Ik heb in een ander topic al eens uitgebreid gereageerd. Dus ik heb even heel lui mijn reactie uit het anderentopic gekopieerd. Het was nogal een verhaal, haha. Komt-ie: @Laseren: Dat is voor mij al zo'n 10 jaar geleden, dus die prijzen kun je niet echt meer vergelijken geloof ik. Bovendien had ik een duurdere variant dan dat meestal wordt uitgevoerd, vanwege de grootte van mijn pupillen. Ik was meen ik iets meer dan 3000 euro kwijt. Maar dat moet nu echt wel goedkoper kunnen. Het was veel geld maar ik heb toen uitgerekend wat het me zou kosten om elk half jaar nieuwe maandlenzen + elke 2 jaar een nieuwe reservebril aan te schaffen. Volgens mij ben ik uit de kosten als ik 38 ben ofzo. Dat hoop ik wel te halen. En anders heb ik er in ieder geval veel plezier en gemak van gehad de afgelopen jaren! Heerlijk om niet meer met die lenzen te klooien omdat m'n ogen weer te droog waren. Toch altijd wat zorg als ik ging zwemmen, ook al heb ik er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. En weet je wat heerlijk is; wakker worden en op je wekker kunnen zien hoe laat het is!!! Aaah, dat was echt maandenlang nog elke ochtend en genot, weet je dat! Ik heb wel gekozen voor een kliniek die in een ziekenhuis zat. Omdat bij deze kliniek niet alleen inspecties werden uitgevoerd door inspectie voor gezondheidszorg (en die stellen niet zoveel voor) maar ook door het ziekenhuis zelf. Als je tegenwoordig hoort wat er in ziekenhuizen allemaal uitgevroten wordt, zegt dat misschien ook niet veel. Maar het gaf me toen wel een goed gevoel. Die kliniek (Brinkhorst Eye Centre) werd me ook aangeraden door de opticien waar ik toen al jaren kwam en veel vertrouwen in had. De voorlichting vond ik goed. Het blijft een operatie, dus er is altijd kans op complicaties. Ze hebben me goed uitgelegd welke complicaties er mogelijk zijn, hoe groot de kans daarop is en wat er aan te doen is om het te herstellen. Ik heb toen zelf de afweging gemaakt dat ik het risico op blijvende schade echt verwaarloosbaar vond. Maar ik denk dat ieder dat voor zich moet besluiten. Laat je in ieder geval goed informeren. En zorg dat je de nazorg serieus neemt. De meeste problemen ontstaan doordat er niet goed genoeg gedruppeld wordt. En daar ben je echt wel een paar weken zoet mee hoor! De ingreep zelf viel me mee. Ik was gespannen en het voelt niet prettig als ze je oog openhouden met een klem. Maar van het maken van het flapje heb ik niets anders gevoeld dan wat druk op mijn oog. Het laseren zelf heb ik helemaal niet gevoeld. Na de ingreep voelden mijn ogen een paar uur branderig aan, alsof ik heel erg moe was zeg maar. Gewoon aan toegeven en een dutje doen, dat scheelt echt veel! Ik merkte echt binnen een paar uur al dat mijn zicht verbeterd was. De volgende dag kon ik gewoon zien zoals het hoort en had ik nergens meer last van. Je moet nog wel een aantal keer op nacontrole. En dus goed druppelen (ontstekingsremmers en oogbevochtigers) Ik moest met kapjes op mijn ogen slapen tegen het wrijven. En heel trouw een zonnebril dragen. Maar dat deed ik toch al. De enige 'complicatie' is dat mijn nachtzicht nu iets minder is. Maar dat wist ik van te voren. Mijn pupillen kunnen heel groot worden. (En daardoor kon ik voorheen boven gemiddeld goed zien in het donker.) Ondanks de wat duurdere laservariant, zou het niet mogelijk zijn om het gehele gebied te behandelen. Als mijn pupillen op hun grootst zijn, 'mis' ik dus aan halve millimeter die niet behandeld is. Volgens mij kan ik nu 's nachts net zo goed zien als de meeste mensen. Maar dat is voor mij dus minder dan ik gewend was. In het begin had ik erg veel last van halo's (lichtkringen om lampen) Dat was met autorijden wel irritant. Dat is ook een bekende bijwerking, die vanzelf overgaat. Ik heb er nu geen last meer van.