Konijn alleen

Discussie in 'De lounge' gestart door Ctje1987, 20 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hi meiden,

Graag jullie advies over het volgende:

7 jaar geleden kocht ik twee babykonijntjes. Ze hebben een paar jaar binnen gezeten, mochten als wij thuis waren uit hun kooi en renden dan heerlijk rond. Toen wij een jonge kat kregen, wilden de konijnen hun kooi niet echt meer uit en toen de kinderen kwamen, hebben we uiteindelijk besloten de konijnen naar buiten te laten verhuizen. Daar verzorgde ik ze wel uiteraard, maar ik besteedde er eerlijk gezegd steeds minder tijd aan.

Een week of 4 geleden overleed een van de konijntjes (het vrouwtje) waaraan werd niet precies duidelijk. Het andere konijn is in ieder geval nog springlevend. Omdat ik het zo zielig vond dat hij alleen buiten zat, heb ik hem naar binnen gehaald. Hij komt hier weer met regelmaat zn kooi uit en huppelt dan vrolijk rond. Maar... hij is zo alleen.

Ik weet dat konijntjes heel eenzaam zijn alleen. En ik weet niet hoe oud hij zal worden, maar stel dat hij nog jaren meegaat, dan vind ik het heel zielig als hij zich zo alleen voelt. Aan de andere kant.. ik heb altijd gezegd dat ik na deze twee nooit meer aan konijntjes zou beginnen.
    Nu overweeg ik om een konijntje uit het asiel een mooi leven samen met ons mannetje te geven. En dan juist kiezen voor een wat ouder konijn omdat die niet vaak gekozen worden. Mijn man denkt echter dat ik aan een eindeloos iets ga beginnen; wat als er weer een doodgaat? Haal ik er dan weer een in huis?

En hoe gaat dat met koppelen? Door dat nieuwe konijnenvirus (waar die van mij tegen ingeënt is) mag je geen konijn mee naar het asiel nemen om daar te koppelen. Ik moet er dus een uitzoeken en ze thuis koppelen. Iemand hier ervaring mee?

Raden jullie aan om mijn konijn weer een maatje te geven of kan hij alleen net zo gelukkig zijn?

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ja ik zou wel een maatje zoeken.
    Koppelen is hier altijd goed gegaan.
    Kijk eens bij een konijnenopvang daar zitten vaak oudere beestjes en hebben ze verl verstand van koppelen.

3. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Een konijn binnen kan wel 10 jaar worden, buiten gewoonlijk iets minder oud. Maar om op deze leeftijd nog je mannetje te koppelen, moet je wel een vrouwtje kiezen en vaak heeft de opvang al een overschot aan mannetjes. Een konijn kan prima alleen mits voldoende aandacht, ik zou geen risico met koppelen nemen.

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Een konijn kan niet prima alleen!! Jij kunt nog zoveel aandacht geven je kunt nooit een ander konijn vervangen!

5. Veel vonden het ook zonde maar mijn konijn is al vier jaar alleen.
    En het lijkt goed te gaan, vraag me of waar het op gebaseerd is dat een konijn ongelukkig is alleen.

6. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Kijk ipv van een asiel anders eens naar een konijnen opvang die herplaatsen ook en hebben er vaak meer verstand van dan een asiel.

7. TJS

TJS Actief lid

19 aug 2014
    251
    2
    18
    Meeste opvangen zijn ook bereid de koppeling voor je te doen. Zij kiezen dan de geschikte voedster voor jouw ram.

8. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Twee is altijd beter natuurlijk maar niet alle konijnen vinden het zo erg om alleen te zijn dat er wel een tweede moet komen. Die van mij vond het destijds prima, maar die had wel een enorme olifanten knuffel die ze van het hok naar buiten en terug mee sleepte om tegen aan te slapen en 3 honden en 2 katten waar ze tegen aan lag, naast de vele aandacht per dag van ons.
    Vind jij het zelf zielig of zie je dat je konijn iets mist?

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Geeft hij de indruk zich niet ok te voelen? Ik zou zelf niet per definitie een nieuw konijn nemen nu als hij zich verder ok lijkt te voelen. Als je nooit een konijn alleen wilt, dan blijf je (naar gezegd) 'bezig' toch? Want tegelijk overlijden zullen ze waarschijnlijk niet doen en een konijn wegdoen lijkt mij ook wel een dingetje.

Overigens hebben twee zusjes een konijn. Bij het ene zusje dachten ze we zoeken er een maatje bij, maar dat konijn raakte compleet in paniek. Terwijl hij alleen rustig en tevreden lijkt te zijn. Bij het andere zusje was een tweede konijn een uitkomst. Het zal dus misschien in zijn algemeenheid wel aan te raden en beter zijn, maar niet ieder konijn is gelijk natuurlijk

10. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Toen het maatje van mijn konijn overleed, heb ik haar naar de oovang gebracht en daar heeft zij een nieuw maatje uitgezocht.
    De opvang heeft ze voor mij gekoppeld.
    Daarna heb ik ze weer opgehaald en met de opvang afgesproken dat als mijn konijn eerder zou overlijden, het andere konijn weer terug kon naar de opvang. Een soort leenkonijn dus.
    Dit is ook gebeurt, mijn konijn overleed al vrij snel en het leenkonijn is weer terug gegaan.

Ik zou zoiets overwegen, want een konijn alleen vind ik echt not done!
    Het zijn groepsdieren, geen enkel konijn kiest ervoor om alleen te zijn!

11. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

nou.. ik heb inmiddels jaren lang konijnen en veel ervaring met stelletjes en koppelen. Toch heb ik de afgelopen 3 jaar een konijn alleen ook gehad omdat het echt NIET ging met andere konijnen en hij ronduit gelukkiger was - serieus - met een knuffel. Dat was helemaal zijn maatje. En de honden die vond hij ook leuk. Helaas is hij overleden nu.

Een konijn alleen kan dus wel.

12. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

@ TS, je kunt ook bij een konijnenopvang een herplaatsen halen, zij helpen vaak met koppelen

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou wel koppelen, maar alleen met konijnen die ouder zijn dan jouw konijn. Dan loop je niet het risico dat je er nog jaren aan vast zit. Niet veel langer dan je eigen konijn zal leven in elk geval. Wat eerder al werd aangegeven dat je je konijn zelf kan laten kiezen dat zou het mooiste zijn.

Ik heb nu een wat ouder hondje en ik zou ook nooit meer een nieuwe hond willen, ondanks dat ik hem heel lief vind. Hij heeft gewoon nu niet meer zo'n prioriteit en daar krijg ik geen fijn gevoel bij. Ik snap heel goed dat je het beste wil voor je eigen konijn, maar niet het risico wil lopen dat je nog lang bezig bent het het andere konijn terwijl je als beide konijnen tegelijk waren overleden absoluut niet aan nog een konijn zou beginnen.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Omdat, zoals bijna alle dieren in het wild, ze nooit alleen zijn. Ze leven in groepen.
    Ik snap niet dat mensen dat zelf niet kunnen bedenken.
    Daarnaast zijn konijnen eigenlijk helemaal niet geschikt als huisdier. Dat heeft de mens ervan gemaakt.

15. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Wij hadden er ook twee, uit het asiel gehaald toen ze 1 en 2 jaar waren. Het mannetje overleed uiteindelijk aan complicaties door z'n vorige eigenaren toen we ze 2,5 jaar hadden, maar we hebben besloten er niet nog een konijn bij te halen voor het vrouwtje. Ik bedoel, je kunt wel bezig blijven. Dan is het nu +1 en dan gaat er weer een dood, en moet je er dan weer een halen? Dan zit je in een vicieuze cirkel. We geven haar nu zelf zoveel mogelijk aandacht, veel aaien en op haar kopje met twee vingers een soort plukbeweging maken (voelt als de kusjes die ze elkaar geven) en daar zal ze het helaas mee moeten doen tot haar einde... Ze lijkt niet ongelukkig of verveeld, hupt nog vrolijk rond en zoekt de hond soms op om mee te spelen (ze loopt over hem heen) of te knuffelen.

16. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
  17. susy26

susy26 Niet meer actief

Ik heb al heel lang konijntjes, maar altijd alleen. Nu hebben we er ook natuurlijk 🐰 1. Willow. Hihi.. aandacht? Zei word er overspoeld mee, en hoort echt bij ons. Ze staat in de zomer buiten, en nu staat ze in de serre. Deurtje heel de dag open. En zodra we daar naar toe stappen , heeft ze zoiets van. Hallo ! Kroeltijd! 😊 hihi.
    Nee hoor , gaat prima. En heel de dag is ze bij ons.

18. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Konijnen horen niet alleen Hoe gelukkig hij ook lijkt of hoeveel aandacht je eraan besteed een konijn is een groepsdier en hoort met soortgenoten en moet je niet alleen houden dat is inderdaad zielig.
    Wij hebben ook 2 konijnen en ik vind ze geweldig ik dacht dat mijn ene konijn ook gelukkig was alleen totdat we er een maatje bij hebben gehaald uit de opvang dan zie je pas echt een gelukkig konijn!
    Zeker als jou konijn altijd samen is geweest is alleen nu wel heel erg zielig inderdaad.
    Ik heb ook gezegd dat ik na deze konijnen geen nieuwe konijnen meer wil Hoe leuk ik ze ook vind. Ze zitten buiten en nemen met hun hok en ren de halve tuin in beslag. Ik vind dat als je konijnen neemt je er ook voor moet zorgen dat ze konijn kunnen zijn en niet in een hokje stoppen zoals ik soms zie en af en toe brokjes en gooi erin gooien. Die van mij kunnen rennen, graven, spelen in hun hok met ren of buiten in hun ren aangrenzend aan hun hok. We hebben geen grote tuin het is beetje passen en meten met speelgoed van onze dochter maar het kan net. Daarom wil ik na deze geen nieuwe meer. 1 konijn zal als eerste doodgaan ik hoop nog lang niet maar mocht dat zo zijn dan breng ik de andere terug naar de opvang. Niet om hem af te danken maar om gelukkig te maken. Ik wil niet dat er 1 dan maar alleen achterblijft zonder maatje omdat ik dat niet meer wil. Nee dan breng ik hem naar de opvang waar hij een lief maatje vibd en een nieuw lief baasje daar doe ik hem een Veel groter plezier mee dan thuis alleen laten zitten.

19. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Bedankt voor alle reacties! Wel wat tips erbij waar ik iets mee kan.

En waar ik op baseer dat mijn konijn ongelukkig is? Euhm lastig, het lijkt me gewoon heel ongezellig als je heel de dag alleen in een kooi zit en in je eentje rondjes door een kamer rent. Vroeger deed hij dat samen met het vrouwtje, toen leek hij toch een stuk meer plezier in zijn leven te hebben. Ik kan er ook helemaal naast zitten hoor.
    Toen z'n maatje net overleden was, at hij bijna niks. Dat is gelukkig wel verbeterd. :)

20. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Je hebt helemaal gelijk! Een maatje geeft zo veel meer dan een mens kan geven. Als je een konijn uit zoekt in de opvang dan mag dat konijn altijd terug als de jouwe dood gaat. Zou het daar even bespreken!

Deel Deze Pagina