Een vraag die me al een hele poos bezig houdt; mijn bevalling heeft zo'n 19uur geduurd en ik kwam het ziekenhuis binnen met 5cm in zo'n 5uur tijd, maar het ging niet verder, ondanks weeenopwekkers na een aantal uren was de uiterste ontsluiting 6cm en mn baarmoedermond werd later zelf weer 'stijver' waardoor het weer op zo'n 5cm kwam. mn vliezen zijn in t ziekenhuis gebroken en ik bleek groen vruchtwater te hebben, de hartslag van ons meisje werd kritiek en toen is besloten tot een nood-keizersnee. nu is mijn vraag (eigenlijk 2); kan het zijn dat ik onbewust door de spanning de ontsluiting heb tegengehouden of is het puur iets lichamelijks en waardoor zou dat kunnen komen? en vraag 2; bij een eventuele 2e zwangerschap, is de kans dan heel erg aanwezig dat ook dit geen natuurlijke bevalling zal worden en kan ik beter preventief kiezen voor een keizersnee? het houdt me de hele tijd bezig en ik krijg tegenstrijdige adviezen.
Hallo, Er zijn verschillende oorzaken die ervoor zorgen dat de ontsluiting niet verder ging. Het kan lichamelijk zijn door bijvoorbeeld te moe/uitputting, kan ook psychisch zijn door bijv. niet goed ontspannen. Het kan ook door de ligging van jullie meisje komen, ligt zij verkeerd dat drukt het minder op de ontsluiting waardoor de kracht te weinig is. Kan ook een combinatie van dit zijn. Maar kan ook gewoon stomme pech zijn. Het is dus niet te zeggen waarom het niet ging. Bij een tweede kan het heel anders gaan dan nu, omdat de oorzaak niet bekend is waarom het niet lukt, wil het dus niet zeggen dat het weer niet lukt. Daarom zal er ook niet meteen een keizersnede gedaan worden. En dat is ook niet nodig, elke bevalling is toch weer anders. Groetjes Ineke
Ok, dank je wel, ons meisje had de vruchtwaterblaas als een soort kussen boven haar hoofdje en was niet helemaal in mijn bekken ingedaald, als ik t goed begrijp zou dat dus de reden kunnen zijn, de vliezen breken heeft ook niet meer geholpen. hier in duitsland zou ik zonder problemen een 2e keizersnee kunnen vragen, maar ik zou juist graag bij een eventuele 2e het nog een keer willen proberen, nu weet ik dat dat kan.