Ten eerste. Als een pin door de kop "verdoofd" heet, dan is dat de understatement van het jaar. Je knalt een brein aan gort. Als je vervolgens niet zou slachten zou het beest daaraan doodgaan. Ten tweede. Ik heb het aan een vooraanstaande geestelijke gevraagd, en er zijn geen principiële bezwaren tegen verdoofd (werkelijk verdoofd, niet bezig in te klemmen) slachten. Zaak is dus alleen een methode te ontwikkelen waarbij dit gedaan kan worden zonder dat er verdovende medicatie in het vlees terecht komt. Over een aantal jaren hoeven we deze hele discussie hopelijk niet meer te voeren. En ja, ook ik vind het hypocriet om over ritueel slachten (mits goed uitgevoerd) te vallen vanachter je frikadel of plofkip.
Slachten op zichzelf IS dieronvriendelijk! Of dit nu ritueel is, of met een pin. Vind dat mensen niet zo moeten zeuren daarover, aangezien het merendeel 's avonds toch echt zijn stukje vlees moet hebben. Tenzij je vegetarier bent, vind ik eigenlijk dat je er beter geen mening over kunt geven Oh en dat gewauwel over het biologische stukje vlees is veel diervriendelijker, want zij hebben wel een goed leven gehad......Tuurlijk is dat best fijn voor die dieren, maar dan nóg wordt er een vroeg einde aan gemaakt....... Dieren slachten is dus op geen ENKELE manier diervriendelijk. En wat maakt het uit of ze nu morgen of overmorgen naar de slacht gaan?? Mishandeld en geslacht worden ze toch wel, en het maakt voor zo'n dier echt niet uit of dat nu op de 4e of de 5e oktober gedaan wordt. Of dacht je soms dat alle slachterijen die morgen niet halal slachten op 4 okt dicht zaten? Met een bordje op de deur: Sorry, wij zijn gesloten ivm dierendag?
Ik vind het goed dat ik ooit zelf heb helpen slachten, eigenlijk is dat de enige manier waarop ik vlees zou willen eten. Het besef van hoe een dier vlees wordt, het leven van het dier kennen, en je emoties bij het slachten en het respect dat je voelt bij het eten van het vlees, geeft het dier waarde. Ook hypocriet want het dier heeft er niks aan maar je consumeert automatisch minder vlees, want het is geen gewoon stukje vlees.
Ik eet zelf geen vlees (wat anderen doen moeten ze zelf maar weten), maar waar ik dus niet tegen kan is dat bashen van het offerfeest door mensen die zelf vanavond een "lekker" lapje vlees op hun bord hebben liggen. Echt het toppunt van hypocrisie, alleen omdat iets gaat op een ander manier dan wij gewend zijn (die trouwens ook verschrikkelijk is) of in de naam van religie, wordt er opeens ophef over gemaakt. Maar dat met veel plezier op de foto gaan met het dier wat geslacht wordt (zoals ik hier eerder las), vind ik ook gewoon echt ziek. En verder voor de mensen die dit hier vieren: een fijn offerfeest gewenst.
En zooooo goed hebben die biologische dieren het stiekum ook niet... Beter wel maar goed is heel wat anders. Overigens stond ik net ineens bijna met mijn fiets in een menigte mensen. Die stonden te wachten bij een vrachtwagen vol schapen... Allemaal mooie blauwe vuilniszak mee... Vond ik toch niet zo heel prettig stiekum.
Dus omdat het erger kan mag je er maar niks van zeggen... Dat vind ik pas hypocriet. En ik zeg gewoon zoals ik het vind want dat is mijn mening lekker overheen lezen als je mijn mening niet wil lezen Ik vind het gewoon een schofterige manier om met ddieren om te gaan... En dat vind ik van wel meer dingen, maar van dit ook! .
tijdens het lezen van voorgaande reacties was ik aan het nadenken wat ik wou reageren. Maar jij hebt hier al heel mooi opgeschreven wat ik zou willen zeggen +1 dus!!
Nee, niet omdat het erger kan, maar omdat er wordt gemeten met twee maten. En dat vind ik wel hypocriet. Slacht=slacht, maakt totaal niet op welke manier. Diervriendelijk wordt het nooit.
Alleen OP gelezen. Ik zag het ook en dacht: 'wat krom!'. Op Dierendag eten wij geen vlees. Moederdag is de enige dag dat ik cadeautjes krijg.
Hoezo schofterig? Uit onderzoek is gebleken dat ritueel slachten naast verdoofd slachten een van de manieren is dat het beestje het minste voelt. . naast dat mag je nog geen vlieg dood slaan in de islaam, dus lijkt mij wel logisch dat de (juiste) manier van ritueel slachten niet pijnlijk mag zijn. Wat is wel "diervriendelijk" in jou ogen?
Hahaha op dierendag geen vlees? Sorry hoor maar wat hypocriet!! Alsof die dieren er iets aan hebben als ze de dag erop weer wel gegeten worden. Dierendag is voor de mens, niet voor de dieren.. nouja, dat extra koekje of speeltje is leuk, maar die dieren in de wei of in het slachthuis beseffen niet dat het dieren dag is ofzo
Och och, wat een ophef. En dan is het vandaag óók nog Wereld Stomadag. We hebben het er maar druk mee..
Toevallig valt offerfeest op dierendag, helaas. Je hoort dieren elke dag van het jaar te respecteren, niet alleen op één dag. Als offerfeest op de vijfde zou vallen, zou er ook geofferd worden. Helaas, doorslikken die handel want zo is het eenmaal. (Daarnaast respecteren moslims hun offer en worden met grote zorg behandeld, een stuk beter dan een hond uit laten verhongeren )
Hmm zie nou net weer niet wat die hond er mee te maken heeft... Maar inderdaad... Dierendag of niet... Je zou elke dag een zeker respect voor dieren moeten hebben. Niet alleen op 4 oktober.
Waar het mij om gaat is buiten van welke religie het ook komt dat ritueel slachten wel degelijk dier onvriendelijker is. En in mijn ogen is dat fout. Of het nu bij offer feest, carnaval of kerstmis hoort.