Ik ben trouwens 42 en draag al 27 jaar lenzen, praktisch non stop. Krijg alleen de laatste tijd meer last van droge ogen en de cilinders maken dat ik ook met lenzen niet helemaal scherp meer zie. Dus vandaar toch maar de stap naar laseren. Vind het wel doodeng!
Ik ben nu 36 en ik heb 3 kinderen en we zijn klaar nu. Maar mijn afwijking is ook al 15 jaar stabiel ondanks 3 zwangerschappen.
Nee, ik geef kunstvoeding. Klopt wat je zegt hoor want ogen meten moet je ook altijd 6 maanden daarna pas doen. Maar dit is ons derde en laatste kind dus het juiste moment. Buiten dat sta ik al 15 jaar stil qua sterkte ondanks zwangerschappen.
Dat is mijn eigen keuze ik kon eind januari al. Maar dan mag ik niemand meenemen met het gesprek. En dat wil ik wel. Dus heb eind maart gekozen in de hoop dar her dan wel kan. Na intake duurt het hier in Rotterdam ongeveer 4 weken dat je geholpen wordt.
Oh ja. Maar op de site staat dat je iemand mee moet nemen naar het eerste gesprek ivm rijden daarna? Maar dat hoeft dus niet. Nou ben benieuwd misschien kan ik in februari dan al en nog voor de zomer al laseren.
Mijn zusje heeft zich een paar jaar terug laten onderzoeken omdat zij hele slechte ogen heeft. Destijds -8,5 en -9 geloof ik. Bij haar zijn ze er toen achter gekomen dat ze een erfelijke oogziekte heeft (naam vergeten) waardoor haar ogen niet gelaserd mogen worden. De arts wees haar er destijd ook op dat laseren zelden eenmalig is en patiënten na grofweg een jaar of 10 a 15 weer opnieuw moeten. Ik zou dat zeker navragen hoe dat nu is want elke 10 a 15 jaar die kosten zullen uiteindelijk ook in de papieren gaan lopen. Ikzelf heb er geen ervaring mee en ben ook niet lens of brildragend.
Een jaar geleden laten doen bij de Visus oogkliniek in Rotterdam. Echt super blij mee. Vond het echt doodeng om te doen. Maar het was zo gedaan. Ik heb de relax smile gehad, kosten 3299 euro. De eerste twee uur heb ik met m'n ogen dicht op bed gelegen. Het voelde alsof je een hand zand in je ogen had. En daarna kon ik zowaar te tv behoorlijk scherp zien. Daarna ging het snel. De volgende dag zag ik echt al heel goed en in de loop van de weken ging ik steeds scherper zien. Denk dat het ongeveer 4 weken heeft geduurd voor dat ik de scherpte bereikte die ik nu heb. Ik zie nu alles echt super scherp. Ben wel heel fanatiek geweest in het druppelen. Had ergens gelezen dat dat helpt om droge ogen te voorkomen. Weet natuurlijk niet of het echt geholpen heeft maar droge ogen heb ik niet gehad. @Mapje Je moet wel iemand mee nemen ook naar de eerste afspraak. Degene mag alleen niet mee naar binnen en moet in de auto blijven wachten (heb het zelf ook midden in de lockdown gedaan vorig jaar). Het kan vervolgens heel snel gaan. In mijn geval zijn m'n ogen een week na de eerste afspraak al gelaseerd.
Ik heb het bijna 12 jaar geleden laten doen. Volgens mij was het Lasik. Ik had -3,75 De ingreep zelf viel reuze mee. Na een uur gingen m’n ogen dicht. Ze bleven ook zo’n 24 uur dicht. M’n ex heeft moeten druppelen en helpen met alles. Echt een naar gevoel, alsof er een grote zandkorrel in je oog zit. Maar toen ik eenmaal kon kijken was het zo’n verschil! Nog steeds heel blij mee. Nu ik wat ouder wordt merk ik dat ik over niet al te lange tijd wellicht een leesbril kan gaan gebruiken. Maar dat is ook wat mij verteld werd. Je ogen gaan soort van terug naar “gemiddeld”. Wel heb ik sneller droge ogen en het eerder genoemde moeite met donker dat herken ik wel.
Ik heb het 2 jaar gelden laten doen, ben er zo blij mee! Ik was echt bijna blind, -7,75 aan beide kanten De luxe om gewoon iets te kunnen zien is ongelooflijk. Ik heb gekozen voor de toen nieuwste methode en ook de duurste, Relax/Smile. Ze maken dan geen flapje, dat was ik een beetje bang voor want veel hoe bloeddruk in mijn familie en ik heb problemen gehad met te hoge oog druk. Bij deze methode maken ze een heel klein sneetje, verpulveren ze wat hoornvlies totdat je de juiste dioptrie hebt en halen dat via het sneetje weg. Is ook niet heel pijnlijk, geen pijnlijke lasogen naderhand. Na een week had ik mijn volledige zicht. Wel duur, iets van 2500 euro meen ik. Bij VisionClinics. Maar man wat is dat het geld waard. Ik dacht twee weken geleden nog dat ik dat jaren geleden had moeten laten doen.
Aanvulling, ik was dus 43 toen ik het liet doen en merk wel dat ik meer moeite heb met lezen. Ze kunnen ook je dominee of heel goed laseren en je niet dominante oog laseren voor lezen, maar het leek me dat je daar zo misselijk van zou worden dat ik over een paar jaar een leesbril voor lief neem. Of nog een keer laat opereren en dan lens implantaten neem zodat ik geen leesbril hoef. Geen problemen met nachtzicht, geen schitteringen. Mijn zicht is meer dan 100% geworden
Lijkt mij ook heerlijk om die bril en lenzen aan de kant te kunnen schoppen! Ben alleen al bijna 42 en heb een afwijking van -1 en -1,5 met cilinders aan beide kanten dus weet niet of je dan een goede kandidaat bent? Meer mensen met een wat lagere afwijking die het hebben gedaan?
Mijn hoornvlies was te dun en te onregelmatig om te kunnen laseren. Ik heb daarom 5 jaar geleden implantlenzen gekregen. Veel duurder maar ik ben er nog steeds erg blij mee.
Sorry ik had een typo, ben ook bij Visus geweest net als jij. Ik ben mijn eerste gesprek wel alleen geweest maar ben toen met de trein gegaan want door die oogdruppels zie je inderdaad weinig meer. Ben met google maps op speaker stand terug gelopen naar het station Lekker podcasts luisteren op de terugweg.
Ik ben vanmorgen gelaserd! En oh wat was ik nerveus….was ook erg bang dat Corona alsnog roet in het eten zou gooien. Zo slecht geslapen vannacht… Maar goed, was is de ervaring tot nu toe? Ingreep zelf viel erg mee. Het kijken naar de lader is prima te doen, ook dat ding op je oog is verder prima. Het prutsen daarna van de oogarts om het flapje los te maken en verwijderen ging bij mij ook vlot maar voelt raar/naar. Het spoelen daarna vond ik echt vervelend. Maar nergens pijn. Na de ingreep zag ik heel wazig. Dat vond ik een tegenvaller en ook best eng. Had ik me anders op ingesteld. Moest daarna iets meer dan een uur in de auto terug en dat was echt heel naar! Geen licht kunnen verdragen, heel warm/branderig gevoel in de ogen, niet kunnen kijken omdat je het gewoon niet aan je ogen kunt verdragen. Gevoel van een dikke zandkorrel in je oog. Hele weg met de ogen dicht gezeten, dat ging het best. lig nu hele middag al op de bank. Druppelen om de 20 minuten, tussendoor slapen/dommelen. Lekker de ogen dicht. Zicht is wel scherp maar alsof je door een vettige bril kijkt, mistig. Vind dat best eng, haal me allerlei dingen in het hoofd. Maar zal wel tijd nodig hebben. Het gevoel wordt gelukkig wel steeds beter, pijn is weg, af en toe een steekje. Druppelen tot vannacht 24 uur. Kan niet wachten tot ik mag slapen. Erg moe, ook door de indrukken, slechte slapen en erg met de ogen bezig zijn. conclusie; ik had het iets onderschat denk ik. Het doet geen pijn maar is toch best wel even ingrijpend. Had hoop dat ik vanmiddag nog wel iets zou kunnen doen, bv voor werk, maar dat lukt echt niet. Morgen controle, ben heel benieuwd!
Wat fijn dat je dit deelt! Heel goed om een ervaring te lezen! Ik hoop dat het snel wegtrekt en beter wordt. Bij welke kliniek was je geweest?
Ik ben in 2011 gelaserd bij Excimer in Nijmegen (kosten waren toen €6000,00). Nog geen jaar erna voor de 2e keer gelaserd (binnen de garantie) want sterkte was teruggelopen. Nu, ruim 10 jaar later, weer een - sterke. -1,00 en -0,25 met cilinder. Mijn ervaring; het was echt de hel. Heb beide keren ruim een week als een mummy geleefd in het donker, alle rolluiken dicht, kon mn ogen niet open. Was echt verschrikkelijk. Geen tv, geen laptop, geen boek, je kan NIKS! Achteraf was ik wel enorm blij, want geen lenzen meer was echt een verademing. Maar baal er wel echt enorm van dat zelfs na 2 x laseren ik nu weer aan de bril/lenzen moet en dat was eigenlijk niet mijn bedoeling...
Dat is wel balen inderdaad. Waren je ogen voor de operatie ook al af en toe wisselend in sterkte? Die van mij staan nu al ongeveer 10 jaar stil. Heb jij de “oude” methode nog gehad? Met het flapje zeg maar? Nu doen ze vaak de Smile, daar heb je minder bijwerkingen van. Minder lang herstel. Hier gaat het. Ene oog is pijnvrij, de andere helaas nog nog. Er is in dat oog bij de ingreep een klein wondje, rafeltje, ontstaan. Bij het tunneltje zeg maar. Daar heeft de arts ter bescherming een lens overheen gedaan, die mag er morgen weer af. Volgens mij irriteert dat wondje/die lens dat oog nu nog.
Ik doe verder ook nog niets. Zit nu heel even op de telefoon en dan snel weer weg. Vooral liggen, beetje tv kijken en regelmatig ogen even dicht.