mirena of koperspiraal?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Beckje, 9 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    wat zijn de voor/tegens eigenlijk?
    en hoe veilig is het? ik hoor vaak van verdwenen/uitgezakte spiraaltjes of dat vrouwen alsnog zwanger worden?
    kun je het evt combineren met de pil? soort dubbele zekerheid?
    enne wie weet wat het kost? de nuvaring wordt nu 100% vergoed, dat is wel fijn. maar ik vergeet dat ding nog wel eens terug te doen... dus ik zoek wat anders... pillen ehm... hebben we het maar niet over ;)

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Spiraaltjes zijn (afgezien van sterilisatie) de meest betrouwbare vorm van anticonceptie, omdat je niets kunt 'vergeten' of het 'fout' kunt gebruiken.
    Van gyn heb ik begrepen dat mirena dan het allerveiligst is, omdat deze zijn werk ook nog prima doet, ook al verzakt-ie wat. Koperspiraal moet goed liggen om optimaal te werken, bij mirena luistert dat minder nauw vanwege de hormonen...

Op internet lees je idd verhalen dat het 'mis' gaat, maar houd altijd voor ogen dat dit een vertekend beeld kan geven. Al die duizenden vrouwen waarbij spiraal netjes werkt, die zetten geen verhaal op internet ;).

Je kunt het zeker combineren met een pil als je dat zou willen, gyn heeft mij dat voorgesteld toen ik last had van bloedingen bij mirena ;).

Voors en tegens, dat lijkt me vrij persoonlijk. Ik ben zelf een grote spiraal-fan, lekker nergens aan denken (mijn huidige spiraal kan 10 jaar blijven zitten). En dan bevalt koperspiraal me verreweg het beste, had behoorlijk wat bijwerkingen van mirena. Maar ik ken ook mensen die zweren bij mirena, of mensen die spiraal een vreselijk (pijnlijk) rotding vinden ;)... Het is maar net hoe je lichaam erop reageert.

Kosten hangen af van hoe je verzekerd bent en wie je de spiraal laat zetten. Ik ben aanvullend verzekerd en heb mijn 1e koperspiraal en mijn mirena bij huisarts laten zetten, hierbij dus 0,0 kosten, werd 100% vergoed. Mijn 2e koperspiraal is door gyn gezet en ik moest dus eigen risico betalen voor bezoekjes ziekenhuis. Om die reden heeft deze spiraal me bijna 300 euro 'gekost' ;) (ik verbruik nauwelijks eigen risico).

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    Voelen mannen eigenlijk iets ervan? Zal eens mijn verzekering bellen over de kosten en of de huisarts ook spiraaltjes plaatst.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    De mijne niet ;)... Maar er zijn sommige mannen die wel iets voelen. Hangt ook wel af hoe kort de draadjes geknipt zijn. De draadjes van mirena zijn dikker/stugger vind ik, die van mijn huidige T-safe zijn veel moeilijker te voelen (voor mij).

5. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb na de geboorte van de oudste een mirena gehad en deze na 8 maanden weer laten verwijderen ivm klachten (hormoongerelateerd). Toen direct voor een tweede gegaan.

Na de geboorte van de tweede heb ik een koperspiraal laten plaatsen, waarbij de gyn van mening was dat we er dan condooms bij zouden moeten gebruiken voor de veiligheid. Hij raadde een mirena aan, maar ik wilde pertinent geen hormonen meer in mijn lichaam.

Die koperspiraal heb ik na ruim 3,5 jaar laten verwijderen omdat we voor een derde gaan.

Na een mogelijke derde zwangerschap is het de beurt aan mijn man, maar anders zou ik zeker weer een koperspiraal laten plaatsen. Is me erg goed bevallen.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb erg veel last gehad van bijwerkingen. Ik heb een cyste in mijn baarmoeder gehad, wat kennelijk ook normaal was maar wat ik absoluut niet acceptabel vond. Ook voelde ik hem zitten in mijn baarmoeder. Een soort schrapend gevoel bij sommige bewegingen. Super irritant. Dit is mijn persoonlijke ervaring, dus ik zou het een ander zo aanraden. Het zetten was niet fijn, maar niet echt pijnlijk en daarna heb je er geen omkijken naar in principe.

7. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Spiraal beviel hier prima!
    Veel minder last van hormonen, niet meer ongesteld.

Nu er uit laten halen, maar na een 2de kindje ga ik weer voor een spiraal.

8. priincess

priincess Bekend lid

20 feb 2013
    666
    0
    16
    Fultime m0mmy!! ♡
    Duitsland
    Ik heb mirena spiraal sinds maandje (8 september ) ze hebben tijdens mijn ongesteldheid geplaatst het plaatsen deed enorm veel pijn na het plaatsen 2 weken lang buikkrampen gehad ook af en toe bruinverlies moest hele tijd pijnstillers in nemen ... toen had ik geen pijn meer na twee weken ... gyn zei dat ik onregelmatige beetje bloed zou krijgen en buikkrampen dat duurt 3-6 maanden daarna krijg ik geen menstruatie meer ( hoop ik ) .. nu 8 oktober had ik mijn menstruatie soms heb ik bruinverlies en soms bloedverlies .. ik heb geen Hormone klachten .. ik kan nog niks zeggen of mirena goed is of niet .. maar ik voel hem niet mijn man ook niet tijdens klussen. Mirena heb ik 315 euro voor betaald ( max 5 jaar ben ik dan veilig )

9. milooo

milooo Lid

27 okt 2016
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nu twee jaar mijn mirena spiraal en ik zweer er bij. Het zetten was echt een ware hel, dat viel mij zwaar tegen. Ben er twee dagen ziek van geweest. Maar daarna was het top. Had het eerste jaar geen bloedingen meer (had ik wel met de pil) en in het laatste jaar had ik elke drie weken een hele kleine bloeding van ong drie dagen. Had er geen tampon oid voor nodig. Hij heeft mij 100 euro gekost, omdat ik toen (en nu nog) een hele kale verzekering heb en anticonceptie zelf moet betalen. Hij is geplaatst bij de huisarts, dus heeft geen eigen risico gekost. Als er een baby is, ga ik zo weer voor een mirena.

Enige wat ik als nadeel ervaar is dat mijn huid is veranderd. Is veel onrustiger met puistjes en vlekken en een stuk vetter. Dat vind ik wel erg jammer.

O ja, je partner kan de touwtjes voelen. Dit hangt samen met hoe groot hij is en hoe lang de touwtjes zijn. Wanneer hij de touwtjes toch voelt, kunnen deze gewoon bijgeknipt worden. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Deel Deze Pagina