Ehm, die belastingteruggave heeft niets te maken met dat jij daar niet bij kan worden ingeschreven. Zolang de ex van je man aan de voorwaarden voor 'eigen woning' voldoet, heeft ze recht op aftrek van de hypotheekrente. Daarnaast ben je wettelijk verplicht om ingeschreven te staan daar waar je woont. Als je dat niet doet, zeker met het oog op eventuele belastingontduiking, noemen we dat fraude.
dat is ook wat ik denk maar ik krijg het haar niet aan haar verstand en ik kan ook nergens iets in mensentaal vinden waar het omschreven staat
Volgens mij hoef je niet beslist ingeschreven te zijn daar waar je woont of het meest verblijft. Misschien wel voor een uitkering et cetera maar als je verder geen verplichtingen hebt hoeft dat toch niet?
nee maar het is wel fijn om straks mijn kindje gewoon bij zijn papa te kunnen hebben wonen. Ook op papier
Wat zegt je vriend ervan allemaal want ik kan uit geen enkele post opmaken dat hij er iets over gezegd heeft! .. Wilt hij zn kind erkennen? wilt hij dat jullie samen gaan wonen?
We wonen al samen hoor maar tot op heden akkoord gegaan met het feit dat het wel goed is zo. Aangezien het huis voorlopig niet verkocht gaat worden wilde ik me laten inschrijven..
De hypotheekrente aftrek blijft gewoon hetzelfde, ook als de ex is uitgeschreven. Want dat wordt gebaseerd op de hypotheekrente die je hebt en niet op je inkomen oid (daar is ook al die ophef over). Toeslagen krijg je als je daar recht op hebt. Als zij nu alleen woont heeft ze recht op andere toeslagen. Waarschijnlijk méér dan ze nu krijgt omdat haar inkomen omlaag is gegaan (aangezien je vriends inkomen nu niet meer wordt meegerekend). Als jullie samen een lager inkomen hebben dan je vriend had met zijn ex komen jullie ook voor toeslagen in aanmerking. Als je toeslagen krijgt waar je eigenlijk geen recht op hebt dan pleeg je fraude. Zij moet zich laten inschrijven op haar nieuwe adres en jij op het adres van je vriend. Ze blijven dan beide eigenaar van de woning tot jij/jullie haar uitkopen of deze verkocht wordt. Ik zou er niet moeilijk over doen en me gewoon in laten schrijven. Scheelt je een hoop gedoe en het is wel zo helder. Het klinkt allemaal nogal onnodig ingewikkeld.
@ JuJu, bedankt. Je hebt gelijk ik wil me ook laten inschrijven en zij zich laat uitschrijven. Waarschijnlijk krijgen we dan minder toeslag terug maar ik vind het belangrijker dat ons kindje een stabiel leventje krijgt.
@ al the others, Ook heel erg bedankt voor de reacties, We hebben gisteren gepraat en we gaan proberen (zij moet er wel mee akkoord gaan) dat ik me laat inschrijven en zij zich laat uitschrijven.
Nou dan hoop ik dat ze er mee akkoord gaat voor jullie! En anders niet zo druk maken hè want je hebt nog heel veel tijd om haar te overtuigen, stress is niet goed voor een zwangerschap!
als je huis te koop staat en je woont er niet meer dan kan je nog 2 jaar rente aftrekken. Dus je kan je gewoon inschrijven in dat huis. En anders kan je je sowiezo daarbij inschrijven. De belastingdienst maakt het niet uit of je met zijn 2en of 3en woont. En ik zou daar zowieso niet aan meewerken als het anders zou zijn. Ik zou niet helemaal moeilijk gaan doen met mijn kindje omdat zij perse de belastingdienst wil oplichten. Trouwens, als zij nog steeds eigenaar is van de woning moet ze gewoon de helft van de hypotheek betalen hoor, ook al woont ze er niet meer. Dus ze mag blij zijn dat jij meebetaalt.