Ogentest CB 3 jaar waardeloos?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 31 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja die hond vond onze dochter absoluut een hert :)
    maar dat zorgde er niet voor dat de arts dacht dat ze dan niks zag hoor...

ze moest ook eerst gewoon op het bureau even alle plaatjes een keertje benoemen.
    dus al had ze het een pinguin genoemd.. als ze dan maar pinguin had gezegd als hij het aanwees.

hoe je het noemt maakt niet zo veel uit.. als je maar steeds hetzelfde als antwoord krijgt.
    ergo alle plaatjes zijn even makkelijk.. want het maakt niet uit hoe je het noemt.

overigens wilde onze dochter ook niet echt meewerken... alleen al dat brilletje was enorm stom.
    (not to mention dat ze op de 2 plakvoeten op de vloer moest blijven staan... )

maar hier zonder problemen goedgekeurd dus

2. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

:D:D Of een tablet haha

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza benoemde de fluitketel ook totaal niet. Ogentest was al drama om door te komen, (dat stomme brilletje en dan iets moeten bij een wildvreemde: geen handige dingen voor onze dame), en dan ook nog plaatjes waarvan je totaal niet weet wat je ervan moet maken....
    Hier gelukkig een WVK die die stomme plaatjes dan maar omzeilde, maar werkelijk.... als je wilt weten of een kind goed ziet, zul je plaatjes moeten gebruiken die een kind hoe dan ook kent. Anders weet je nog steeds niet of het kind het niet ZIET (ogen) of niet KENT (taalbegrip)... ;)

4. tulip

tulip Niet meer actief

je ziet dat ik dezelfde ervaring heb als saskia. Bij een vriendin deed haar kindje ook niet mee, die moeten ook terug, maar mijn vriendin weet heel goed te benoemen dat haar kindje het gewoon niet zag zitten ipv de test waardeloos te noemen.;)

Als die test zo waardeloos was hadden ze die allang aangepast. Bijna alle kindjes die ik ken doen hem prima, als het dan een keer niet lukt bij iemand ligt dat niet aan de test natuurlijk, wat een onzin.

5. chocolaatje

TULIP.. jij wilt denk ik gewoon je gelijk hebben.. Nogmaals: LEES eens een keer echt goed.. Maar blijkbaar wil je het niet begrijpen dus ga ik het niet nog eens allemaal vermelden.De test is waardeloos afgenomen bij mijn zoontje.. Als hij al 2 keer zegt ik weet niet wat het is, kan die arts het dan niet eens met een ander plaatje proberen?? Een groot of klein plaatje van een fluitketel maakt dan niets uit. Laatste x dat ik het uitleg aan je.;)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, ik ga vast oefenen op "fluitketel"

Verder als je het bij het cb net fijn vond, kun je gewoon naar een opticien gaan. Die doen het ook wel. Ze gebruiken wel dezelfde plaatjes, trouwens. Maar dan zou je vantevoren kunnen vragen om niet de fluitketel aan te wijzen omdat hij dat woord niet kent.

7. chocolaatje

Nu kent ie het wel ja, vandaag geoefend thuis;). Dus de volgende keer is hij voorbereid want ik ga alleen nog op afspraak nu en niet ineens hup doe het maar nu je toch hier bent voor de jongste. Maar ook jij snapt mijn vraag volgens mij niet.. Nu weet hij wat het is, bedankt voor alle meiden die me snapten! Voor de rest: Lees eerst eens goed voor men reageerd, reageer anders niet. Ik hoef niet mijn gelijk, maar heb geen zin in ' beetweterige reacties' of reacties waar ik niets aan heb sorry.;)

8. sabrina1

sabrina1 Lid

2 jan 2009
    44
    0
    0
    bergen op zoom
    He Chocolaatje ik snap niet dat je de moeite neemt om het alsnog uit te leggen aan tulip, want als je het één keer niet goed leest dat kan, maar een 2de en 3de keer ja wie is hier dan dom!!!!!

Maar ik begrijp precies wat je bedoel, bij mijn zoon is het ook zo gegaan de eerste keer en toen moest hij terug komen, maar toen heb ik gevraagd of ze eerst de plaatjes wilt laten zien en benoemen en toen ging het goed.

Groetjes

9. chocolaatje

Een goede tip bedankt!

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nou ik ben benieuwd! Wij mogen over 3 weken met onze dochter voor de ogentest bij het CB. Ben nu de plaatjes al aan het oefenen met haar, want er staan inderdaad dingen tussen die ze niet eens kent. Een kan? Kasteel? Oh en de fluitketel noemt ze "thee" :D Ach ja, kan ook!

Het zal mij benieuwen of ze het doet met zo'n bril op haar neus.

11. beccie

beccie Niet meer actief

Cathy dat kasteel is een ouderwetse sleutel, ik dacht eerst ook dat het een kasteel was, had het ook verkeerd aan mijn zoontje geleerd :$

12. raspberry

De plaatjes hielpen niet mee, is wat ik probeerde uit te leggen. Dat zou een stuk gemakkelijker en BETER te testen zijn allemaal, als er plaatjes gebruikt zouden worden die kids van tegenwoordig wel kennen uit hun omgeving. En ik hoor dus juist van ongelovelijk veel mensen dat ze terug moesten voor die ogentest, omdat het niet ging....

Wat betreft je laatste alinea: ik ervaar het CB echt als een fossiel in de wereld van gezondheidszorg, een instantie die TOTAAL NIET zich aanpast aan actuele ontwikkelingen en lekker z'n eigen ding blijft doen, stug blijft doen wat het altijd gedaan heeft.
    Ze DENKEN dat het werkt, omdat de meeste moeders daar braaf ja en amen gaan zitten knikken en thuis nee doen, maar de algemene ervaring is toch wel dat een hoop mensen het een waardeloze instantie vinden, (en als ik dan voor ons persoonlijk spreek: dit zijn ervaringen van allemaal hoogopgeleide mensen in mijn omgeving, die allemaal met opgetrokken wenkbrauwen meemaken wat het CB aan rariteiten uithaalt....).
    Dus dat die test allang aangepast zou zijn als ie niet zou werken... nou, zo werken ze bepaald niet op het CB, is dus niet alleen mijn ervaring.

13. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat dat dan per cb verschillend is..hier volgen ze ook het boekje in de zin van hoeveelheden melk en voedingsvoorschriften..maar als je fatsoenlijk uitlegd hoe je daar zelf instaat is alles te overleggen. Het heeft er mi niks mee te maken of je hoog of laag opgeleid bent en wat je van het bureau vindt...ik lees in dit topic al dat de plaatjes belachelijk moeilijk zijn voor een peuter van 3..nou vanuit mijn opleiding zeg ik dus: nee dat is niet zo, het maakt niet uit wat er staat, als jij een peuter zo'n plaatje 3 keer laat zien hoort die te weten wat het is. Natuurlijk zijn er genoeg kindjes die het spannend vinden, helemaal geen punt en dan mag je gewoon een keertje terug. Maar dan is de test niet ineens waardeloos.
    Net zoals het cb niet per definitie een fossiele instelling omdat je niet met hun visie overeen komt. Ik zeg ook niet dat je als een wausje alle adviezen moet opvolgen..maar ga gewoon normaal in gesprek.

Ik lees vaak genoeg commentaar over het cb op zp. Maar als je zo'n topic goed leest is het vaak de manier waarop een opmerking opgevat wordt. Een opmerking als: goh hij is wel hollands glorie he? resulteert hier in een topic: ahhh het cb vindt dat mijn baby moet lijnen.
    Hier werd ook gezegd: goh, ze groeit niet hard he??? Dus ik reageer: nee, en die pokon van de week hielp ook niet. Samen hebben we er erg om gelachen en toen gekeken of zij als baby iig genoeg binnen kreeg en de conclusie getrokken dat ze iig in haar eigen lijntje groeit en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

14. raspberry

Hmm, hier toch echt totaal andere ervaringen met het CB. Je weet wel dat we aardig wat problemen hebben gehad met Thirza, denk ik? Nou, bij 7,5 maand de vraag of ze al doorsliep. Nee, ze krijgt nog nachtvoedingen.
    Zonder verder door te vragen was het : Dat kan niet, mag niet meer, is echt niet meer nodig.
    Ik de situatie uitgelegd, (want ben echt niet op m'n mondje gevallen). Hielp dus niet. Ze bleef bij haar standpunt, het was niet meer nodig en het lag aan mij dat mijn kind niet doorsliep. Zucht, ja tuurlijk.... ;)

En dat is dus behoorlijk tekenend voor hoe het er hier bij ons aan toe gaat.
    Toen bij 9 mnd duidelijk werd dat Thirza KMA had, gingen ze ineens op de totaal andere toer: ik moest maar zeggen wat ik van ze wilde, dan pasten zij zich aan. Zucht, had ik dus ook geen ene donder aan.

Dat hele CB kan me dus vreselijk gestolen worden, ik heb er op geen enkel moment ook maar iets aan gehad. Ga deze keer dus ook enkel om te wegen en meten, (maar misschien bel ik dat ook wel af als we, net als met Thirza destijds, dan weer gaan zitten knoeien met een kind wakker moeten houden of eerder op bed doen, omdat in die maand tijd net het eet-slaapschema weer verschoven is ;)).

Wat betreft die test: ik snap uiteraard dat je een kind die plaatjes kunt aanleren. Maar goed, ik vind het echt totale onzin om een kind van die leeftijd dat soort plaatjes aan te gaan zitten leren, enkel omdat je wilt testen of de ogen goed werken. Dat kun je heel veel simpeler maken door gewoon andere plaatjes te gebruiken. Ik kan mijn tijd namelijk echt wel beter gebruiken dan dat stompzinnige groene boekje weer op moeten zoeken en die plaatjes te gaan zitten oefenen... ;)

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Beetje rare reactie. Ik snap je prima: je baalde van het mens van het cb dat steeds hetzelfde plaatje aan blijf wijzen. En het feit dat het onverwachts was, waardoor je niet eens de kans hebt gehad om te oefenen.
    En dat jij je ergerde aan dat mens, is precies de reden dat ik je adviseerde om naar een opticien te gaan.

Maar goed, als jij alleen maar snibbig kunt reageren op goed bedoelde adviezen, dan neem ik de volgende keer gewoon niet meer de moeite om op je te reageren. Even goeie vrienden.

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

theepot word het hier haha.de hond is een wolf

ik ga niet naar het cb dus ik heb de test gedaan bij de opticien in het dorp.

17. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Das wel dom van het cb inderdaad om het zo ineens, zonder oefen te gaan testen. Welk kind van 3 weet nu tegenwoordig wat een fluitketel is?!
    Die van ons weet het wel, omdat we dus van te voren hebben geoefend. Anders had hij het ook niet geweten hoor.
    Maar op het moment van de test moest hij eerst allerlei andere dingetjes en als laatste pas de ogentest. Daar had hij dus geen zin meer in.
    Ik had hem op schoot. Brilletje wilde hij niet op. Heb toen mijn hand voor een oog gehouden. Zo had ik het thuis ook al geoefend. Maar ja, hij was te moe en teveel prikkels. Dus we mogen binnenkort nog een keer.

18. tulip

tulip Niet meer actief

goh ben dus niet de enige die dat zo ervaart??

Rm, ik weet ook wel dat er betere plaatjes zijn hoor...dat is zeker. Maar ik vond het niet zoveel moeite om die plaatjes "aan te leren".. hier gewoon als spelletje en ik heb een kind dat graag leert, dus ze vond het hartstikke leuk. Ze heeft er weer een nieuw woord bijgeleerd met fluitketel :D en na het cb bezoek vroeg ze nog naar het boekje met de gekke plaatjes;)

Maar jullie zijn vast gewaarschuwd voor de test van 4 jaar, die hebben wij nl gehad met rondjes die een stukje open zijn onder, boven, links en rechts. Daar snapte ze hier dus niks van en wij mogen ook nog een keer terug.
    Hier kan het ook goed aan de oogjes liggen want met een mama met -8 en een papa met -6 geloof ik best dat ze iets aan dr oogjes kan mankeren.

19. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Echt?? Ik zie daar echt geen sleutel in. Hooguit een "slot" :p Sorry, flauw ;) Maar een sleutel?? Ik ga nog eens goed kijken vanavond in dat boekje. Tja er staan ook geen woorden bij, dus je moet als ouder maar zelf zien wat het is..

20. chocolaatje

tupp, dan heb ik jou verkeerd begrepen verder sorry. Ik ga dus ook met hem naar een opticien toe. En Tulip, jij snapt het echt niet en dat mag ik best zeggen, kun je er niet tegen? Prima! Ik zou ook tegen jou kunnen zeggen dat je dochtertje het maar moet snappen met die andere ogentest.. Doe ik ook niet toch??

Deel Deze Pagina