bijna 4 en nog niet zindelijk wat nu

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nancy1981, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    ons zoontje word over een paar weken 4 jaar en gaat dan naar de basisschool

het probleem is dat hij niet zindelijk is

en volgens ons is hij er ook nog niet aan toe :(

als ik hem zonder luier laat lopen dan vraag ik steeds of hij moet plasen en hij egt nee

probeer hem toch op het potje te zetten want de wc schreeuwt hij alles bij elkaar daar is hij flink bang voor

en als hij dan op het potje zit duurt het een hele tijd voor dat hij een mieren plas druppeltje heeft gepresteerd
    vervolgens is hij heel trots en mama ook ookal is het een mieren druppeltje maar staat dan op van het potje en laat dan een hele grote plas zo onder zich uitlopen
    en dit gebeurt dan de hele dag door

ik zit nu echt een beetje met mijn handen in het haar want hij heeft nog maar 5 weken voordat hij naar de basisschool toe gaat

wat ik ook doe niets lijkt te helpen

wat nu ?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Trek je hem nog een luier aan of gewoon in een onderbroek? En wil hij wel dat jij je bemoeit met z`n potje en op het potje gaan? Wat zegt hij als hij de vloer vervolgens onder plast, heeft hij door dat hij daarvan de oorzaak is of niet? Kan het dwarsheid zijn van hem of is hij verder niet dwars? Wat doet hij als je hem in zijn blote billen/onderbroek laat lopen en je bemoeit je niet met op het potje gaan? Wil hij ook niet op de wc eventueel met verkleiner? Past het trouwens nog wel op een potje?

Vervelend als je met de deadline van school te maken hebt, mag hij er eventueel komen met luier of niet?

3. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    :(
    hij heeft gewoon nog een luier aan als hij naar de psz toe moet en thuis vaak ook want hij blijft het maar onder zich uit te laten lopen

als hij dan heeft geplast op de vloer dan kijkt hij heel sip en zegt oh geplast en vraagt dan weer om een luier maar dat doe ik op dat moment niet en loeg hem uit dat hij op het potje moet plassen en niet in zijn broek en op de vloer

hij wil niet p de wc dat vind hij eng zegt hij en ook met de verkleiner gaat hij er niet op

op de peuterspeelzaal neemt de juf hem steeds mee naar de wc toe als het tijd is om te plassen voor alle kindjes maar hij gaat dan niet op de wc zegt de juf

en als hij dan thuis komt dan zegt hij mama ik heb niet geplast op de wc

vandaag zijn we ij de juf geweest van de basisschool om de oefenweek af te spreken en dit is over 5 weken en over 6 weken gaat hij voorgoed naar de basisschool toe

maar hij oet dus zindelijk zijn anders mag hij niet komen of het moest al medisch zijn

mijn man denkt tot dit misschien wel het geval is omdat hij ok pas op latere leeftijd zindelijk was en ook tot op latere leeftijd in bed heeft geplast

ik maak me toch echt wel enorme zorgen nu pff

ik heb al van alles geprobeerd maar niks lijkt te helpen

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik heb nu ook een kindje in de klas met een luier om. Precies hetzelfde verhaal. Maar hij is nu op school, en ik doe eigenlijk niets aan de luier. Plassen kan gewoon en dat houd de luier, gepoept? Dan bel ik moeder. Dat had ik voor de vakantie aangegeven en dat vond ze nu geen probleem, hij kan nu naar school...

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Weet hij dat hij niet met luier mag komen? Wat vindt hij daarvan? Als jij er niet mee bemoeit gaat hij dus totaal niet op het potje maar laat de hele dag alles lopen?

Zou omdat zijn vader hetzelfde had misschien toch maar naar de huisarts gaan. Had het bij z`n vader een reden of niet?

6. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik weet er verder natuurlijk geen details over maar kan het niet zijn dat hij toch 'te snel' weer een luier aan krijgt?
    Dat je bij hem gewoon heel lang moet doorzetten en het dan alsnog goed komt?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ergens zit er ook wel veel spanning op misschien? Dat hij op het potje amper iets produceert, en vervolgens wel een grote plas ernaast doet.. Klinkt mij als teveel spanning..

Mijn jochie deed dat in het begin ook. We zijn rustig begonnen met 2a3 keer per dag op de wc zetten. Hoefde niet te plassen, gewoon zitten. Hij zat dan met zijn armen om ons heen, en wij op hurken ervoor. Na een week was het van brullen veranderd in een handje vasthouden. Daarna kwamen de ontspanning en de 1e plasjes ook.
    De zindelijkheid kwam pas een half jaar later trouwens, daar was hij op dat moment ook niet aan toe, maar de angst voor de wc moest ook eerst weg zijn.

Toen hij eenmaal goed gewend was, deed ik om de 2 maand een dag proberen. Gewoon 's avonds melden dat we de dag erna in ondergoed gingen proberen. En de ochtend dus in ondergoed en evt pyamabroek de kamer in. De eerste paar keer ging het continu mis, en zijn we er na 2a3 uur mee opgehouden. De laatste keer had hij het direct door, en was het ook binnen een week goed.

We hebben ook nog stickers gebruikt die laatste keer. Eerst stickers voor op de wc zitten. En na 3 stickers een klein cadeautje (kleurboek, autootje, koekjes bakken), dat 3 keer. Daarna overgegaan op plasjes. Voor elk plasje een sticker, en na elke 3 keer een mini-cadeautje. Tot die dag dat we hem zonder luier lieten lopen. Hij begon vrolijk stickers te plakken, en dat was beloning genoeg. Hij vroeg ook niet meer op cadeautjes, terwijl er na de 1e dag 20+ sticker op het vel zaten. En na 3 dagen was het hele stickeren ook al vergeten.

Potje werkte hier trouwens niet, dat deed pijn aan zijn billen..

8. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    #8 nancy1981, 7 sep 2011
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
    hij loopt nu sinds 8 uur zonder luier om 9 uur met hem naar de wc geweest en dat was schreeuwen van de angst
    toch laten zitten maar hij plaste dus niet was alleen helemaal in paniek

hij wilde op het potje zei hij
    dus op het potje
    zit daar een tijdje maar geen plasje

hij weet dat hij niet naar school mag met een luier om maar dat lijkt hem weinig te interesseren
    wil idd een afspraak maken bij de huisarts

pfffffffffff word er knetter van dat hij niet gewoon op de wc gaat en gaat plassen maar dadelijk niet naar school mag komen van de juf dit zei ze gisteren

9. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Frustrerend is dit, niet alleen voor je zoontje maar ook voor jezelf. Yosyp heeft een tijdje goed op het potje gegaan, maar wil nu ook niet meer. Eerst wordt ie helemaal hysterisch en dan laat ik 'm alleen met het potje. Als ik dan wat later terug kom dan heeft ie toch geplast. Misschien dat nog proberen?

Met Lianna hebben we nu het poepprobleem. En daar zijn we nu mee bezig om haar 3 keer per dag 5 minuten op het potje te laten zitten. Als ze goed heeft gezeten krijgt ze een stempel/sticker en dan hopen we over een tijdje dat het poepje ook gaat komen.

Wel heel vervelend dat hij met luier ook niet naar school mag. Lianna gaat nu met luier naar school en als ze gepoept heeft moet 1 van ons naar school komen.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hier hetzelfde bij de hakken gehad, zelfs naar de huisarts geweest hiervoor en op haar advies hem gewoon een luier weer aangedaan en er geen aandacht aan besteed.

De school vond het ook niet erg, gaven alleen aan dat ze hem niet zouden verschonen (dus bij ontlasting zouden ze me bellen en dan moest ik komen om hem te verschonen).

Mr K werd hier een stuk rustiger in en vlak voordat hij naar school ging gaf hij uit zichzelf aan dat hij moest plassen, dus ik met hem naar de wc, broek uit, luier uit.
    En toen kreeg mijn dochtertje haar vingers tussen een la en ben ik weg gesprut bij een ontklede zoon die bij de wc stond.
    Toen ik terug kwam was het al gebeurt en had hij netjes in de wc geplast, net als papa staand (en dat bleek dus het hele eiereten geweest te zijn, zitten was heel eng maar staand was er geen enkel probleem.

11. nancy1981

nancy1981 Fanatiek lid

22 mrt 2007
    1.823
    0
    0
    helmond
    we hebbben net toevallig een brief gekregen met de post van integrale vroeghulp via het cb
    die zouden langskomen ivb met het luier probleem
    de logopediste van ons zoontje zei vandaag ga nar de huisarts al papa dit probleem ook heeft gehad dan is het misschien wel medisch en dit gaan we dan ook vologende week doen ( zit namelijk maar op bepaalde dagen )
    hj is er garm nog echt niet aan toe en het werkt alleen maar averechts
    maar eens kijken wat de huisarts zecht

Deel Deze Pagina