Pak dan een woordenboek of encyclopedie. Een mens is een dier. Een zoogdier dus. En ja, intelligenter, zelfbewust, etc. Maar nog steeds een dier. Trouwens wel grappig dat je uitgerekend in het woord 'intelligenter' een typfout maakt
Weetje wat me opvalt , Er worden foto's geplaatst met gruwelijke beelden (ik heb ze niet gezien maar kan het me indenken) Er wordt op gereageerd met , lekker makkelijk en verwijten gemaakt naar de manier van slachten bij gewoon vlees . Het valt me heel erg op dat er nooit is gezegt wordt "Gatver Damme wat afschuwelijk dat mensen dit mogen doen en dan nog wel met het geloof als standpunt " . Terwijl ik dus ook gewoon over foto's op de manier die hier gebruikt wordt zeker woest zou reageren ! Maar nee niks is erg , er wordt van niks gewalgd en alles wordt goed gepraat . Het valt me de laatste tijd heel erg op dat veel mensen die moslim zijn alles goed proberen te praten ipv er walging over uit spreken . Terwijl ik er gerust walging over uit spreek dat er met kerst zoveel dieren geslacht worden die ik ook een leuke kerst zou gunnen !!! Maar een keer zeggen wat vervelend zeg offerfeest valt op dierendag die dag horen we juist extra aan de dieren te denken kan geen een moslim , er worden gelijk verwijten gemaakt wat wij allemaal wel niet doen . Dit zal wel discriminatie lijken maar zo bedoel ik het dus niet !!! Zoals elk mens mag je jezelf gewoon wel is kritische bekijken en ook fouten toegeven en ook dingen die moeten voor een geloof wel is wat minder vinden en niet alles maar ophemelen . Pfffffff
Helemaal mee eens Mensen zijn ook gewoon dieren...niks meer of minder Mensen eten dieren net als dieren mensen en andere dieren eten... Prima wat mij betreft...als het maar op een fatsoenlijke manier gebeurt. Dieren doden namelijk meestal snel....
Nou zeg pffff Ik spreek me regelmatig uit hoor over verschillende zaken. Maar slachten is gewoon iets wat niet fijn is, of het nou een schaap met het offerfeest is of een big in de slachterij. Ik walg er ook niet van dus waarom zou ik dat moeten zeggen. Jij bent volgens mij iemand die geen vlees eet omdat je walgt van het slachten van dieren. Ik houd wel van een stukje vlees en weet dat ze geslacht moeten worden en het zou dan hypocriet zijn dat ik opeens moet walgen. Of ze nou met het offerfeest, met kerst of ergens op een maandagochtend in februari geslacht worden maakt toch geen drol uit. Ik vind het ook niet vervelend dat het offerfeest met dierendag valt, waarom zou ik en wat heeft het dier eraan? Ik wil fouten best toegeven, ik walg van misbruik, terrorisme en uitbuiting.. maar het offerfeest op zich hoe het bedoelt is en dus niet het geklungel er omheen daar walg ik niet van. Wat betreft die foto: er zijn nou eenmaal aardig wat mensen die bepaalde gebruiken afkeuren en de meest heftige foto's en filmpjes proberen te maken en die hier dan geplaatst worden onder het mom van 'och och kijk nou eens' terwijl je zulke foto's ook goed kan schieten in een regulier slachthuis. Dat vind ik hypocriet. Wanneer je bij een varkensslachterij gaat kijken kom je ook niet in een dettol geurend kamertje waar geen bloed vloeit en het varken netjes op een roestvrijstalen bedje inslaapt. Nee daar zit het bloed ook op de muur.
Het gaat er om dat wij hier respect hebben voor jullie feestdagen , dan vind ik het best asociaal dat er niet minstens gezegd wordt dat jullie het snappen dat het kwetsend kan zijn en dat jullie het ook vervelenden vinden voor de mensen die wel waarde hechten aan dierendag dat het zo valt . En oke dan kan je zulke foto's ook in een slachthuis maken ? Maakt dat ze niet alsnog erg ? Dat vind ik nou het verschil . Als er moslims in voorkomen wordt alles goed gepraat . Als moslims verkeerd met dieren omgaan is het maar jullie doen dit maar jullie doen dat . Moslims in het nieuws, ja maar als het een Nederlander had geweest dan dit of dan dat. Als er een Nederlander een dier heeft mishandeld of wat dan ook dan vind ik dat een vreselijk persoon en dat zeg ik dan ook , ik zeg dan niet "maar moslims dit , en moslims ook .... ". Het viel me gewoon heel erg op dat dat gebeurd in zowel topics als reacties op internet . Misschien onbewust , en misschien doe jij het niet .
Maar waarom is dat vervelend dan? Ik bedoel het slachten (niet alleen ritueel maar ook voor jullie kipfile'tje gaat gewoon door.. iedere dag. Maar wat je zegt over dat alles wordt goed gepraat... wat een onzin, ik als moslim zijnde voel me vaak genoeg "zwart gemaakt", elke groepering/geloof of wat dan ook heeft zijn mankementen (en dan niet zo zeer het geloof maar de mensen die het geloof belijden) .. ik kan ook zeggen ja als een Marokkaan iets doet is het gelijk : "het zijn weer die Marokkanen" en als een Nederlander iets doet niet, maar zo blijven we bezig..
Dankjewel, je verwoord het precies zo als ik het voel.. natuurlijk walgen wij ook van dingen..maar waarom walgen van hoe een schaap geslacht word? Sorry maar daar denken andere (die geen ritueel geslacht dier eten) ook niet over.. dus waarom moet ik dat wel?
Nee ik doe dat niet dus. Ik ben trouwens toch ook gewoon 1 van 'jullie', maar goed. Ik wist oprecht niet dat er mensen zijn die zich blijkbaar zo betrokken voelen bij dierendag en gekwetst zijn dat het op 1 dag valt, dat is vervelend voor die mensen maar verder kun je niet zoveel denk ik. Wat beteft dat slachthuis, ik zie een man met een schaap en een hoop bloed. Ik kan hieraan niet afleiden of er iets gebeurt wat tegen de regels is. Ik vind de foto niet prettig maar zeggen dat de situatie niet juist is kan ik niet zeggen. En verder wijs ik niet constant naar een ander Lisanne, maar je moet ook eens begrijpen dat mensen soms moe zijn en dan zulk gedrag gaan vertonen. Ik moet me verantwoorden over marokkaanse rotjochies (ik ben niet eens Marokkaans, maar blijkbaar omdat ik moslim ben moet ik er iets over zeggen), Isis, vrouwenbesnijdenis, taalachterstanden, mannen die hun vrouwen onderdrukken, de burka, het offerfeest, de ontspoorde moslimjongeren in de schilderswijk, mohammed b, de aanslagen in Amerika, Somalische mannen die overlast veroorzaken en weet ik het allemaal.. doodvermoeiend en bovendien heb ik met al het bovenstaande als overtuigend moslima ook gewoon geen bal te maken. En verder is het ook gewoon deels cultureel bepaald dat sommige mensen niet graag de confrontatie aangaan of op misstanden gewezen willen worden en dan de bal terug kaatsen.
Ik vind het altijd erg jammer dat er onder Nederlanders blijkbaar nog een 'wij' en 'jullie' bestaat. Ik ben overigens geen moslima en ook ik vind het niet kwetsend dat dierendag en offerfeest op dezelfde dag valt. Wat maakt het uit?
Onder Moslims bestaat er ook een groot wij en jullie. Een collega van mij is op werk heel open, vriendelijk en sociaal naar alles en iedereen. Maar op FB is de wereld te klein want iedereen is tegen hun (hun = marrokanen in haar geval) maar 'zij' gaan nergens heen! - dan denk ik: wat wil je nou? Zo creeer je zelf ook een wij en jullie. Mja, ik mag dat natuurlijk niet zeggen als blanke Nederlander ....maar goed, we dwalen af.
Zij creëert een zij-wij onder Marrokanen (wij) en Nederlanders (zij). Dat vind ik erg jammer. Ze is in het echte leven een onwijs leuk mens, maar op FB veranderd ze compleet. Dat vind ik erg jammer.
Als niet-moslim zijnde zie ik dit ook vaak gebeuren. Ik kén wel een aantal moslims en die passen totaal niet in het gegeneraliseerde beeld, wat zo vaak geschetst wordt.