuffelen, spelen en slapen. Hoop dat het zo blijft werken :D

20. Niet meer actief

Wij voeden als hij wakker word en soms is laten huilen even nodig maar natuurlijk niet te lang en dan maar even troosten!

Deel Deze Pagina