Jullie zullen wel gek van me worden. Ik word het ook van mezelf. Gister postte ik namelijk nog een topic over 'pakjes gaan bezorgen' en nu open ik een topic over gastouder worden. Ik ben diep aan het nadenken de hele tijd over wat ik nu graag wil doen. En ik heb een SPW-diploma en zou dus zo gastouder kunnen worden. Er is straks misschien best veel vraag naar ivm de veranderingen per 1 januari en veel gastouders die geen zin hebben om hun diploma of certificaat te halen. Nu zit ik hard na te denken dat gastouder voor mij dus ook wel een optie is. Ik heb er alleen wat vragen over en misschien zijn er andere gastouders op ZP die me wat antwoorden kunnen geven: - Hoe combineer ik het gastouderschap met bezoekjes aan de gynaecoloog? (Ben nu dan wel overtijd en weet niet of ik heel misschien zwanger ben, maar stel je voor dat ik niet zwanger ben dan moet ik één keer in de maand een paar keer naar de gynaecoloog voor een follikel-meting. En ik neem aan dat je met een stel kinderen in huis niet zomaar weg kunt gaan..... - kun je ook dagdelen gaan werken, dus bijv. dat ik er voor kies om 2 dagen en 1 ochtend te werken? En ik zou best kinderen hier aan huis willen opvangen, maar we hebben 0,0 aan speelgoed en geen traphekjes, geen bedjes, geen buitenspeelgoed, helemaal niks. Gaat dat dan betekenen dat we dat allemaal aan moeten gaan schaffen eerst? Want dat gaat ons handen vol geld kosten. (Al kunnen we misschien ook wel veel van marktplaats kopen en bij winkels als Ikea. Dus voordat ik ga solliciteren, kunnen jullie dan even wat van mijn vragen beantwoorden? Brand maar los!
Hai, ik heb ook een topic geopend met vraagjes over gastouder zijn lol maar tot nu toe geen reacties.. | Het speelgoed, traphekjes, box, ledikantje etc kun je als het goed is gewoon lenen hoor! Je kunt zelf opgeven welke dagen, hoe lang etc Sja en gynae.. om de 'werktijden' heen dan..
Hey meid, gastouder kun je inderdaad worden met jou diploma. Wel moet je elk jaar een ehbo cursus doen. Al het speelgoed, traphekjes, kinderstoel, bedjes etc ect zul je zelf moeten aanschaffen. Dit kun je inderdaad doen op marktplaats. Bedenk wel dat je huis gekeurd wordt, en dat je huis echt kindvriendelijk moet zijn. Ik weet niet hoe het precies zit met ziekenhuis behandelingen...maar misschien zou je gewoon een vaste dag hiervoor vrij kunnen nemen...dus een vaste dag waarop je geen kindjes opvangt. 2 dagen en 1 ochtend werken moet kunnen....maar je moet natuurlijk wel flexibel zijn naar de ouders toe....dan moeten die ouders dus ook maar net op die uren werken dat jij ook wilt werken. Als ik eerlijk ben.....denk ik dat het niks voor je is. Aangezien je gewoon op zoek bent naar een nieuwe baan. Heel veel mensen denken dat gastouders zijn ff makkelijk geld verdienen is, maar vergeet niet dat je kindjes opvang in jou huis, en je jou huis dus ook moet aanpassen. Het is denk ik stukken makkelijker als je zelf al een kindje hebt. Je moet flexibel zijn, maar ook proffesioneel. Verder denk ik dat het pas echt lekker verdiend als je meerdere kinderen per dag hebt. Valerie ging ook naar een gastouder, en haar hele huis was ingericht op kinderen. Posters van verschillende soorten fruit etc aan de muur. Overal bakken met speelgoed, een box, kinderstoelen etc. Boven 2 slaapkamers met hierin bedjes. Je verliest gewoon een stuk van je eigen huis, van je eigen privacy.
Hier kun je het speelgoed etc dus gewoon lenen vh gastouderbureau zelf.. En je hóeft je huis geen creche te doen lijken (vind ik), gewoon een thuis voor kindjes. Nu is het voordeel bij mij al dat ik al een kindje heb, dus heb al heel veel (gedaan) in huis ook veiligheid etc.
@Patroeska, ligt eraan bij welk bureau je aangesloten bent, is wel prettig dat je niet alles zelf hoeft te kopen Natuurlijk hoef het thuis geen creché te lijken. Maar je moet de kids wel bezig kunnen houden, en mijn gastouder deed dat echt op een educatieve manier (ze was ook pedagogisch werker) ze werkte echt met thema weken, heel erg leuk. Echt net even wat extra's en daardoor onderscheidde ze zich echt van andere gastouders.
Bedankt voor jullie reacties. Misschien kies ik er dan toch wel voor om bij de ouders thuis te komen...
Bij mijn gastouderbureau moesten de ouders alle materialen aanschaffen of vergoeden. Vanaf 1 januari komt de GGD je huis controleren en je moet een kinder EHBO diploma hebben en een certificaat. Ik ben ermee gestopt omdat de verdiensten niet erg geweldig zijn en je zelf je belasting moet betalen. Ik ga nu weer in vaste loondienst bij de thuiszorg. Scheelt een hoop geregel en belastingzooi, en ik krijg tenminste doorbetaald bij ziekte ed.
Ik ben ook gastouder en een vaste vrije dag zit er meestal niet in. De meeste mensen die voor een GO kiezen, hebben namelijk een flexibel rooster. En bij een kdv is dat moeilijk te regelen. De vergoeding voor een GO is lager dan voor een kdv, dus als mensen kunnen kiezen, kiezen ze vaak voor kdv. Ik heb wel een traphekje geïnstalleerd en ik had al wat speelgoed voor mijn zoontje, dus daar mogen ze mee spelen. Ik ga echt no way mijn huis anders inrichten of aanpassen. Als je zelf geen kinderen hebt, is het geen vetpot! Ik bespaar nu zelf de kosten voor de opvang van mijn kleine. Ik denk dat ik nu net zoveel verdien met 4 dagen oppassen als 3 dagen 'gewoon' werken met aftrek van 250 kdv kosten voor mijn zoontje die ik anders zou hebben.
Oh en ik heb Pabo dus ik mag het ook. Vanavond deel 2 van de EHBO cursus, die heeft mij 35 euro gekost.
Maar EHBO kan bij sommige gastouderbureau's toch ook vergoed worden? Had net een site voor me waar het vergoed werd. Wat ik me nog ff afvraag: moet je je EHBO eens in de zoveel tijd herhalen? Heb mijn certificaat halverwege 2008 ongeveer nog behaald!
Na een jaar is je EHBO verlopen moet je elk jaar opnieuw halen omdat er nog weleens wat veranderd en je gebruikt het waarschijnlijk zo weinig (hopelijk wel) dat je dingen gaat vergeten.
Als je bij de mensen thuis wilt gaan werken,mag je na 1jan niet meer verschillende adressen hebben,ik had 3 adresjes en heb er dus 2 moeten afzegen..
Ik ben ook gastouder. EHBO diploma moet per 1oktober 2010, is mij verteld vorige week. Ik werk om de week, je kan zelf opzoek gaan naar een gezin dat voor dagdelen oppas zoekt die jij wilt werken Gewoon inschrijven en aangeven wat jou voorkeuren zijn Succes.
@skatje, hoeveel kindjes vang jij op? @marleentje, ik woon in de buurt van cuijk, maar dat is misschien nog te ver weg van beuningen? nu as dinsdag heb ik een gesprek met het gastouderbureau hier in de buurt. ik heb nog niet de goede opleiding, maar die ga ik dan wel volgen. het is een vrijblijvend gesprek, maar ik hoop toch echt dat er iets positiefs uit komt!
Ik heb mijn eigen kind, eentje van 2,5 en eentje van 4. In feb krijg ik er nog een baby bij. Die van 4 moet ik altijd ophalen van school dus dat wordt in feb 4 kids in de auto proppen!