Ogentest consultatiebureau niet goed..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ikkie124, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Hoi dames

Even jullie raad nodig. Gister had ik met mijn mannetje van bijna 3 de jaarlijkse cb controle. Thuis de plaatjes van de ogentest geoefend. We moesten er 's middags zijn. Mannetje was best moe want hij had die middag niet geslapen en was naar de psz geweest. Hij had er wel zinin en deed heel goed mee. Hij vond het brilletje reuze interessant en benoemde alle plaatjes meteen totdat we bij de onderste twee rijden aan kwamen. Hij moest lang nadenken en bleek er geen zin meer in te hebben. Hij was erg afgeleid en ging met het brilletje spelen. We hebben het een paar keer geprobeerd maar telkens als we bij de onderste twee rijen aan kwamen dan zei hij niets meer en ging hij om zich heen kijken en deed hij het brilletje af. We zijn vervolgens gestopt en hij mag over twee weken weer terug komen.

Nu ben ik heel erg bang dat hij een bril moet, misschien krijg ik nu iedereen hierzo over me heen, maar het lijkt me echt niet leuk als mijn kleine mannetje een bril moet.. Misschien ben ik meteen wel te bezorgd en was hij alleen maar moe en afgeleidt maar waarom benoemd hij de andere plaatjes dan wel. Hij had dit trouwens met beide ogen dat hij de onderste twee rijen niet zag..
    Iemand ervaring hiermee en hoe verliep dat verder? Thuis merk ik trouwens nooit wat, ja hij zit wel erg dicht op de tv soms maar dat doen heel veel kindjes hoor ik altijd om me heen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij moeten heel veel kinderen terug komen. Mijn eigen zoontje ook en gister hoorde ik een moeder van een klasgenootje er ook over. Vaak is het gewoon omdat ze er geen zin in hebben, maar dan alsnog.. Een bril is niet het einde van de wereld.

Anyway, alsnog zou ik me er niet ongerust over maken.

3. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Mijn zoontje doet nog niet aan die ogentesten, maar lees ik nou goed dat je thuis de plaatjes oefent? Wat heeft zo'n test dan voor nut?

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

hier ook onderste 2 twijfelachtig. Cb arts wou het nog even afwachten, ik heb zelf aangedrongen op toen al onderzoek.

Colin heeft cilinder afwijking. met oogarts besloten het nog even te laten gaan zijn ogen ontwikkelen verder goed , ze mogen nl bog een bepaald percentage niet zien . In de loop der jaren moet dat beter worden doordat ze groeien. Als het volgend jaar nog zo is (wel te verwachten cilinder veranderd niet echt) dan krijgt hij een bril en dan vooral voor op school etc. Hij heeft horizontale cilinder afwijking dus als hij knijpt net Ij, ogen kan hij het gewoon heel gedetailleerd zien. Ik heb ook een horizontale cilinder afwijking, maar ik heb hem aan 1 oog en dat gaf bij mij zoveel hoofdpijn omdat je ogen steeds moeten corrigeren. Colin heeft beide ogen.

natuurlijk is het wat minder handig bij spelen , rennen etc. Maar het kan zoveel ongemak verhelpen.

nu is jouw kleine 3 en de onderste 2rijen gingen niet goed. Grote kans dat het gewoon nog moet groeien alleen kan je het gewoon beter zeker weten.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ze moeten zeggen hoe het plaatje heet dat de mevrouw/meneer aanwijst van cb. En geloof me de plaatjes wil je oefenen. Of jouw kind moet,weten wat een fluitketel en een ouderwetse waterkan is?? :p:p

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Serieus? Wat onzinnig... Ze kunnen beter andere dingen tonen... Wat loopt dat CB toch hopeloos achter. De reden waarom ik alleen voor inentingen ga. Maargoed die ogentest zal ook wel "verplicht" zijn....

7. annekevdz

annekevdz Fanatiek lid

25 sep 2009
    2.515
    0
    0
    Bij mijn dochter ging de test ook niet goed, ook de tweede keer niet, dus ik houd er rekening mee dat zij een brilletje moet. Ze is nu eerst doorverwezen naar de optometrist, dus daar binnenkort maar naartoe.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

jep serieus, ik zou wel heen gaan meestal wijzen ze die dingen niet echt aan en houden ze het bij auto , boot, poes etc. Maar het is op die,manier makkelijk om een echte controle in ziekenhuis te krijgen als dat wel nodig is.

9. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Hier werd gezegd dat kinderen van rond de drie de onderste twee rijen nog niet echt hoeft te kennen komt de volgende keer wel zei ze. Ik moet straks met mijn dochter voor de laatste keer. En kreeg ook de opdracht weer om goed thuis te gaan oefenen. Dus zou me er niet al te druk om maken het zijn ook maar moment opnames. Zo had mijn nichtje een slechte ogen test met haar naar de oogarts en al geweest maar is niets te vinden. Ze had er blijkbaar gewoon geen zin in.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tsjah, onze oudste kwam zonder problemen door de ogentest om vervolgens bij de schooldokter te horen dat zijn ogen niet helemaal goed zijn.
    Dus naar de oogarts, en hij heeft een lichte afwijking aan 1 oog en heeft nu dus een bril.
    Was even slikken, maar ik kan hem nu al niet anders zien zonder bril. Hij vindt het zelf ook prettig, want hij hoeft minder moeite te doen om te kijken.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

het komt inderdaad heel vaak voor dat het gewoon goed groeit, de onderste hoeven ze niet perse te kunnen zien. Maar je kan het beter voor de zekerheid gecontroleerd hebben.

ii heb jaren hoofdpijn gehad en nieman die,op het idee kwam dat het ook een afwijking aan 1 oog kom zijn.ik heb verder + 0.0075 en + 0.005 dus dat is niet iets wat alarmbellen deed rinkelen.

12. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nee die is noet verplicht.

Wij doen hem nl niet en gaan ook alleen voor de vaccinaties.

13. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Ik ben heel benieuwd wat het cb bij ons gaat zeggen (ik ga niet oefenen met de plaatjes, ga echt gewoon zeggen dat hij echt niet weet hoe een ouderwetse waterkan eruit ziet hoor), want wij zijn namelijk al bij de oogarts geweest. L. had +4, dat was een beetje veel en een klein beetje cilindrische afwijking. Naarmate ze ouder worden, moet de plussterkte afnemen heb ik begrepen. En ja, onlangs is hij geweest en voor net drie jaar was de gemiddelde afwijking +1.5 en dat was het ook. Dus van +4 naar +1.5 in een jaar tijd. Het kan dus ook nog goed komen.

14. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Bedankt dames voor de reacties enne inderdaad mbt de plaatjes, we hebben thuis gewoon geoefend zodat hij de plaatjes kan benoemen. Van te voren vroeg de verpleegkundige aan mijn zoontje hoe hij de plaatjes noemde zodat zij wist dat hij hetzelfde ermee bedoelde. Ik wacht het dus maar gewoon af. Het kan idd nog meevallen en als hij het niet goed kan zien kun je er idd maar beter vroeg bij zijn ipv dat hij er zelf last van krijgt, lijkt me helemaal zielig als je kindje moeite heeft met zien en er zelf last van krijgt.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier ook geweest en ze zei dat ze het niet kon zien.... En dat waren wel die onderste rijtjes... We moeten ook weer terug binnenkort.

Ik vindt het juist goed dat deze controles bestaan... Het is toch fijn als je weet dat je kindje ergens last van heeft.
    We mogen blij zijn dat er in Nederland een cb bestaat.

16. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Vind ik ook helemaal mee eens! Succes de volgende keer.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Jij ook:)

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    die plaatjes zijn van de universele ogen check test bij kleine kinderen. CB loopt dus niet achter. ook de oogarts gebruikt die plaatjes.

als je twijfelt dan kun je heel goed afspraak maken bij een ziekenhuis. ze doen naast deze test druppels in de ogen zodat de pupillen openen en zo meten ze de ogen met een apparaat.

ontwikkeling van zicht duurt heel lang. als er iets is kun je het zo vroeg mogelijk aan pakken.

en het is geen ramp natuurlijk dat een kindje een bril moet dragen. mijn zoontje draagt al een bril. en we zijn helemaal gewend aan zijn bril. zijn ogen daardoor verbeterden al na een jaar dragen.

en iemand vraagt over oefenen, tja van dichtbij leer je dus het kind wat die plaatjes voor stellen. en die te noemen misschien. maar bij CB moet het kindje de plaatjes van afstand en met een oog etc herkennen.

19. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    +1
    Het lijkt
    Min juist goed als je bijtijds iets ontdekt mocht er iets mis zijn... Onze zoon moet morgen ook terug
    Voor de test, zijn ene oog lijkt minder goed dan zijn andere, volgens mij had hij er gewoon geen zin in, maar ben wel blij dat we er anders op tijd bij zijn. En tja een bril lijkt me ook niet leuk voor hem , maar aan de andere kant lijkt me dat beet dan op school niet mee kunnen komen ( omdat je het niet goed ziet) of hoofdpijn krijgen

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Idd stel je voor ze hebben echt last:(

Hier dus ook alleen een een oogje dus ben eens benieuwd... Vindt zelf ook wel dat ze met net 3 jaar vaak gewoon geen zin hebben in zo'n test:p

Deel Deze Pagina