Geen middagdutje meer??

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamavanmimi, Dec 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hallo Allemaal,

Mijn dochter is nu bijna 2en een half. De afgelopen 2 dagen is ze 's avonds nog flink aan het kletsen geweest na het naar bed gaan. Ze was gewoon klaarwakker nog. Ze gaat om half 8 uiterlijk naar bed en ze sliep pas om half 10. 's middags heeft ze de afgelopen dagen gewoon haar slaapje gedaan, meestal een uurtje of 2. Omdat ze zo aan het keten is geweest ben ik bang dat haar middagdutje nu langzaam weg gaat vallen. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Klinkt stom misschien maar de hele dag wakker houd ze nog niet vol (wordt dan erg vervelend, hangerig en huilerig) maar als ik haar na een uurtje wakker zou maken is ze weer vervelend omdat ze niet is uitgeslapen..... Moeilijk vind ik, en daarom mijn vraag: Hoe pakken jullie dat aan of hoe ging dat bij jullie???
    Tips/ideeen ik hoor ze graag...

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Hier ging het vanzelf, ze wilde niet meer naar bed en ging dus niet meer. Ik wilde er geen drama van maken. Ze is eind vd middag duidelijk moe en gaat dus gewoon veel eerder op bed dan toen ze nog wel ene dutje deed. Een uur eerder ongeveer.
    SOms valt ze nog wel in slaap smiddags op de bank, maar dat is heeeeeeeeeel sporadisch. Ze geeft er liever niet aan toe.

3. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

Oct 8, 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier ging het ook vanzelf,alleen was Suus pas 14 maanden.Ze ging dan 's avonds om 18 uur naar bed.Tessa heeft tot bijna 2 jaar 's middags geslapen.Nu valt ze nog weleens op de bank in slaap.Meestal voor een minuut of 20,en ook niet elke dag.Vaak op woensdag omdat ze dan 2 hele dagen op het kdv zijn geweest.Nu zijn ze 3,3 jaar en gaan om 19 uur naar bed.

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik kan je niet echt een tip geven want bij ons ging het anders. Ze wilden gewoon niet meer slapen 's middags. Heb het nog wel een tijd geprobeerd, maar vaak gingen ze binnen een kwartier jammeren en zeuren dat ze eruit wilden, helaas pindakaas.
    Vooral m'n ene dochter heeft nog wel een tijdje gehad dat ze 's avonds echt bekaf was maar dat wende vanzelf.

Het kan ook zijn dat je kindje gewoon even een fase heeft van moeilijk slapen 's avonds?
    En anders even doorbijten met de moeheid, of 's avonds de bedtijd tijdelijk even vervroegen.

5. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Lastig, ze kan zo 3 uur slapen tussen de middag namelijk, alsof ze het toch nog wel nodig heeft. Als ze helemaal niet slaapt, soms heeft ze zo;n dag, dan is ze vanaf 4 uur niet meer te genieten omdat ze zo moe is....... helaas is er geen gebruiksaanwijzing en kijk ik het de komende dagen nog wel even aan. Want tja 's middags wakker maken vind ik eigenlijk ook niks.....

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,267
    6,795
    113
    Isabella wilde met 2 jaar nog wel slapen maar dan sliep ze in de avond pas om 22.30 uur.

Dus toch de middag eraf gehaald toen.

Toen moest ze van mij verplicht rusten op de bank. Boekje of tv erbij. Meestal wide ze zelf een boekje.

Daarna kon ze tot 19.30 makkelijk doorgaan.

Nu helemaal. Echt een avond mensje.

7. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Hier met 2,5 gestopt met middagdut. Hij was inderdaad erg moe en afgebrand de eerste twee weken, maar na 2 weken was dat helemaal voorbij. Volledig aan het nieuwe ritme gewend. Je kunt ook niet verwachten dat het omschakelen vanzelf gaat. Gewoon even doorzetten en dan wennen ze er vanzelf aan. Dan gaan ze 's nachts wel een uurtje langer pakken. Ideaal! Lekker een hele dag weg zonder aan het middagdutje gebonden te zijn!

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle slaapt sinds een maand of 2 's middags niet meer. In het begin nog zo'n 3x in de week een dutje, maar nu nog maar 1x per week, als ik zie dat hij zichzelf echt in de weg zit, of als hij 's nachts slecht geslapen heeft. (zoals vannacht dus)

Die lastige periode overbruggen heb ik gedaan door hem 's middags rond half 2 op de bank te installeren, onder een dekentje met de tv aan op een leuke film. Vaak viel hij dan toch even in slaap, al was het maar voor 20 minuten. En meestal is dat ook genoeg, dan kan hij er weer tegen tot een uur of 7. De laatste 3 weken laat hij zich niet zo makkelijk mere op de bank leggen ;) maar nu kan hij lekker knutselen en knippen zonder dat zijn zusje er vandoor gaat met de schaar... ;) En in de tussentijd kan ik even wat dingen voor mezelf doen... Win-win situatie... ;)

9. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    sja bizar, mijn dochter is bijna 3 en slaapt nog 3 uur smiddags. Alleen op zaterdag korter en op zondag vaak niet, dan is ze een paar dagen thuis geweest en genoeg uitgerust. Maar ze gaat evengoed nog om 19:00 naar bed en slaapt dan ook. Als sliep ze tot 16:00 in de middag....

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    Ik ben jaloers, Guppie ;) Zou zo graag soms zelf ook ff liggen, maar helaas, zit er niet meer in.

En hier is ze nog steeds niet echt gewend aan eht ritme. Nou ja dat wil zeggen de ene keer is ze rond 16 uur strontvervelend en de andere dag pas rond 17 uur. Ze gaat wel 18.15 uur op bed en slaapt meteen, dat is dan wel weer lekker. Ik heb absoluut de avond voor mezelf, dat dan weer wel. Heeft ook zn voordelen.

11. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    @Lexie, maar de baby is wakker als zij slaapt, dus ik heb er weinig aan ;)
    Eigenlijk is het maar lastig. Beeb slaapt de hele ochtend en eind van de middag (tussendoor wel 45 minuutjes) en peuter slaapt na 12:00. Weggaan betekend dus iemand wakker houden. De bekende muren? Heb dr wel last van....

12. happymama

happymama Niet meer actief

heb de rest niet gelezen maar miss iets eerder naar bed overdag

13. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Zoals gezegd nog even aangekeken, en volgens mij is het dutje alleen wat verschoven.... Gister en vandaag lag ze om 11 uur in haar bedje en sliep. Gisteren heeft ze tot 2 uur geslapen en 's avonds om half 8 sliep ze ook gewoon weer. Misschien toch wat aan het spoken geweest:(.
    Ik hoop dat het dutje dat toch nog even blijft, ik vind het wel lekker die paar uur voor mezelf:D even schoonmaken, wat lezen......

Ik heb wel een paar tips gelezen die ik even moet onthouden voor als het zover is, dus in elk geval bedankt dames!!

Share This Page