Het boek zegt niet wanneer een baby het moet kunnen maar vanaf wanneer je dergelijke dingen zou kunnen zien bij je baby. Maar elk kind pak andere dingen uit het winkeltje om als eerste mee te beginnen en kiest zelf waarmee het aan de slag gaat.
Tsja hier iemand die niets van het boek moet hebben. Ik heb een zoontje van ruim 3 mnd maar herken geen sprong hoor, tuurlijk leert hij steeds bij maar ik kan geen verrandering in gedrag oid voorafgaand daaraan merken. Hij ziet en leert elke dag bij, in mijn optiek niet "ineens". Maar goed dat ben ik. Ik sluit me voor de verandering nu eens wel aan bij het cb; Je wordt onzeker van dat boek, want ja wat als jou uk die dingen nog niet doet? Is hij/zij dan niet gezond of zo? Nee toch, het is jou uk en die doet het toch op zn eigen maniertje en tempo. Zolang mijn uk door blijft ontwikkelen en niet stil gaat staan daarin maak ik me geen zorgen. En sprongentjes.. Tsja ik zie ze niet.. Wij hadden ze ook niet vroeger..
Ik heb nagedacht over hoe ik dit anders kan omschrijven, maar ik zou niet weten hoe het duidelijker kan: wat een onzinboek is dat zeg! Ik word niet goed van al dat gedoe rondom "sprongetjes".. elk kind heeft zn eigen tempo in de ontwikkeling en soms zijn er fasen dat een kind opeens wat meer bijgeleerd heeft en soms ook niet. Maar niet bij elk kind komen die zogenaamde 'sprongetjes' op hetzelfde moment en mn zoontje heeft andere sprongetjes ook weer compleet overgeslagen. Gelukkig had ik het boek geleend van de bieb, want als ik het gekocht had zou ik er echt van balen! Heb het na 2 of 3 bladzijden al aan de kant gegooid.
Ik heb dat boek een poos geleden dus verkocht Omdat ik die voorbeeldjes van ouders écht nergens op vond slaan. Zoals TS al schreef... kindjes die met 6 maanden zo onderhand al lopen. En dan niet een enkel voorbeeld... maar bijna allemaal. En ga zo verder... En het is gewoon één en al herhaling. Dat boek had 2/3e dunner kunnen zijn. Gewoon hoofdtuk 1 "sprongen-kalender" en hoofdstuk 2 tips om als ouder te doen. Hoofdstuk 3 een gemiddelde van ontwikkeling mentaal en fysiek. Méér als genoeg lijkt me zo. Maar ga niet bij elke sprong het hele "wat kan je doen" verhaal herhalen Want het is toch steeds het zelfde toch?
Boek niet te serieus nemen joh. En er zijn al een paar kinderen uit onze groep die met 6 maanden al gingen kruipen en tot staan gingen optrekken inderdaad. Nou de mijne is 7 maanden en doet dat nog niet hoor. Hij kan wel als ik hem staand neer zet, en als ik hem vast houdt een paar pasjes zetten. Elk kind ontwikkeld anders en in zijn eigen tempo.
Ik heb trouwens nooit gekropen, en liep met 1 jaar. Mijn man liep al met 8 maanden. Ik zie die kleine van ons, echt nog niet lopen over 2 weken
Ja dat boek moet je niet te precies nemen. Bij mijn oudste klopten de weken echt precies dast hij een sprongetje kreeg. Nu bij mijn jongste herken ik niet zoveel. Wél zie ik dat hij soms ineens wat meer kan.
dat zeker. mijn meisje wordt volgende week een jaar. ze loopt nu los, zegt een paar woordjes, eet grotendeels zelf en kan blokken in een vormendoos doen. op haar groep zit een meisje wat precies even oud is en dat is echt nog een baby. kruipt sinds 2 weken maar voor de rest doet ze nog weinig. ik dacht eerlijk gezegd dat ze een paar maanden jonger was dan de mijne totdat de leidster zei dat ze toch echt even oud waren.
Haha hier precies zo! Ze tijgert net en daar is alles mee gezegd Tot en met 4 maanden klopte het hier in de grote lijnen. Wat ze kon, wat ze opeens ging doen, wat ze heel kort er na ging doen. Vanaf 6 maanden is het in huize NooNoo complete nonsens. De periodes kloppen elke keer wel, zoals nu is ze alweer een paar weken de prinses op de erwt, maar wat ze dan opeens kan... neeuh, wat dat betreft heb ik er niks aan. Het helpen bij die sprong werkt dus ook totaal niet, ze ziet me aan komen: "wat zegt de poes?" Ik lees 'm dus ook bijna niet meer door, ik kijk alleen in dat overzichtje voor wanneer ze haar donderwolkperiode zou hebben. Dan is ze weer een week chagrijnig, slecht en weinig slapen, driftig tijdens het eten. Dan check ik even en ja hoor, zit ze er weer in Die kloppen tot nu toe dus wel elke keer (behalve de 9 maanden, die hebben we voor mijn gevoel overgeslagen).
Bij ons kloppen de sprongetjes precies met de weken... En dan bedoel ik dat kalendertje met onweer en zon Daarna kan ze opeens altijd weer iets nieuws... Tot 6 maanden heb ik op schrift iedere ontwikkeling omschreven Nu ga ik per maand verder maar als ze een vervelende week heeft pak ik het boek er bij en denk ik verrek!!!! Als kan ze echt nog niet alles wat bij de weken beschreven staat maar dat verschilt toch per kind.. Dis maak ik me biet druk om..
Heb alleen beginpost gelezen, sorry, moet ik niet doen, zal morgen verder alles lezen... Maar mijn kleine man kon inderdaad zitten en zichzelf optrekken met die sprong. Andere dingen uit het boek wat nu tot de mogelijkheden zou kunnen behoren nog niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Zo is ieder kindje weer anders!
Ik vond het een verschrikkelijk boek (13 jaar geleden) en de toon waarin het geschreven is/was vreselijk. Heb het een keer doorgelezen en snel heel ver weggestopt!!!
Ik heb het boek niet, maar wel de app op mijn telefoon. Ik neem aan dat het niet zo heel veel van elkaar verschilt. Over het algemeen kunnen we de sprongetjes hier wel herkennen en lopen ze wel aardig gelijk met wat er in de app staat. Het zijn natuurlijk wel gemiddelden. Jesse is wat dat betreft redelijk vlot met alles, behalve praten, het lijkt wel alsof hij daar gewoon te eigenwijs voor is. Een paar woordjes zegt hij nu; papa, boe, daar, die en ja. Oh, en pha (bedoeld hij paard mee).
Het taalgebruik en de woordkeuze van het boek vind ik een nogal suf, maar ik vind het wel leuk om te lezen welke spelletjes/activiteiten/speeltjes leuk zijn bij de diverse stappen in de ontwikkeling. Daar haal ik nog wel eens leuke tips uit. Wat betreft de vaardigheden die hij al zou kunnen bezitten: hij is lichamelijk vrij snel, maar met taal helemaal niet. Prima, dat is kennelijk zijn ontwikkeling. Het boek is geschreven vanuit 1 bepaalde theorie, dat maakt het geen wetenschap. Ik herken bij mijn zoontje wel bepaald gedrag rondom de periodes van de sprongetjes, maar eigenlijk pas vanaf de laatste 4 sprongen.
In het boek staat ook duidelijk genoemd, bij elke sprong weer, dat de genoemde vaardigheden nu voor de baby beschikbaar is omdat hij dit qua ontwikkeling in de hersenen in theorie zou kunnen maar dat elk kind wat uitzoekt uit deze 'bibliotheek' en dat je je absoluut geen zorgen moet maken als je kind maar 1 of 2 dingetjes doet en verder niet. Dus niet druk om maken. Zie het als leiddraad! Vond het zelf erg handig als mijn ventje hangerig was en ik het boek er dan weer bij pakte en er inderdaad een sprongetje aan zat te komen. Geeft je toch een soort van steun
Idd, mee eens! Bij mijn zoontje klopt het precies en het boek stelt me dan gerust... (weet dat hij niet ziek is maar in een sprongetje zit!)