Ik word een beetje gek van alles wat ik lees!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Acem, Jan 21, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Acem

Acem Fanatiek lid

May 6, 2010
    1,587
    8
    38
    Brabant
    Ik heb in het begin van mijn zwangerschap mij ongelofelijk druk zitten te maken over wat mag ik wel en wat niet eten!
    Er staan tallen lijsten van wat wel en wat niet mag!!! Inmiddels
    Heb ik dat losgelaten!!

Ik geniet van eten en probeer gewoon te eten! Toch ben ik af en toe wel eens nieuwsgierig naar of ik iets überhaupt wel mag!

Ik eet graag brood met pindakaas! Ik zie nergens in zo een lijst dat pindakaas bijvoorbeeld eventueel gevaarlijk zou kunnen zijn! Laatst Googlede ik hoe het nou eigenlijk zit met pindakaas tijdens zwangerschap en lees ik dat je ermee moet uitkijken omdat je kind mogelijk astma zou kunnen krijgen!
    Sindsdien is pindakaas voor mij afgeschreven! Ik At elke ochtend brood met pindakaas!

Nu geniet ik van de overheerlijke manderijntjes die mijn man meegenomen heeft, ik eet er zeker wel 4 per dag ofZo!
    Nu lees ik dat dit ook gevaarlijk is omdat er giftige stoffen in zouden zitten!

Ik word hier echt zo moe van!!! Je moet met alles uitkijken!!!

Pffff

2. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Ik had een app oo mobiel 'zwanger enzo' hierin was ook een lijst wat ik mocht eten. Die lijst heb ik aangehouden. Niet te veel informatie opzoeken, want dan zal je lezen dat alles slecht is!

Volgens die app mag je trouwens wel pindakaas.

3. Banana

Banana Fanatiek lid

Jun 29, 2014
    2,045
    621
    113
    Je kan denk ik ook overdrijven hoor! Kijk, het is een gegeven dat je niets rauw moet eten. Of de andere dingen die echt verboden zijn moet je natuurlijk niet eten. Maar alle andere dingen? Heeeerlijk eten! Alleen met mate, maar dat zou je in principe altijd al moeten doen..

Loslaten en geniet van je zwangerschap!

4. helma85

helma85 Bekend lid

Dec 3, 2013
    683
    43
    28
    Je er niet te veel van aantrekken.
    Oke, je moet niet te veel van sommige producten eten.
    Maar het kan niet veel kwaad, dat van pindakaas en mandarijnen heb k nog nooit gehoord!

5. Acem

Acem Fanatiek lid

May 6, 2010
    1,587
    8
    38
    Brabant
    Ik ga die app eens downloaden.

6. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Wat nu goed is, is het over 5 jaar niet en andersom. Er zijn gewoon een aantal risico's en de dingen die je moet laten zijn:
    producten van rauwe melk (muv harde kazen)
    producten met rauwe eieren
    (gedeeltelijk) rood vlees
    roofvissen
    alcohol
    tabak
    en de overige dingen die het voedingcentrum op de lijst heeft staan.
    Die lijst is behoorlijk compleet.

Bij bijna alle landbouw wordt gif gebruikt, maar er zitten ook strenge eisen aan. Bovendien wil je ook voldoende vitamines binnenkrijgen.
    Tevens zijn er ook stoffen waar je overgevoelig op kan reageren (zoals pinda's). Om te zeggen dat je er meteen astma van krijgt, vind ik overdreven. Ik heb daar nog nooit een onderzoek van gezien.

Laat je dus niet gek maken en gebruik je gezonde verstand, dan kom je een heel eind!

7. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Haha, van mijn vk mocht ik alles behalve rauw vlees (dus geen rose biefstuk, filet americain enzo), geen alcohol (duh) en geen gerookte zalm, behalve als die echt vers was (maar dat zijn de meeste niet geloof ik, die uit de supermarkt zeker niet). Verder mocht ik eten wat ik wilde, al raadde ze me wel aan alles met mate. Maar dat is normaal ook zo natuurlijk.

Ik dronk zo nu en dan gewoon een glas cola en de chocola ging er ook goed in hoor. Keer paar plakjes leverworst op een feestje? Nam ik ook. Zo vaak at ik dat ook niet. Pinda's heb ik ook gewoon gegeten en broodje met pindakaas ook.
    Dus terug naar de broodjes pindakaas!

8. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Ach hou op, en als jij je er geen zorgen over maakt, dan doen anderen dat wel voor je.
    Zo hoorde ik een vrouw op mijn werk (horeca) zeggen: ik hoef natuurlijk geen cola erbij he, want ik ben zwanger!
    Compleet gek

9. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

Sep 28, 2014
    1,001
    2
    0
    Klopt de app van zwanger enzo heeft een handige en niet te lange lijst.
    Ik eet veel kaas & pindakaas! Heerlijk hoor.. Anders kan je net zo goed gaan vasten heel je zwangerschap. Ik drink cola en alles waar ik trek in heb, ook veel siroop.
    Enige wat ik vermijd is rauw vlees, alcohol(deed ik altijd al) rn energydrankjes omdat ik denk dat dat echt slecht is.
    Laat je niet gek maken meis.. Eet lekker je broodjes

10. USAbaby

USAbaby Fanatiek lid

Feb 14, 2014
    2,229
    1,904
    113
    Female
    Iedere dag een broodje pindakaas voormij en alles gaat goed hoor :). Jam jam... Ik was ook vrij panisch in het begin maar ik houd ook de bovengenoemde app aan. Zelfs ademen is uiteindelijk niet gezond dusssss haha

11. Malika1989

Malika1989 Bekend lid

Feb 19, 2014
    815
    59
    28
    Female
    Thuisblijfmoeder
    Zuid-Holland
    Ik googled in het begin ook alles.. maar zolang je eten niet rauw is, eet gerust.

12. Acem

Acem Fanatiek lid

May 6, 2010
    1,587
    8
    38
    Brabant
    Hahaha ik vind het wel prettig om jullie reacties te lezen. Thanks voor de geruststelling

13. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Ik at een kilo mandarijnen per dag :)
    Wit brood met pindakaas en suiker erop at ik ook heel regelmatig.
    Samen met vis, heeeel veel vis en koffie waren dat m'n cravings.

Ze is toch echt kerngezond geboren.

14. Wendy blesing

Wendy blesing Actief lid

Nov 8, 2014
    305
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met cola kan ik me nog wel voorstellen. het is gewoonlijk al een van de slechtste frisdranken. maar als je zwanger bent helemaal. Het is echt vergif. (bij wijze van spreken dan) Je kunt je fiets ermee ontroesten. dat zegt al genoeg. Ook al kunnen wij mensen het verdragen. Het kan wel degelijk schade aanrichten als je het heeeel veel drinkt. Een glaasje zal wel meevallen. Ik drink het zelf heeel af en toe, maar nu ik zwanger ben niet.

15. Wendy blesing

Wendy blesing Actief lid

Nov 8, 2014
    305
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoute haring mag je trouwens wel. Dat is wel rauw, wel de verse dan. Had het nog nagevraagd hier op het forum bij de verloskundige

16. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Jeetje, geen pindakaas??

Hahaha

Het enige waar ik op let is:

- geen rauwemelkse kaas
    - geen alcohol (al stop ik het nog wel steeds in soepen, pastasausjes en in risotto, die alcohol verdampt dan wel)

Verder let ik echt nergens op.
    Aspertaan drinken neem ik sowieso ook al ik niet zwanger ben niet. Net als vis en vlees dus daar hoef ik ook geen speciale leefregels mee in acht te nemen.

Keep kalm en eet smakelijk!! :)

17. Jla80

Jla80 Bekend lid

Feb 28, 2014
    780
    1
    16
    #17 Jla80, Jan 22, 2015
    Last edited: Jan 22, 2015
    Hier sta ik 100% achter. Rauw mag het idd niet zijn.

Kan me nog herinneren dat ik tijdens zwangerschap van de 1ste runderlever had gegeten (1stuk ongeveer net zo groot als helft kipfilet). Dagen later las ik dat lever niet mag tijdens zwangerschap. Ik in paniek bellen met verloskundige, die lachend zei; van die ene stuk zal zelfs je kindje genoten hebben (want kotste alles uit, maar dit niet). Geen paniek want zoveel vitamine A zat er niet meer in vanwege manier van voorbereiden. Mijn moeder lag in een deuk want in mijn geboorteland eten we van alles tijdens de zwangerschap. Teveel en te vaak zijn sommige dingen niet goed.

Cola is idd erg slecht, maar van 1 glas in de zoveel tijd gebeurt er helemaal niets.

18. Joanne92

Joanne92 Fanatiek lid

Sep 28, 2014
    1,001
    2
    0
    Cola bevat idd veel caffeine, vriendin van mij was verslaafd aan cola.. Literss gingen er doorheen per dag, en ook haar kleine jonge is nu al een grote bink van 3 en kerngezond
    Laat je niet gek maken door anderen, deed ik in het begin ook.. Van die mensen die zeggen dit mag niet, en dat mag niet.. Ene oor in andere weer uit. Zolang mijn verloskundige er niets van zegt zal het wel meevallen

19. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

Oct 2, 2014
    1,194
    400
    83
    Female
    Gewoon lekker je broodje pindakaas en mandarijntjes eten hoor. Juist gezond! Pindakaas zit vol goede vetten en in mandarijnen veel vitamines. In vrijwel alle niet-biologische groente en fruit zit gif, dus wat dat betreft zou je dan niks qua groente en fruit mogen eten dat niet biologisch is. Het gif is trouwens zo weinig dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Niet te druk maken hoor. Alleen letten op datgene wat echt belangrijk is (alcohol, rauw vlees, etc.). In de eerste paar weken van mijn zwangerschap maakte ik me ook echt druk over alles; zelfs over de stukjes peterselie in kruidenboter... (Ja echt waar helaas :p). Maar zoals voor alles geldt: eet en drink niet TE veel van iets en dan is het helemaal goed :).

20. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

Sep 11, 2013
    1,845
    183
    63
    Female
    Ik heb me d vorige zwangerschap enorm druk gemaakt om alles en nog wat, want ik dacht: dan komt alles wel goed.. werd een miskraam.
    Nu, met veel minder stress en niet zo enorm opletten is alles nog steeds goed.
    Wat ik hiermee wil zeggen: ja, je moet opletten wat je eet want sommige dingen zijn ook echt niet goed maar laat je niet gek maken. Het is elke keer wel iets wat je niet mag en om de zoveel tijd veranderen ze het weer. . Het wordt ook steeds minder wat je mag lijkt het wel..., over 10 jaar zit elke zwangere aan de sondevoeding omdat ze zo knetter gek worden gemaakt dat ze niks meer durven :(

Share This Page