Ik en mijn partner lopen ergens tegenaan en ik zie niet meer wat nou redelijk is en wat we nu het beste kunnen doen. Graag jullie meningen! Mijn partner en ik willen graag ooit gaan trouwen. Vanaf het begin was dit al een wens van ons. Nu hadden we laatst een keer een meningsverschil over geld en zei hij dat hij sowieso onder huwelijkse voorwaarden wilde trouwen. Ik schrok daarvan want dit was voorheen niet aan de orde. We hebben op dit moment beide niks (qua geld of bezit), mijn vriend studeert nog en ik werk parttime. Ik heb een kind uit een vorige relatie en hij is bij mij in komen wonen. Mijn vriend volgt een studie met uitzicht op een goede baan en ik heb slechts een mbo diploma. Mijn vriend is van mening dat omdat hij later het meeste geld zal verdienen hij ook alles zal moeten krijgen als we scheiden of ten minste bijna alles... Ik ben geschrokken van die mening! Want toen ik zei dat ik dan toch degene ben die voor de kindjes zal zorgen en het huishouden etc. Doet, vond hij dat dat niet in vergelijking staat met hoe hard hij laten zal werken. Ook vindt hij dat hij al die dingen in theorie ook zonder mij zou kunnen. Wat voor het ook meespeelt is mijn zoontje. Hij zorgt daar als de beste voor, echt super, maar mijn zoontje ziet zijn echte vader ook nog en hierdoor zouden we niet naar de andere kant van het land kunnen verhuizen voor zijn werk als dat nodig is, logisch. Dit vindt mijn vriend ook een reden dat ik bij scheiding minder recht heb omdat hij hierdoor niet het optimale uit zijn baan zou kunnen hebben halen. Wat is nou redelijk? Ik ben altijd zo uit gegaan van gemeenschap van goederen omdat we nu niks bezitten en we dus alles 'samen' (komma's want mijn vriend vindt van niet) opbouwen. Ben er zo verdrietig van
Ik zou me afvragen of je überhaupt wel zou gaan trouwen als jullie al op voorhand denken over een scheiding etc
Als het nu al zo begint zou ik er eerst nog maar even over nadenken of jullie wel echt willen trouwen. komt een beetje op mij over alsof hij wil trouwen, en dan later wil scheiden om er zoveel mogenlijk uit te halen ofzo
huwelijkse voorwaarden zijn niet alleen zijn voorwaarden hoor, jij hebt hier ook wat over te zeggen. Die voorwaarden betekenen niet hij alles en jij niks... Maar ik vind eigenlijk dat jullie al met de verkeerde insteek met een huwelijk bezig zijn. Als trouwen een wens van jullie beide is dan neem ik aan dat jullie dat graag willen omdat jullie van elkaar houden en van plan zijn om de rest van jullie leven bij elkaar te zijn. Maar jullie zijn nog niet getrouwd en toch al heel erg bezig met het feit dat mochten jullie uit elkaar gaan hoe het financieel dan allemaal geregeld wordt... Dit lijkt me toch een vrij negatieve houding als je wilt trouwen. Neemt niet weg dat het verstandig is om dingen goed geregeld te hebben, maar ik vind dat jouw vriend in dit geval wel heel negatief en egoïstisch over een eventuele scheiding denkt. Terwijl dit helemaal niet aan de orde hoort te zijn als je voornemens bent te gaan trouwen! Liefs
Dat is toch niet raar? Tuurlijk hopen we voor altijd bij elkaar te blijven maar je moet toch van te voren bedenken hoe je wil trouwen? Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden.. En ja, dat heeft te maken met scheiden.
Vind het een arrogante gedachte van je vriend dat hij denkt zoveel meer te gaan verdienen dan jou. Daarnaast is er niks mis met een mbo opleiding hoor meis! Ik vind het een rare uitspraak van je vriend. Er is niks mis met huwelijkse voorwaarden maar ook die maak je samen. Tijd voor nog eens een goed gesprek?
Lastig zeg! Mijn vriend ( waar ik al bijna 11 jaar mee samen ben, maar niet getrouwd) zegt ook dit soort dingen. In het begin maakte ik me daar druk over, vond het niet eerlijk. Maar ik weet waar het vandaan komt. Zijn ouders zijn gescheiden, en zijn moeder heeft zijn vader helemaal uitgekleed. Dus hij heeft een slecht voorbeeld, en ik begrijp dat het voor hem rede is om dit soort dingen te zeggen. Nu hebben we natuurlijk genoeg gesprekken gehad waarin ik hem heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik zijn moeder niet ben, maar het blijft lastig. Wij hebben een samenlevingcontract, maar daar staat in dat alles gaat naar draagkracht. Dus dat mijn vriend omdat hij meer werkt, ook meer moet bijdragen. Is dit bij huwelijkse voorwaarden niet ook zo? Moraal van het verhaall , heeft je vriend iets meegemaakt waardoor hij zo over trouwen denkt?
Dank voor de antwoorden! Ik wil gewoon in gemeenschap van goederen trouwen en ben niet zo bezig met scheiden, steekt meer hoe hij er over denkt en vraag me af of dat redelijk is. Hij ja nou eenmaal een type dat alles en vooral financiële zaken goed geregeld wil hebben. Ik ben meer i love you, wil met je trouwen, kom dan blijven we voor altijd bij elkaar
Dat denk ik niet kleintje88. Vind het juist erg realistisch, niet negatief bedoeld. Het is goed om alles goed te regelen, bedenk dat niemand trouwt met de reden om later te scheiden. Het feit dat jullie ook naast die roze bril kunnen kijken vind ik positief. Wat jullie moeten doen weet ik niet... Het is een moeilijke situatie. Heb eerder alleen gehoord over mensen die op huwelijksvoorwaarden willen trouwen omdat zij al goed in de slappe was zaten voordat iemand kwam of vanwege een eigen bedrijf... Ik denk dat je net zoveel recht heb op eventueel bezit als hij binnen de tijd van het huwelijk, wat er dan verdient is...
Hihi nee juist niet! Zijn ouders zijn gescheiden en toen ik vroeg of zijn moeder dat zo gedaan heeft zei hij van niet. Toen was ik helemaal boos dat hij mij daar wel voor aan ziet! Wat is nou redelijk voor in zulke voorwaarden? Waarschijnlijk blijf ik thuis als we samen ooit een kindje krijgen...
Dit ben ik niet met je eens.. Het is juist heel belangrijk om zulke belangrijke zaken vooraf vast te leggen.. Volgens mij denkt niemand dat ze in de toekomst gaan scheiden en toch gebeurd het bij 1 op de 3 huwelijken. Ts, ik begrijp dat je er van geschrokken bent. Maar ik snap je vriend ergens ook wel.. Het is logisch dat hij ook zekerheden wil op het moment dat jullie toch uit elkaar gaan. Wat betreft dat hij voor meer inkomsten zorgt omdat jij voor de kinderen gaat zorgen vind ik ook niet helemaal terecht. Daar zou ik ook maar eens goed met hem over praten. Ik denk sowieso dat het belangrijk is dat jullie hier eens een goed gesprek over hebben. Wat zijn de verwachtingen naar elkaar toe en hoe zien jullie een gezamenlijke huishouding voor je en wat gaat daarin veranderen wanneer jullie een kindje krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd hoe jullie de inkomsten en uitgaven nu verdelen? Wij zijn overigens zelf wel in gemeenschap van goederen getrouwd ondanks dat mijn man veel meer geld 'meenam'..
Ieder heeft daar zijn eigen ideeën over en dat is prima. Zelf zou ik alleen nooit op deze manier trouwen en eerlijk gezegd zou ik ook na denken als ik in deze relatie zou zitten. Zijn manier van denken is absoluut niet hoe ik over een gezonde relatie denk en om nu al over een eventuele scheiding na te denken... zijn ideeën zouden al erg botsen met mijn manier van leven en zou bang zijn dat ik in de toekomst tegen meer problemen aan zou lopen. Ik zou zelf niet Trouwen en echt goed over mijn relatie na gaan denken. Het lijkt alsof hij zich beter voelt dan jij en dan zou het voor mij klaar zijn.
Vind ik ook hoor! We kunnen wel allemaal in een droomwereld leven, maar feit blijft dat 1 op se 3 huwelijken strandt. Dan kun je wel denken dat het jou niet gebeurt, maar dat dachten al die andere die bij die 1 op de 3 horen vast ook. Juist door erover na te denken ondervang je eventuele problemen beter....
Het is goed om hierover na te denken, maar de reden van je vriend om met huwelijkse voorwaarden te trouwen vind ik persoonlijk nogal belabberd en het zou bij mij zelfs twijfels oproepen of ik uberhaupt wel met iemand mijn leven wil delen die zo denkt.
Dankjewel dames! Ik probeer namelijk ook een beetje voor mezelf te bepalen of ik onredelijk denk of niet. We hebben zoveel gepraat en ben er zo emotioneel van. Heb al aangegeven dat ik zo niet wil trouwen maar was zo benieuwd naar meningen!
Deze manier van trouwen zou voor mij ook nooit een optie zijn hoor! En hij voelt zich niet beter maar hij vindt dat hij meer geld inbrengt en hij wil dit niet verliezen als we uit elkaar zouden gaan... Absoluut niet mijn mening en zou echt nooit op die manier trouwen dus we zitten een beetje met wat nu..?
Hoe en onder welke voorwaarden je wilt trouwen is iets waar je beide achter moet staan. Kom je hier al niet aan uit lijkt trouwen mij niet verstandig. De redenen die jou vriend aandraagt is allemaal in het 'gunstigste geval' en heel erg op hem gericht. In de zin van 'hoe blijf ik achter na een eventuele scheiding'. Ik zou samen naar een oplossing opzoeken waar je beide achter staat en waar je jullie beide zo min mogelijk de dupe worden van een eventuele scheiding. Jij heb ook nog een kind dus zorg dat ook jou gedeelte mbt de voorwaarden goed geregeld is. Al krijg ik persoonlijk wel een beetje jeuk van zijn uitspraken. Komt mij een beetje ikke ikke ikke over. En niet als een man die zijn droomvrouw het beste gunt ondanks zijn wel of niet gevulde portemonnee.. Je trouwt en bent dat dus ook in goede en in slechte tijden.
Ik kan me goed voorstellen dat je er verdrietig van bent en ik vind het oook niet raar dat je nadenkt over dit soort dingen. Ik snap ook wel een beetje wat je partner bedoeld en ik vind het idee niet gek,maar ik denk dat hij wat kort door de bocht denkt. Hij lijkt me een beetje zwart wit persoon en misschien moet je hem een beetje helpen. Hij heeft gelijk dat hij voor de kinderen en huishouden kan zorgen zonder jou specifiek, maar hij zal wel hulp nodig hebben als hij 40 uur wil blijven werken. Dat betekend dat hij 5 dagen in de week opvang zal moeten betalen en ook een x aantal uur schoonmaker. Misschien kan je daar wat mee om hem te helpen dat jij wel degelijk "waarde" toevoegd aan het hele gebeuren. Over dat jullie niet kunnen verhuizen vind ik wat flauw, dat wist hij toen hij voor je koos lijkt me. Ik denk in ieder geval zeker niet onredelijk bent! Maar jullie zullen er wel samen uit moeten komen en elkaar een beetje helpen in de gedachtegang en die van hem klinkt wat in de euros dus reken het dan maar eens uit. Succes!
Ik vind het onredelijk en zou zelf niet op deze voorwaarden willen trouwen.... Ik zou mij ook oprecht gekwetst voelen door zijn opvattingen! Net alsof jij minder waard bent dan hij. Alsof dat puur aan inkomen te meten is.