is er iets dat de kans op een meerling vergroot?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Lovemykidss, 11 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovemykidss

9 mei 2015
    47
    0
    0
    NULL
    Nijmegen
    Ik heb 2 kindjes en zou het leuk vinden en meerling te krijgen zijn er dingen die je kunt doen om die kans te vergroten?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nee, dat kun je volgens mij niet. Een dubbele eisprong is een hormonale aangelegenheid. Een dubbele eisprong komt wel vaker voor naar mate je ouder wordt (rond de 40). Een splitsing van één embryo is een wonder van de natuur en kun je ook niet beinvloeden.

Zelfs na de terugplaatsing van twee embryo's na IVF/ICSI heb je maar 40% kans op een zwangerschap. Word je werkelijk zwanger na zo'n dubbele terugplaatsing, dan heb je vervolgens maar 25% kans dat het een tweeling is. Dus zelfs daarmee valt het niet af te dwingen. ;)

3. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Een dubbele eisprong kan erfelijk bepaald zijn. Zit er in je familie dus een twee-eige tweeling, dan heb je een iets grotere kans op een meerling.
    Maar ik denk dat je niets kan doen om die kans te vergroten.

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En daarbij moet je je ook nog eens realiseren dat een meerlingzwangerschap valt onder een risicozwangerschap. Het brengt risico's met zich mee, voor zowel de kindjes als de moeder.

6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Waarom zou je bewust voor risico kiezen?
    Meerlingzwangerschappen lopen vaker verkeerd.
    Daarnaast worden de kindjes over het algemeen (te) vroeg geboren met een lager geboortegewicht.
    Dient er vaker een keizersnede te worden uitgevoerd.
    En ze moeten vaker in de couveuse en mankeren ze vaker iets. Dus nee, ik hoop dat er nooit manieren worden gevonden om een meerlingzwangerschap uit te lokken.

7. Lovemykidss

9 mei 2015
    47
    0
    0
    NULL
    Nijmegen
    O dat wist ik niet dat er meer risico's aan zaten meisje die ik ken heeft gewoon 38 weken gelopen en 2 gezonde kinderen (wel met keizersnede) maar ik zou het liefst natuurlijk willen en een nicht van mij heeft een gezonde 3ling (wel eerder gehaald) mijn moeder was vroeger idd zwanger van een 2ling waarvan 1 de 3 maanden zwangerschap niet haalde

8. DitBenIk

DitBenIk Fanatiek lid

Het klopt wat hierboven staat, een 1eiige tweeling is inderdaad een 'foutje' van de natuur, omdat er eigenlijk iets mis gaat tijdens de celdeling in de eerste paar dagen na de bevruchting. De cellen raken los van elkaar en groeien ieder uit tot een apart kindje.

Een 2eiige tweeling is meestal erfelijk bepaald (niet altijd), omdat het om een dubbele eisprong gaat. Die erfelijke factor wordt door de man doorgegeven aan zijn dochter. Dat is ook de reden waarom een 2eiige tweeling vaak een generatie overslaat.

Mijn vader is een 2eiige tweeling en dat zou hij door kunnen geven aan mij, zodat ik een dubbele eisprong zou kunnen krijgen. Zelf ben ik een 1eiige tweeling, maar dit is niet erfelijk bepaald. Het lijkt mij daarom ook erg leuk om een tweeling te krijgen, omdat ik weet hoe leuk het is om een tweeling te zijn. Al lijkt het me ook wel eng omdat het extra risico's met zich meebrengt.

9. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik ben in verwachting van een tweeling.. erfelijk bepaald..
    Wat ik hoor/lees is dat het een generatie over zou slaan en alleen doorgegeven kan worden door een vrouw..

Mijn oma is 2x zwanger geweest van een tweeling. Waarbij beide keren 1 vruchtje vroegtijdig is gestorven. Mijn moeder heeft het 'overgeslagen' en aan mij doorgegeven..
    Ik heb de maand dat ik positief testte inderdaad een dubbelen eisprong gevoeld. Weet nog dat ik best in de war was.. dat ik op donderdag mijn eisprong voelde en op zaterdag leek het nog een keer op eisprong.. heb het er nog met mijn man over gehad..

Nou en nu moet ik straks voor het eerst naar de Gyn. Vind het behoorlijk spannend allemaal. Idd meer risico enzo..

10. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Prins Een dubbele eisprong met een aantal dagen ertussen kan medisch gezien niet. Ten eerste kun je een dubbele eisprong niet voelen, omdat ovulatiepijn ook bij een enkele eisprong soms aan beide kanten zit. Heb je wel een dubbele eisprong, dan is dit altijd gelijktijdig.

11. Lovemykidss

9 mei 2015
    47
    0
    0
    NULL
    Nijmegen
    O wat leuk prins03!
    Hoop dat het allemaal goed gaat!
    Lijkt me ook echt heel mooi een tweeling
    Hoe ver ben je nu?

12. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Een tweeling kun je niet beinvloeden.
    Maar snap alleen niet helemaal waarom je het zou willen. Mijn schoonzus heeft twee kinderen en daarna een tweeling. Die relatie heeft heel wat te leiden gehad.
    De meiden zijn te vroeg geboren dat kun je echt merken aan hun weerstand en dergelijke. Er is altijd wel 1 dame ziek,niet lekker snotterig. En het was nog maar de vraag of ze het alllebei gingen redden, want de ene nam het vruchtwater van de ander.
    Na dit gezien te hebben voor mij geen tweeling meer.

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Flowertje Voor jou geen tweeling meer, maar ook dat kun je niet altijd beïnvloeden. ;)

14. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Ik ben zwanger geweest en bevallen van een twee-eiige tweeling.
    Met 31 wkn opgenomen in t zkh met 34 wkn bevallen met spoed keizersnee (ivm hellp syndroom) en na 12 dagen een van de twee verloren door een zkh bacterie..dus nee ik zou er niet voor kiezen voor de leuk zwanger te worden van een tweeling. Het kan natuurlijk goed gaan maar ik zou t risico niet bewust op gaan zoeken

15. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een ivf tweeling, verder zitten de twee eiige tweelingen ook in de familie. Mijn moeder en haar zus hebben beiden een twee eiige tweeling.

Bij ons is het alle 3 goed gegaan, dat wil zeggen alle kindjes boven de 2500 g en 37 weken blijven zitten. Daarin zijn we redelijk uniek, 50% van de tweelingen wordt voor de 37 weken geboren en de kans op een aangeboren afwijking bij tweelingen ligt 6x hoger als een eenling.

Je kansen beïnvloeden op een twin gaat niet, en ondanks de risico's vind ik het echt fantastisch om een tweeling moeder te mogen zijn.

Deel Deze Pagina