morgen krijgt onze dochter een ogentest bij het cb. alleen het volgende... deze week hebben we iemand van pedagogisch werk over de vloer gehad die onze dochter heeft gevolgd op de speelzaal. ze heeft enorm moeite met schakelen van gebeurtenissen. ze sluit zich dan af en begint hysterisch te huilen en raakt in paniek. we moeten nu met dagritmekaarten gaan werken. morgen dus de ogentest.... wordt al een heel werk om haar uberhaupt op de weegschaal te krijgen en de lengte te meten, want dan moet ze iets doen en er is een verwachting vanuit ons. dus laat staan dat ze met een bril op een ogentest gaat doen. heb wel met haar geoefend, maar vanochtend zei ik als voorbereiding dat we morgen met haar en dr broertje naar het cb gaan om even te kijken en toen begon ze al in paniek te raken.. iemand nog tips? en wat als ze niet wil meewerken? moet je dan overnieuw?
Onze dochter vindt alle nieuwe dingen spannend en begint dan ook te huilen. Met veel hulp gaat het bij haar stukje bij beetje beter gelukkig. Ik had haar uitgelegd dat ze met een gekke bril plaatjes mocht kijken maar puntje bij paaltje tranen. Ik heb toen de bril eerst opgezet en met een gekke bek laten zien hoe gek zo'n bril wel niet is toen wilde ze ook wel. Volgens mij moet je eerst nog een keer terug voor ze je doorverwijzen naar de oogarts. Maar misschien dat je kan overleggen zodat je op een rustiger tijdstip kan langskomen en ze er meer tijd voor uittrekken als het nu niet lukt.
Mijn zoon heeft de test nooit gedaan op het cb. Dat wist ik vantevoren wel. Wegen/lengte was ook altijd drama. Dus ik nam thuis lengte en gewicht op en gaf ik daar mondeling door. Nu heeft mijn zoon autisme en zit op een kdc. Daar is kort geleden alsnog een ogentest afgenomen en alles was prima in orde. Je zou anders eerst kunnen proberen de bril zelf op te zetten, maar als ze echt niet wil, dan zou ik het laten voor wat het is. Als ze wat ouder is en ze begrijpt het beter kun je het altijd nog proberen. Gaan ze verder nog onderzoeken waarom ze zo heftig reageert?
bedankt voor jullie reacties. we zijn net terug van het cb. wat ik al verwachtte; ze raakte in paniek toen ze op de weegschaal moest. had haar deze week al uitgelegd dat we naar het cb moesten etc. gisteravond nogmaals herhaald, vanochtend herhaald en de dag besproken en op YouTube filmpjes bekeken van de ogentest en heb de kaart herhaald met de afbeeldingen. ben samen met haar op de weegschaal gaan staan en toen alleen. dus dat was snel opgelost. meten ging redelijk. daarna bij de arts naar binnen, eerst haar broertje maar gedaan en besproken en toen zij zelf. ze zei dus niks meer maar werd ook niet panisch... toen de ogentest.... kreeg de afbeeldingen maar denk je dat ze wilde zeggen wat er op het plaatje stond? nee... ze was helemaal in dr zelf getrokken. en toen kwamen de blitse brillen haha echt top. flower power brillen met kleurtjes en bloemetjes die wilde ze wel op. alleen de test wilde ze niet tot de arts bedacht dat zij het aanwees op de muur en onze dochter mocht het zelfde plaatje dan op haar blaadje aanwijzen en warempel het werkte en ze is geslaagd. al met al heeft ze geen 1 woord gesproken maar toch geslaagd, ben super trots op haar. onderzoeken; euhh nee op dit moment gaan ze niet kijken waar het vandaan komt of het verder uitzoeken. voor de zomervakantie wordt ze nogmaals geobserveerd en dan krijgen we nog een gesprek.