Vruchtwaterpunctie? Wie heeft het laten doen?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by cyberwitch69, Jan 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    Hallo dames,

Vanwege mijn leeftijd gaat dit spelen, de nekplooimeting wil ik wel doen, maar voor de punctie ben ik erg huiverig.
    Vandaar dat ik wilde polsen wie er wel voor is gegaan en hoe dit is verlopen. Alle info is welkom.
    Mijn partner is er voorstander van, dat maakt het zo moeilijk..pfffff....

Help!

Knuf Ivonne
    ;)

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb eerst de uitslag van de nekplooimeting afgewacht. De kans dat er afwijkingen waren was zo klein (ondanks mijn leeftijd) dat er geen enkele aanleiding was voor een punctie. Bij een grote kans zou ik die punctie waarschijnlijk wel hebben laten doen. Ik heb onder 'Onderzoeken en echo's' wel wat dames gezien die wel punctie of vlokkentest hebben gehad (meestal met inderdaad een grote kans op afwijkingen), misschien kun je daar eens kijken.

Succes met de nekplooimeting, ik hoop voor jou dat de kans er ook bij jou goed uit zal zien.

3. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik heb ook een nekplooimeting laten doen.. heb eerst de uitslag afgewacht en die was dik in orde.. dus ook geen aanleiding om een punctie te laten doen.. ik hoop voor jou dat het je net zo afgaat! en het klopt dat er aan een punctie risico's vastzitten zoals een miskraam.. niet heel veel procent als ik het goed heb 1% kans..

4. Miran34

Miran34 Actief lid

Jun 13, 2007
    430
    0
    0
    Enschede
    Hoi hoi,

Ik heb nav de nekplooimeting (kans van 1 op 179 dat er iets niet goed zou zijn) een vruchtwaterpunctie laten doen.

De punctie viel me mee, heb me geconcentreerd op de monitor (echo) dus heb niet gekeken naar de naald. Ze deden het uiterst voorzichtig zodat ze ver uit de buurt bleven van de baby. Naald komt ook maar een heel klein stukje in de baarmoeder. Het 'opzuigen' van het beetje vruchtwater voelt een beetje branderig maar al met al duurdt het maar 10 minuten. Na de tijd een dag rustig aan gedaan maar geen last gehad. Het wachten op de uitslag (2 weken) vond ik wel erg lang.

Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.

Groetjes.

5. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg

Hai! Bedankt voor je berichtje..
    Ik heb je een PB gestuurd.

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    ik heb ook voor de keuze gestaan ivm mn leeftijd. Ik zou eerst een combinatietest doen. Ik heb die een dag voor de tijd afgezegd, omdat we een downkindje toch niet weg zouden laten halen. Je moet eerst bedenken wat je met een foute uitslag gaat doen. Als dat al niet wilt beslissen hoef je ook geen risico te gaan lopen bij een vruchtwaterpunctie. Bij ons komt ook niets in de familie voor, dat maakt het ook al wat makkelijker. Ik laat straks wel een 20weken echo doen.
    Succes met de moeilijke beslissing.

7. Willow

Willow Actief lid

Jul 31, 2007
    339
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben het wel laten doen (ook op basis van leeftijd).

De punctie zelf stelt niets voor. Je voelt er minder van dan van bloedprikken en het is ook zo voorbij.
    De kansen dat er wat mis gaat zijn tegenwooridg heel klein. Bij het ziekenhuis van ons was dat 0,3%. Dit was een gemiddelde over de laatste 10 jaar. En nu gaat het al weer veel beter en zijn er weer zo veel ontwikkelingen geweest t.o.v. 10 jaar geleden.

Wat mij wel heel erg tegen viel was het wachten op de uitslag. Dat had (mede door de hormonen) een enorme invloed op mij. Echt afschuwelijk.

Maar al met al ben ik wel blij dat we de punctie hebben laten verrichten.

Sterkte met je beslissing!

8. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    Dank voor je reactie, ik vroeg me af wanneer je het hebt laten doen. Ik weet dat het kan vanaf 15 weken tot 18 weken.

Groetjes Ivonne

9. Willow

Willow Actief lid

Jul 31, 2007
    339
    0
    0
    Bij mij was het met 15 weken en 2 dagen.
    Ik zou het niet veel later willen doen. Dan krijg je de uitslag pas als je al over de helft bent.

Vlokkentest is voor jou ook nog een optie.
    Ik zou de verloskundige bellen voor wat voorlichting.

10. stiekel

stiekel Bekend lid

hoi hoi

ik heb ivm mijn leeftijd een kansberekening gehad, althans dat was de bedoeling!
    alleen ben ik toen niet verder gekomen als de bloedafname.
    de uitslag was dermate laag kans van 1 op 25 op down syndroom dat een nekplooimeting geen toegevoegde waarde meer gaf.
    heb toen anderhalf week later een vlokkentest gehad.
    ik was op dat moment 11 week zwanger.
    dus ja je kunt dus ook vragen of je geen vlokkentest kunt krijgen.

maaaaaaaaaaaaaar wie weet hoef je dit allemaal niet onder gaan.
    want wie zegt dat jou kansberekening verkeerd uitvalt.

mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

groetjes sandra

oja wij hebben dus een gezonde zoon gekregen, dus ja het zegt eigenlijk niks die uitslag.
    want het is een kans van

11. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    Hai meiden,

Bedankt voor jullie reacties!

Na het nodige nadenkwerk hebben mijn partner en ik besloten de vruchtwaterpunctie te doen. A.s. maandag heb ik een afspraak in Nijmegen voor het intake-gesprek.

De vlokkentest is riskanter dan de VWP, en ik moet zeggen dat ik goede dingen heb gehoord over Nijmegen m.b.t. de VWP.

Ik hoop dat jullie nog in dit topic zullen kijken zodat ik mijn ervaring en straks het wachten met jullie kan delen.

Veel liefs Ivonne ;)

12. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    :cry: weet iemand of je bij de intake een filmpje te zien krijgt over de ingreep?

13. stiekel

stiekel Bekend lid

hoi hoi

heel veel succes maandag.
    en wij hebben geen filmpje gezien hoe het gaat.
    maar niet elk ziekenhuis is het zelfde.

groetjes sandra

14. Willow

Willow Actief lid

Jul 31, 2007
    339
    0
    0
    Bij ons ook geen filmpje.

Wel na de punctie nog eens goed kijken naar de baby, en dat was ook al leuk om te zien. Bovendien vertelde de gynaecoloog ook of het een jongen of meisje was.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar onderzoeken en echo's

16. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    :) Het is inderdaad allemaal erg spannend, fijn dat jullie berichtjes schrijven.
    En heel eerlijk, ik begin toch ook wel nieuwsgierig te worden wat het straks gaat worden.
    We zullen zien of we t vol kunnen houden......... ;)

17. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Hi,

je hebt al een hoop reacties gehad omtrent je vragen wb vruchtwaterpunctie.
    Wij hebben op 7 jan een vruchtwaterpunctie laten doen in het WKZ in Utrecht, ik was toen 16 weken en 4 dgn. Ze doen dit daar echt pas vanaf 16 weken, en niet eerder vanwege de dikte van het vlies en het risico van een miskraam dat daar toch mee samenhangt.
    Wij hebben de vruchtwaterpunctie laten doen vanwege een hoog risico na een combinatie test, deze gaf bij ons een nekplooi van 3 mm en na het combineren van deze gegevens met mijn bloed kwam er een kans uitrollen van 1 op 35 op afwijkingen. We zijn hier erg van geschrokken, maar in principe zegt de gyn is het nog steeds 97 % kans dat het gewoon goed is allemaal.

Ik moet toegeven dat het me allemaal niet meezit, en dat we aanvankelijk een versnelde uitslag zouden krijgen omdat ik al wat medische geschiedenis wb zwangerschappen, maar bij de punctie bleek het vruchtwater wat bloed te bevatten (had 2 weken ervoor wat bloedverlies gehad) en dan is een snelle test niet mogelijk. We moeten dus geduld hebben. De uitslag moet in principe deze week komen, en ik hou het bijna niet meer...ben zo ongelooflijk nerveus. Psychisch vind ik het erg zwaar.

De punctie zelf was niet geheel pijnloos, maar wel snel voorbij. Neem wel gewoon je rust nadien. Ik heb echt wel 2 dgn last gehad, en kon niet echt veel...mijn buik was gewoon erg gevoelig. Dus zorg ervoor dat je je rust ook kunt pakken!

Heel veel suc6!

groetjes een nerveus zwaantje

18. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    :) Lief zwaantje,

Ik begrijp helemaal hoe je je voelt.
    Ik heb vandaag mijn intake gehad en op 25 februari sta ik gepland voor de punctie. Ze hebben bloed afgenomen bij mij en mijn partner voor chromosoom-onderzoek, die uitslag krijgen we wel al eerder.
    De beeb was alweer goed gegroeid en ligt op schema, dat is dus mijn zorg niet. Maar straks dat wachten hè?!

Ik ben het inderdaad aan t regelen dat ik de dag zelf en 2 dagen eropvolgend niet hoef te werken.

Als je een uitslag hebt, laat het dan weten! Ik leef met je mee.

Liefs en een knuf, Ivonne

19. zwaantje33

Dec 14, 2007
    45
    0
    0
    regio utrecht
    Hi Ivonne,
    Dus je moet nog even geduld hebben wb de vruchtwaterpunctie begrijp ik? Ik vind het wel heel verstandig dat je voor een punctie gaat, en niet voor een vlokkentest hoor. Ze kunnen immers bij een punctie veel meer dingen testen, en er schijnt een iets kleinere kans op miskraam te zijn bij een punctie. Nadeel is natuurlijk wel weer dat je al een stuk verder bent wb de zwangerschap mocht je aan afbreken denken als het mis is. Je moet dan echt bevallen (mijn grootste nachtmerrie op dit moment).

Wij hebben zelf al behoorlijk wat geschiedenis...Zijn 7 jaar geleden ons 2e zoontje verloren door een losgelaten placenta, ik ben toen bevallen van een overleden kindje, en dat is iets vreselijks....Ik hoop dus zó dat me dat nu bespaard blijft. Verder hebben we al een zoon met wat handicaps (autisme, ADHD, motorische achterstand, spraakstoornis, epilepsie) waardoor we dus echt de beslissing om af te breken in geval van slecht nieuws al hebben genomen. Ik weet dat een hoop mensen dit niet zullen begrijpen, want immers ook een bijv. down kindje heeft recht om te leven, maar in ons leven is er simpelweg geen plaats voor. We doen dan 5 personen tekort (mijn zoon, mijn dochter (wel gezond) en onszelf, en het kindje). We redden het nu allemaal net, met hulp van zorgverleners, en willen ons leven niet nog meer belasten....Een moeilijke beslissing, maar wel eentje die genomen wordt met heel veel gevoel hoor!

Vooralsnog probeer ik me vast te houden aan de 97% kans dat het goed is, met dit kleine spruitje. Ik hoop woensdag nieuws te hebben. Bij goed bericht krijg ik dan een brief, en bij slecht nieuws wordt er mss morgen al gebeld. Heb de neiging om de telefoon af te sluiten (brrrrr).....maar ja dat helpt niet natuurlijk.

Laat me weten hoe het jou vergaat....

Liefs Zwaantje

20. cyberwitch69

cyberwitch69 Actief lid

Jun 18, 2007
    114
    0
    0
    badmeester
    Limburg
    :confused: Wow zwaantje, spannend. Ik hoop dat je goed nieuws krijgt vandaag.

Over het wel of niet laten komen als t kindje niet goed is....wij kiezen voor hetzelfde dan jullie. En als men ons dan harteloos vind, dan zij het zo. Men moet niet vergeten dat het voor ons ook geen makkelijke beslissing is. In de familie van mijn partner had men ook een zwaar gehandicapt kind, die niet ouder is geworden dan 18 jaar. Als dat het toekomstbeeld moet zijn? Als we het wel zouden laten komen zou ik er zeker van houden, maar we kunnen die keuzes in deze tijd nu eenmaal wel maken. En met alle respect voor je privè-situatie!

Zo.......realiteitcheck is weer geweest...snel terug op die roze wolk!

Ik ga voor je duimen!

Dikke knuffel van Ivonne

Share This Page