Ik heb afgelopen vrijdag een hap chorizo gegeten. Meteen daarna kreeg ik last van mijn maag en ben ik van mijn werk ziek naar huis gegaan. Eenmaal thuis heb ik 2 uur later 2 keer overgegeven. Nu lees ik dat chorizo kwaad kan tijdens de zwangerschap. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik maak me een klein beetje zorgen. Gr. Lieverd
Waarom kan Chorizo kwaad tijdens de zwangerschap?? Ik schrik hier een beetje van want heb tijdens onze laatste vakantie best veel chorizo gegeten en eet ook regelmatig chorizo op brood nu.
Omdat Chorizo van rauwe gehakt is gemaakt. Ik wist dit dus ook niet. Het wordt genoemd in het rijtje bij Filet Américain. Ik schrok dus ook al! Wat nu?
huh, ik hoor steeds meer dingen die niet kunnen, ik eet ook regelmatg brood met chorizo! tog vreemd, laatst hoorde ik ook opeens dat een milkshake niet goed zou zijn, het wordt steeds gekker!
Jeetje, op den duur weet je helemaal niet meer wat je wel en niet kan eten. Milkshakes heb ik ook nog genomen tijdens de zwangerschap. Gr. Lieverd
Af en toe word je ook een beetje gek van al die berichten over wat je wel of niet mag. Laatst stond weer ergens dat je i.v.m. bacteriën je koelkast 1 keer per 2 weken moet schoonmaken. Volgens mij zijn er weinig zwangeren die dat doen. Ook elke dag handdoeken, theedoeken en vaatdoeken in de was. Doet iedereen dit nou werkelijk? Gr. Lieverd
mmmh das vreemd! En jammer. Maar nou moet ik zeggen dat ik het altijd bak en dan op brood doe. Errug jummie!!! En over de milkshakes dat is omdat er wat meer kans is op bacterien, maar het mag wel hoor (zie verloskundige Forum maar) Grtz Sweetpee
Handdoeken enzo gaan bij mij wel dagelijks in de was, maar dit ben ik al zo gewoon van toen ik nog kind was. Maar ik moet toegeven dat ik tijdens m'n zwangerschap ook wel eens gezondigd heb en eens een broodje prepare gegeten heb hoor. Want op den duur mag je niks meer.
Traditioneel wordt chorizo in de winter gemaakt (het moet koud zijn), als bij het slachtfeest zoveel mogelijk van het varken (bloed, ingewanden, oren, hoeven ...) verwerkt wordt. Om de worst te maken wordt het vlees (circa 20% vet) in kleine stukjes gesneden en goed vermengd met geplette paprika (20g/kg) en/of paprika- of chilipoeder (3-5g/kg), flink wat zout (15-25g/kg), knoflook (7-10g/kg), kruiden (oregano, komijn, ...) en eventueel wat witte wijn en suiker om de gisting te bevorderen. Dit mengsel wordt dag of twee in een koude omgeving gemarineerd in een bak van aardewerk of hout, niet staal. Het wordt eventueel een paar keer per dag doorkneed en indien te droog wordt er water toegevoegd. Indien het mengsel te nat is wordt er gezeefd meel doorheen gemengd. Als het mengsel goed is ingetrokken wordt er soms een klein deel aangebakken om de smaak te kunnen beoordelen. Daarna worden de darmen (28-35mm) afgevuld en afgebonden op stukjes van circa 100 gram. Deze verse worst kan eerst nog een uur of drie bij kamertemperatuur rusten, alvorens op een koele plek (12°C, relatieve luchtvochtigheid 76%) te drogen gehangen te worden, waarbij deze behoorlijk kan slinken, met een 20 à 30% afname in het gewicht). Tijdens het drogen fermenteert de worst en krijgt daardoor de kenmerkende, iets zure smaak. Naar wens wordt de worst lang gedroogd om een harde chorizo te verkrijgen. Bij een kortere droogtijd is het resultaat een zachtere/versere worst. In vochtige streken moet de worst voor het drogen gerookt worden om schimmel te voorkomen. Het lijkt er idd op dat chorizo van rauw vlees wordt gemaakt. Ik wist dit niet hoor. Weet ook niet wat ik er van moet denken. Pim
Dit staat op de site van zwangerstraks.nl. Lijkt er toch echt op dat ook chorizo niet mag. Toxoplasmose Om toxoplasmose te voorkomen, gelden de volgende adviezen, vanaf het moment dat je zwanger bent: Eet vlees alleen als het door en door gaar is, of ingevroren is geweest bij een temperatuur van -20°. Mijd broodbeleg van rauw vlees zoals chorizo, ossenworst, filet americain, biefstuk, tartaar en rauwe rosbief. Pim
en salami dan? is toch ook zoiets? ikke ben gek op vlees en zo hou ik weinig lekkere keus over , vooral de rauwere soorten, Filet, tartaar, biefstuk ooooooh krijg trek.....
Ja ja, chorizo mag dus echt niet. Zou het heel erg zijn dat we dat hebben gegeten? Ik heb het ook aan de verloskundige gevraagd hier op de site, dus als ik antwoord van haar heb, zal ik jullie hierover ook berichten. Gr. Lieverd
ik heb nog nooit gehoord dat je chorizo niet mag ik eet het zo 3 keer per week... maar er zijn zoveel soorten chorio.. spaanse, cubaanse, mexicaanse etc.. zelf in verschillende soorten vlees.... en speciaal voor op brrod maar dat is niet rauw dat is gestoomt.. ik zelf heb altijd een pakje mexicaanse rund chorizo maar dat bak ik... ik denk niet dat het kwaad kan en qua ingredienten betreft dat ligt er dus aan welke chorizo je hebt...
caitlin heeft niets van de milkshake verslaving van mij tijdens me zwangerschap over gehouden en verslaafd was ik , maar ik denk dat ze bedoelen dat je met ecstreem warm weer moet uitkijken ivm de bacteriën die in soft ijs kunnen voorkomen als een bedrrijf weinig softijs verkoopt wil dit nog wel eens voorkomen dat die bac daar gaat groeien en nalatig onderhoud maar mijn shakes kwamen bij MC Donalds vandaan en dat is een druk lopend bedrijf dus genoot ik heerlijk van mijn verslaving shake syndroom maar idd rauw vlees daar heb ik me niet aan gewaagd
Hier sluit ik mij geheel bij aan. Ik heb net toevallig twee boterhammen met chorizo op. Ik heb het ooit aan de VK gevraagd, en zij zei dat Chorizo voor op brood, geen rauw vlees is, dus volgens mij valt het wel mee. Succes ermee. Angelina
Sweetangel..je mag gewoon softijs en milshakes eten/drinken. Er kunnen in de zomer wat meer bacterien zitten, maar die kunnen geen kwaad voor je kleintje..je kan er zelf wel wat misselijk van worden, maar kan absolluut geen kwaad!
Ahh gelukkig De meeste van mijn milkshakes komen inderdaad ook van de macdonalds, dus daar zal dat niet zijn!