Ogentest CB 3 jaar waardeloos?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 31 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Bij de twee jaar controle werd hier al door de arts uitgelegd hoe zede ogentest aan gaat pakken en of je je kind daar voor de afspraak op voor kunt bereiden, aanpak hier is dat je kindje een piraat wordt en dus een stoer ooglapje krijgt, en dat ze dan gaan kijken of de piraat alles ver genoeg kan zien om de schat te kunnen vinden ;), creatief bedacht dacht ik zo :D.
    Net uit nieuwsgierigheid even het boekje gepakt en plaatjes laten benoemen, de hond is een vos, en dat terwijl we 2 honden hebben, de vaaseen beker en de fluitketel een gieter. Verder wist hij ze allemaal wel te benoemen dus over een paar maand maar even nog een keer door nemen en dan komt dat vast goed.

@ Ts, niet handig om het ongeoefend te gaan doen maarja volgende keer beter, ik ken weinig kindjes bij wie de test in 1x goed was, tja dwarse 3 jarigen hebben niet altijd zoveel zin :D

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik klaag ook niet dat de test waardeloos is en de manier waarop die af genomen wordt. Ik erken gewoon dat het aan mijn kind lag dat het niet zo goed ging. Das een groot verschil tussen ons.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

och my, nou, dan geloof ik het wel hoor, als ze die niet doorstaat. Ze priegelt hier met de meest kleine dingen en ziet allerlei kleine details, dus als die ogentest straks ook niet in 1 keer goed gaat, dan is het best en nemen we lekker afscheid van het CB :) (moet over anderhalve week heen voor de 3jr9mnd afspraak).

Tja, onze logica verschilt blijkbaar nogal. Ik denk, als plaatjes zo ongelovelijk onbekend zijn bij kids, heel simpel: pas die test ff aan.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Gelukkig kan ik wel goed lezen en lees ik dat je de keus had om de afspraak voor je zoontje ook meteen te doen. Ik kan alleen maar zeggen, had dat dan gewoon in oktober gedaan.

Verder vind ik dat TS niet zo snibbig moet reageren want in eerste instantie reageren de meeste mensen uit goede wil en niet om iemand af te kraken. Waarschijnlijk is dat gewoon uit frustratie, dus meid ga er niet meer op in, slaap er een paar nachtjes over en dan zal je zien dat het allemaal niet de moeite waard is geweest om boos van te worden.

5. tulip

tulip Niet meer actief

ja ik ga wel terug, omdat ik het risico met onze ogen te groot vindt om te laten lopen. Ik denk ook dat het wel goed zit omdat ze het stukje eruit bovenaan wel steeds goed had, alleen links en rechts niet. Als die vrouw vroeg waar het gaatje zat: ze had zelf ook zo'n dingetje in dr hand, dan wees ze naar het grote gat in het midden:D Ik ga even goed met dr oefenen, deze staat ook in het boekje en dan zien we wel. Ik vind het niet erg als we doorverwezen worden naar een oogarts, dan weet ik iig dat er goed naar gekeken is.

6. tulip

tulip Niet meer actief

en wat betreft de plaatjes veranderen...volgens mij zijn er altijd kinderen die het niet weten. Iemand grapte hier al een plaatje van een I pad, nou mijn dochter weet dus echt niet wat dat is...die speelt met kinderspeelgoed.

7. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Ik reageer zoals er op mij word gereageerd, en snibbig was ik alleen tegen diegene die hetzelfde doen. Maar daar ga ik inderdaad geen moeite meer in steken:p

8. raspberry

Ja, dan moet je wel universele dingen nemen als hond, (en dan een duidelijke! Niet dat rare buitenaardse wezen van het CB), kat, eend, auto (ook een betere versie dan die nu op het CB ;)). Boom, huis, tafel, stoel. Dat zijn toch dingen die elk kind wel kent, zou ik denken.....

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

hij hoeft natuurlijk niet precies fluitketel te noemen.mijn jongen zegt daarbij altijd 'mama's thee' of 'thee pot'(hij is vanaf 14 maanden oud bij oogarts). en dat is goed. je kunt wel nr oogarts gaan, als je n verwijzing krijgt van je HA. en dat zou ik ook doen als cb twijfelt over de ogen van je kindje. wat ze in ziekenhuis doen is toch heel iets anders. ze meteen de ogen met n apparaat, maar eerst druppelen n verdovend middel in de ogen zodat de pupilen ontspanen en dan worden de ogen gemeten. dezelfde plaatjes worden daar ook gebruikt.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

die plaatjes zijn niet van CB maar de oogartsen. ze zijn universele oogtest plaatjes hahaha.echt zo!

11. raspberry

Maar al minstens 30 jaar hetzelfde, want ik ken ze ook nog van schoolarts... En gebruiksvoorwerpen blijven meestal -zeker in deze tijd- niet 30 jaar lang universeel ;)
    Dus het wordt wel tijd dat die dingen eens herzien gaan worden.

12. chocolaatje

Bedankt Belize voor de tip, de plaatjes alleen was ook niet de klacht. Maar meer zoals de test werd gedaan, de arts stond daar zo raar van wat is dit? En wat is dit? En mijn zoontje zei al een paar keer ik weet niet wat dat is. Zonder eerst samen naar de plaatjes gekeken te hebben om ze te benoemen dus de arts kon niet goed oordelen zo of hij het gewoon niet wist of dat hij niet goed zag vind ik. En dan wees ze ook nog eens steeds hetzelfde aan maar dat zul je al gelezen hebben. En dit nadat we er al een uur binnen zaten wegens de jongste dus hij had er geen zin meer in ook. Ik en mijn man twijfelen niet over zijn ogen, maar je kunt het zo niet zeggen. Dus misschien laat ik me meteen verwijzen naar een oogarts of ik ga eens langs bij een opticien voor een test. Dit om alles uit te sluiten want ik vind het wel belangrijk dat een test goed afgenomen word en niet half zoals gisteren op het CB. Ik vind het wel heel belangrijk die ogentest.

13. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

opticien(brillen winkel) mag kinderogen niet meten tot n bepaalde leeftijd. ik weet niet precies vanaf welke leeftijd ze wel mogen meten. 5 dacht ik.
    kijk, ik laat de ogen van mijn jongen vanaf 14 maande oud testen. hij draagt bril vanaf 2 jaar 5 maanden oud. om d 3 maanden krijgt hij die test in het ziekenhuis. bij de laatste 2 metingen waren alles n komkommer. we doen van alles om hem te laten zeggen wat hij ziet. bijvoorbeeld, toen ik eerder dan hem komkommer riep (we hoopten dat hij dan mij zou corrigeren)begon hij tomaat te zeggen. hahaha. heel hardnekkig.
    ik nam de laatste keer mickey mouse mee en ik liet mickey praten. mickey riep op alles 'het is een bloem, ik zie n bloem' en toen pas zei mijn jongen wat die echt waren.maar aan mickey mouse dus ' nee het is geen bloem het is een vlag mickey', niet aan de dame die de test afnam.
    kijk, als t kind niet duidelijk weet, zegt hij vaak wel iets, waar het op lijkt, het is een hond of n paard of gewoon 'het lijkt op een gieter' etc.
    als er echt niets uit het kind komt dan zegt de arts bijvoorbeeld= is het een olifant?
    ik heb CB test nooit gehad, omdat mijn jongen nog geen 3 is. hij zal het ook niet krijgen omdat we n oogarts hebben. is wel beter zo.

14. chocolaatje

Ja en dit bedoel ik nu, de arts van het CB deed ook niets om hem aan te moedigen. Ze stond daar maar bij het bord en liet alles aan mij over. Niet vragen van is dit een olifant ofzo zoals jij beschrijft.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wel toch n verwijzing vragen voor oogarts? heeft hij ook van dichtbij naar de plaatjes gekeken eerst? eerst in zijn hand n klein papiertje met plaatjes en dan met n bord op afstand staan. zodat het kind eigenlijk terug roept wat hij eerder gezegd heeft.
    ze doen inderdaad van alles, en het duurt wel 30mn. je kunt thuis oefenen met plaatjes, iets laten zien van dichtbij en vragen en daarna verder gaan staan en weer vragen. het is zoiets belangrijks ;de ogen.

16. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier werden de plaatjes ook alleen maar aangewezen. Wat is dit, wat is dat. Als ze een plaatje niet wist benoemde Ze wat het was en wees daarna het plaatje nogmaals aan waarop mijn dochter antwoordde.

Wat mijn ervaring is, is dat wanneer ze zeggen het niet te weten het soms ook echt niet zien. Als ouder weet je vaak niet of kindjes slecht zien omdat ze zichzelf gaan compenseren. Ik zou dus zeker terug gaan!

17. chocolaatje

Nee, dit hebben ze dus niet gedaan. Het was meteen gewoon hup, doe het maar. Zonder eerst na te gaan hoe mijn zoontje de plaatjes noemt. Dus kon in mijn ogen de arts niet nagaan of hij nu wel of niet goed kan zien. Want ik ken mijn zoontje, als hij iets echt niet weet zegt hij ook dat hij het niet weet.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn jongen is wel n jaar jonger en hij moest nog op veel jongere leeftijd die plaatsjes lezen bij oogarts.ik weet ook niet hoe het hoort bij cb. ik weet wel dat je helemaal niets merkt als het kind niet zo goed ziet.
    het is duidelijk ni zo goed is gegaan met de test. je kunt daar nog n keer terug gaan, maar je kunt naar ha gaan en vragen wat hij denkt en of n verwijzing geeft.

19. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dus eigenlijk vind je het vooral stom van jezelf dat jij instemde met een test die je niet voorbereid had met je zoontje.

Tja, en nu staat het in zijn dossier: dat hij of die woorden niet kende, of dat zijn zicht niet goed is.

20. chocolaatje

Ja klopt, als ik dit geweten had had ik het inderdaad niet gedaan. Maar ik dacht toen ze zeiden dat ze tijd over hadden en mijn zoontje alvast de prik konden geven en de rest dat hij er meteen vanaf was van dat CB en vooral de prik. Helaas niet dus.. Maar ik blijf erbij dat de test ook slecht afgenomen is, de arts wist niet hoe hij de plaatjes benoemde. En ze heeft ook maar 3 keer iets aangewezen en dat was het dan. We zaten er immers ook al een uur voordat ze er aan begonnen dus mijn zoontje had het gehad. Ik zal het niet meer doen zo, alleen nog op afspraak en dan sta ik er op dat de test goed gebeurd of zoals ik eerder zei, ik of mijn man gaan naar de opticien.

Deel Deze Pagina