Bij een oogarts kunnen ze de ogen opmeten met zo'n mobiel apparaat waar ze alleen maar in hoeven te kijken. Liefst willen ze dat dan nogmaals opmeten na druppelen, want dan kunnen ze niet corrigeren met de spiertjes. Dus nee, ze kunnen ook opmeten zonder kaart, gelukkig maar, hoe zouden wij er dan anders achter moeten komen of onze zoon goed ziet.
Oké hier wordt ook gewoon iedere keer gecheckt met zo'n kaart.... Ze moet dan ook gewoon alles oplezen. Druppelen doen ze niet iedere controle...
Dat is natuurlijk ook fijner dan het druppelen. Maar dit topic ging nou juist over die kids die niet meewerken met een kaart . Bij mij moest/moet ik ook altijd gewoon letters oplezen.
Ik zou het eventueel 1 keer proberen. Kunnen ze bij 't CB niet moeilijk doen dat je 't niet zou willen. Wordt het niets, ga je niet meer terug en vraag je gewoon een verwijzing aan je arts.
Snap ik maar je zult toch getest moeten worden door dingen te lezen. Je kan dan wel dat druppelen doen maar ik denk dat je niet om dat oplezen heenkomt? Maar ik denk dat ts gewoon eens moet bellen naar die afdeling in het zk en dit allemaal eens moet navragen... Wij kunnen alleen vertellen wat er gedaan wordt natuurlijk
Ik ga sowieso eerst naar het cb. De wonderen zijn de wereld nog niet uit en wellicht werkt hij nu mee. Maar nog een keer terugkomen als hij weigert ga ik niet doen. Dan moeten ze maar een verwijzing geven.
Ik heb ook ervaringen, verschillende... Mijn zoontje kon ook echt niet meewerken tijdens de test en na een 2 tal zinloze pogingen, vroegen ze aan mij of ik verwezen wilde worden. Omdat hij al met ontwikkelingsachterstand en zijn autisme zat, had ik zoiets, ik wil zeker weten dat hij niet nog een 'beperking/belemmering' heeft die ik wellicht makkelijk zou kunnen oplossen. Hij heeft het al zwaar genoeg. Dus wij zijn wel naar oogarts gegaan. Was geen leuk bezoek en de onderzoeken zijn in houdgreep gegaan (idd met druppelen), maar we kregen wel te horen dat hij voor nu goed ziet, maar op oudere leeftijd zeer waarschijnlijk een bril nodig zal hebben (eind basisschool) en dat we het dus in de gaten moesten houden tegen die tijd. Ik vond het fijn om dat zeker te weten. Inmiddels heeft hij bij schoolarts ogentest weer niet gehaald (nu wel met medewerking van hem) en zijn we onder controle bij orthoptist. Hij ziet nu net goed genoeg om geen bril te hoeven en het is wachten op moment dat dit gaat omslaan. Daarom nu jaarlijks controle. Mijn oudste dochter, een pienter meisje, maar ook erg eigenzinnig en verlegen wilde absoluut niet meewerken aan de test. Ze vertikte het. En als mijn dame iets niet wil, dan is ze nauwelijks tot niet over te halen... Weer voor dezelfde keuze gestaan. Gaan we met haar naar oogarts, waar het drama weer enorm zal zijn (want ook daar zal ze niet willen meewerken), terwijl we zelf echt gevoel hebben dat ze prima ziet? Na rijp beraad hebben we in haar geval besloten om het te laten liggen tot de 1e schoolarts controle in groep 2. Tegen die tijd, was mijn redenering was ze vast wel oud genoeg om gewoon mee te kunnen werken. En als ze dan iets blijkt te hebben dat we 2 jaar daarvoor al hadden kunnen constateren? Tja, dat zij dan maar zo...
Tuurlijk kun je daar wel omheen, hoe denk je anders dat ze het doen bij kinderen die bijv niet kunnen/willen praten? Hier overigens nooit bij het CB geweest, wij gingen gelijk naar het ziekenhuis ook gezien de autisme bij alle 3 onze kinderen, en mijn jongste praat nog niet (ruim 3,5) en de middelste praatte toen uberhaupt niet als er vreemden bij waren (nu een stuk beter) De middelste moest gedruppeld worden, maar dat was een enorm drama, die sloeg helemaal op tilt en hebben ze dus niet gedruppeld.
Ja, precies mijn punt. Wij weten hoe ze het doen in het zkh bij kinderen met een beperking, aangezien mijn 6 jarige niet praat, ook niet gedruppeld. Dan is het apparaat wel minder nauwkeurig trouwens. Maar we gaan binnenkort nog wel een keer, aangezien ik met mijn 6 jaar een bril kreeg. Gelukkig maar he dat ze tegenwoordig die automatische meetapparaten hebben, ik denk dat dat vroeger wel lastig was geweest, dan kwam je denk ik vaak er veel te laat achter. Wij hadden/hebben zelf overigens wel het idee dat hij prima ziet, aangezien hij elk klein detail overal opmerkt en de woonkamer kan bezaaien met speelgoed en er dan op volle vaart doorheen kan rennen zonder ergens op te stappen (ikzelf krijg dat zelfs met bril en rustig lopend niet eens voor elkaar).
Haha dat laatste moest ik echt even om lachen. mijn zoon kan dat overigens niet. Die staat altijd overal op en botst vaak ergens tegen aan. Maar hij is dan ook heel erg onhandig en dat had ik als kind ook en ik kreeg als tiener pas slechte ogen. Maar laten testen wil ik het sowieso. Alleen ga ik niet weer nutteloos vaak naar het cb. 1x proberen en dan verwijzen ze maar door.
Dat meeteapparaat waar jij het over hebt mamavaneenlieverd is dat niet precies zo'n ding wat de opticien ook heeft?
Ik zou 1x bij CB proberen en dan vragen voor doorverwijzing. Persoonlijk vond ik de oogarts inclusief druppelen niet zo'n drama. Wellicht omdat ons zoontje heel vaak in het ziekenhuis moet zijn en hij heel open ne nieuwsgierig van aard is. gelukkig geen angsten opgelopen
Een wat slechtere motoriek is ook meer de norm bij autisme, maar mijn zoon heeft echt een heel goed evenwichtsgevoel enzo, heeft geloof ik te maken dat hij op twee zintuigen (proprioceptie en vestibulair) juist een ondergevoeligheid heeft ipv overgevoeligheid die hij bij alle andere zituigen heeft. Hij kan ook rondjes draaien niet normaal, duurt een ewigheid voordat hij dol is, en die dolheid is dan na een paar seconden al weer over. Ikzelf ben juist het tegenovergestelde, ik heb ook last van prikkelgevoeligheid, maar ben dus duidelijk ook overgevoelig op die zintuigen, ik word ook misselijk van schommelen enzo, onze zoon is daar juist dol op. Lijkt me een goed plan, gewoon een keer proberen op het cb, en dan naar het zkh, evt. rechtstreeks via huisarts als ze moeilijk doen. Nogmaals cb is geen verplichting, dus terugkomen voor onzin al helemaal niet. Onzeker is je zoon vast al voldoende (tenminste, zelfvertrouwen is bij veel kinderen met autisme een moeilijk punt, niet bij allemaal natuurlijk), dat hoeft het cb echt niet erger te maken.
Ja dat klopt, alleen heeft de oogarts dan een mobiele variant zodat ze niet hun kin erop hoeven te leggen, en verder is er voor de kids dan een leuk plaatje te zien ipv een stip. Je kind kan dan bij ouder op schoot zitten en de oogarts brengt dan het apparaatje naar het gezicht. Van de opticien weet je vast dat het apparaat redelijk nauwkeurig is, maar dat er toch altijd even nagemeten wordt met kaart. Het druppelen maakt het apparaat betrouwbaarder, omdat er dan niet meer gecorrigeerd kan worden met knijpen enzo. Extra binnenlopen bij de opticien is dus ook een optie als je kind mee zou werken met kin en voorhoofd er op en tegen te doen (die van mij nu nog niet dus). Voor de zekerheid afentoe naar de oogarts om te druppelen en meten blijft dan nog steeds verstandig.
Ja dat plaatje hoor ik idd iedere keer Nou Sparky laten we hopen dat hij het toch wilt de volgende keer en dat alles goed is.....succes!
Snap ik ... Een opticien doet volgens mij niet eens kinderen testen ... Ik vroeg dit meer omdat hier wordt aangegeven dat je ook alleen met dit apparaat gemeten kan worden .... Als ik het goed begrepen had tenminste. Mij lijkt dat je met dit apparaat en de test met de ogen, plaatjes en een ander soort test, pas echt goed gemeten wordt... Vandaar mijn vraag...
Hij heeft de test gehad. Ze hebben hem alleen niet de rondjes test laten doen maar de plaatjes. En hij werkte best goed mee. Mocht mijn hand voor zijn ogen doen en had zowaar een beetje concentratie. Echter leek 1 oog net niet goed genoeg en de ander nog slechter. In hoeverre dit weigeren is of gewoon niet kunnen zien is niet te zeggen. Ze wou dat hij nog een keer terug zou komen maar ik heb om een verwijzing gevraagd en die ligt hier binnenkort op de mat.
Visio, expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen - Blindeninstituut - Koninklijke Visio je zou eens contact kunnen opnemen met Visio, zij onderzoeken mensen met beperkingen. Mogelijk hebben ze tips of kunnen zij zelfs testen. p.s. ik heb niet alles gelezen.