Haai allemaalllll ik ben inmiddels begonnen met mijn laatste jaar HBO verpleegkunde. En moet dus nu een onderwerp gaan verzinnen voor mijn scriptie. Nu wordt er aangeraden om overal rond te vragen wat er speelt in de zorg. En ik denk ik ga hier ook even een balletje opgooien... Mijn interesses liggen in de zwangerschap en de postnatale periode. Zowel moeder als kind. Dus zwangere vrouwen, pas bevallen vrouwen, zuigelingen , baby's peuters en kleuters. Nou ben ik benieuwd of jullie iets tegen het lijf zijn gelopen bij bijvoorbeeld de bevalling (thuis of ziekenhuis), de kraamtijd, de periode met je baby of peuter/kleuter. Dingen waarvan je achteraf heel erg graag had gezien dat het anders was gegaan. Of waarvan je vindt dat er veel/vaak fouten zijn gemaakt. Ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen met brainstormen zodat ik NOG meer ideeën krijg alvast ENORMMMMMM bedankt... liefs Muis
Mag ik stemmen voor zorg voor zwangere vrouwen met hyperemesis gravidarum? Daar is nog veel onbegrip in de zorg over wat vrouwen wel en niet kunnen en willen eten, hoe vrouwen met hg behandeld moeten worden etc. Bovendien kun je een mooi historisch vergelijk maken in behandeling (behandeling van vrouwen met hg was vroeger erg spartaans namelijk, geen spuugbakjes etc).
-Is er een link tussen babys die veel zijn gedragen en hun behoefte aan lichamelijk contact in hun dreumes/peutertijd. Hebben bv babys die veel in draagzakken hebben gezeten meer behoefte aan knuffels, kusjes etc? -En het hormoon oxytocine. Daar is heel weinig over bekend. Heb me er een beetje in verdiept in mn kraamtijd. Oxytocine is een stofje dat loskomt tijdens het toeschieten van melk uit de borst. Je kan er ook heel depressief van worden. Het is een relatief nieuw verschijnsel (2008) dat D-MER heet. Hoeveel vrouwen hebben daar last van? Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aandoeningen - Oxytocine de schaduwzijde -Ervaren vrouwen meer pijn bij een ingeleide bevalling? En hoe komt dit? - ik heb een nogal eenzijdig eetpatroon. Ook tijdends de zwangerschap. Sinds mn dochter is geboren heb ik dit aangepast. En wat blijkt? Mn dochter lust precies dezelfde dingen wel en niet. Ik denk wel eens dat zij via t vruchtwater al kennis heeft gemaakt de dingen die ik lust. En daarom de (voor mij)vieze dingen ook niet lust. Omdat ze ze niet kent. Zou dit kunnen? - en welke kennis wordt een huisarts tijdens zijn opleiding aangeboden over reflux. Man man man! Er zijn nogal wat artsen die daar grote, onnodige fouten in maken. Niet of te weinig voorschrijven van medicatie, het (h)erkennen van reflux, ook de verborgen variant etc.
wauw wat super meiden! echt ontzettend leuk!!!!! ik schrijf alles op en ga kijken waar ik voldoende literatuur over kan vinden.... meer ideeën van harte welkom!!!
Ow nog een gevoelige, bij voorbaat zeg ik al: ik wil niemand op zn teentje trappen of voor zn kop stoten of denigrerend overkomen of, wat dan ook, maar wat ik me afvraag: Is er een link tussen het roken tijdens de zwangerschap en het opleidingsniveau van de zwangere? Ik krijg nl de indruk dat vrouwen die tijdens de zwangerschap roken over het algemeen lager opgeleid zijn. Is dat echt zo? Of zo ja, hoe zou dat dan weer komen? Heeft Freud daar iets zinnigs over gezegd?
Het effect van zwangerschap en bevallingen op vaders. Als vrouwen er al ptss van kunnen krijgen (2% normale bevallingen 20% gecompliceerde bevalling) hoe zit dit dan bij de vader?
Mag ik ook een suggestie doen voor een meer preventieve screening dmv echo's + bloedonderzoek op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Edit: bijvoorbeeld bij vrouwen bij wie Chlamydia in het verleden is vastgesteld en hier dus een verhoogde kans op hebben. Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap vanaf week 5 bloedverlies gehad en steeds aan de bel getrokken bij zowel de verloskundige als het ziekenhuis. Nadat eerst een miskraam bij week 8 werd vastgesteld, werd tijdens het consult in het ziekenhuis vervolgens (ook) een buitenbaarmoederlijke zwangerschap vastgesteld. Hup met spoed geopereerd en weg eileider en kans op een natuurlijke zwangerschap. En ik heb hier veel soortgelijke verhalen gelezen. Ik vind het jammer dat ziekenhuizen op dat vlak een afwachtende houding aannemen. Ik ben niet boos of verbitterd richting de verloskundige of het ziekenhuis, maar ik heb me toen wel zeldzaam onbegrepen gevoeld en achteraf had men veel eerder kunnen ingrijpen.
ik stem ook voor hg! op de website van rosao is er wel info te vinden maar verder vrij weinig en het komt echt vaker voor dan je denkt. het is alleen een taboe want ach iedereen is weleens misselijk!! maar als zelfs de vk je niet geloven is er toch iets mis!!
Ikzelf ging me rot voelen door het geven van BV. Telkens als ik het toeschietreflex had werd ik zo verdrietig. Niemand heeft me vertelt dat dit daadwerkelijk iets is, D-TSR Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aandoeningen - Oxytocine de schaduwzijde misschien is dit interessant.
Ja idd, je wordt vaak erg aan je lot overgelaten. En als je er bij de vk over begint in het nagesprek dan krijg je meestal te horen 'hoort er bij'. Zo'n beetje het standaardantwoord op alle vragen in de zwangerschap.
Ja de nazorg ook inderdaad! Of huilbaby's. Hoeveel baby's qua percentage is een huilbaby en wat blijkt er achteraf aan de hand te zijn. Hier was het het KISS syndroom, maar daar is weinig aandacht voor. En reflux ed kan ook vaak eerder worden opgespoord.
Het effect van pijnbestrijding tijdens de bevalling. Bijvoorbeeld de relatie met tang/pomp, knip en keizersnede.. Of het effect op moeder en kind.
De invloed van stress en angst voor en tijdens de bevalling en de kans op keizersnede/andere complicaties/langere duur van de bevalling. Een vriendin van mij is heel negatief aangelegd (het glas is altijd half leeg bij haar). Ze liep bv. 2 weken over tijd en haar reactie is dan 'dat soort dingen heb ik altijd weer'. Ook was ze heel erg gestresd voor haar bevalling. Ze is ingeleid maar ze raakte in paniek (snap ik heel goed want een inleiding is best heftig) uiteindelijk is het een keizersnede geworden. Gek genoeg had ik dit voorgevoel al. Tijdens mijn yogaklasje werd gezegd dat je vooral niet in paniek moet raken of angstig of gestresd moet zijn want dat remt de ontsluiting en het proces van de bevalling. Ik was totaal niet gestresd voor de bevalling. Ik heb een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad met erg veel pijn dus ik had zoiets van 'erger dan dat zal het niet zijn' dus ik kon het goed wegrelativeren en had zoiets van 'ik heb hier zin in'. Het is een vrij vlotte bevalling geworden. Ik moet zeggen dat mijn traumatische ervaring me deze instelling heeft gegeven maar ik vraag me af of vrouwen die heel ontspannen de bevalling in gaan dus makkelijker en sneller/ongecompliceerdere bevallingen hebben.
Inderdaad nazorg.... Ik vind echt dat je aan je lot overgelaten wordt, tijdens de zwangerschap en bevalling wordt je heel goed bergeleid en daarna..... Tsja... Zoek t maar uit....
Een natuurlijke keizersnede. Wilde ik graag meemaken maar helaas ''deden'' ze dit niet in mijn ziekenhuis wat mij toch best verbaasde aangezien het een ''belangrijk en welbekend'' ziekenhuis is. Erg jammer want je mist de eerste momenten met je kindje .... Natuurlijkekeizersnede: keizersnede anno nu | De Geboortenis Waar het leven gevierd wordt! Niet alle punten ''hoeven'' van mij maar het direct bij je krijgen van de baby en kunnen aanleggen zou zo fijn zijn geweest.